Opstart i vuggestue - 13 mdr.

16. oktober 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Opstart i vuggestue - 13 mdr.

Kære Helen,

Jeg synes, vi nu igen har brug for dine gode råd.

L. er 13 måneder og vi er i opstarten af vuggestueindkøring. Vi har fået plads i en virkelig god vuggestue, jeg kan ikke forestille mig en bedre (Vi har afventet, at der blev plads, derfor starter han lidt sent op, og er indtil nu blevet hjemmepasset af mine forældre).

Imidlertid går indkøringen ikke så godt, føler jeg. Vi har været i vuggestuen to korte dage, så blev L. syg. Nu efter virussen har vi været der seks dage, hvor jeg tog de første tre dage, og derefter tog Ls far.

L. er nysgerrig og meget interesseret, men han vil på ingen måde være der selv, hverken hvor vi flytter os bare en meter, eller går kortvarigt ud af lokalet. Han bliver enormt vred og ked af det, og græder og skriger, og nærmest klynger sig til mig, eller sin far. Bare vi fjerner os en smule, begynder han at blive rigtig ked af det.
Det gør simpelthen så ondt i hjertet. L. og hans far er der ca. halvanden time af gangen.

Jeg tror, det hele forværres af, at L. har været ret isoleret, da man jo i Corona-tider ikke har mødtes med ret mange, hvorfor han stort set kun er ...

Annonce

... vant til sin far og jeg, og sin mormor og morfar.

Mine spørgsmål går lidt på:
- Jeg føler, vi gør alt, vi kan med at opmuntre, give glæde, varme, tryghed og ro, både i vuggestuen og hjemme.
MEN, kan vi gøre andet for L.? Noget jeg måske ikke har tænkt på?

- Og så har jeg måske nok bare brug for opbakning i, at jeg har gjort, og gør, det rigtige som mor, da jeg godt kan blive usikker på, om han er så ekstremt tryghedssøgende og utryg ved andre voksne, fordi jeg har gjort noget forkert - jeg har altid været rigtig, rigtig meget sammen med L., både fordi jeg har tænkt, at der er hans og mit behov. Jeg har jo ikke fået L. for at sætte ham og gå, men for at ae og kysse på ham :)

- Endelig vil jeg høre, om det er normalt, at indkøringen er så vanskelig? Som skrevet tænker jeg, om det er fordi, jeg/vi herhjemme har gjort noget forkert.

Jeg håber, mine tanker og spørgsmål giver mening, det er lidt on top of my mind.

Ellers vil jeg skrive, at L. er en meget viljestærk, nysgerrig, meget glad og levende dreng, der virkelig får ens indre sol til at skinne.

Jeg glæder mig til svar :)

Bedste hilsner,
Ls mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger