Svar: 8 mdr - søvn, mad og vågen tid
13. januar 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at komme omkring så godt som muligt - og i nogenlunde den rækkefølge de stilles :)
Med hensyn til mængde af grød og mos, når man er 8 måneder gammel, så er det meget forskelligt, hvor meget børn i den alder spiser. Nogle børn spiser 1 dl. grød eller mos, hvor andre børn snildt kan spise 2 dl eller mere - ved siden af mad i hånden, lidt brødhapsere og lignende.
Det vil være rigtig godt, at I til frokost giver hende mellem 1-2 dl. grøntsasgmos med kød eller fisk og ved siden af forsøger at supplere med lidt rugbrødshapsere, så hun vænnes til at spise dette nu. I takt med, at hun begynder at kunne spise rugbrødshapsere, så vil mængden af mos naturligt blive skruet ned og mængden af mad i stykker sættes op. Men lige nu, hvor I begynder at introducere rugbrødshapserne, så vil de komme ud over hendes vanlige indtag af mos. I skal også være opmærksomme på, at grøntsagsmos med fordel kan bruges som smørbart pålæg på brødhapsere...
Det er også super godt, at I giver hende grøntsagsbukketter og lignende i hånden, som hun selv kan sidde og sutte, gnaske og gumle på. Det styrker hendes mundmotorik og spiselyst, så det skal I endelig blive ved med.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at I trapper ud af morgenflasken. Det vil sige, at hun stadig skal tilbydes flaske, før hun puttes til dagens 2. lur og også flaske aften kl 20 og sen aften kl 24, men efter midnat skal hun nu lærer at sove uden mælk og dagen starter så med morgengrød, når I står op. Det kan nogle gange fint lykkes at fjerne flasken og f.eks. blot tilbyde en sut, hjælpe med stillingskift, kærtegn osv. om morgenen, andre gange er det bedre at trappe ud af mælken, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære flasken helt.
Det vil ofte også være en god idé at indføre et godnatmåltid om aftenen. Dette måltid må gerne ligge efter badet, så det er adskilt fra aftensmaden, og det gives som en del af putteritualet - eller optakten til putning. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Der skal være moset mad og lidt mad i stykker, både små bidder, som I tilbyder hende og også større stykker, som hun selv sidder med og gumler på. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt trykmassage osv. som nu og gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30 - det kan også være en banan pandekage - og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger naturligt af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.
Jeres datter må stadig gerne få en 3. lur om eftermiddagen, hvis hun virker træt og til at have brug for den. De dage hvor hun har sovet en længere middagslur og ikke virker til at behøve en 3. lur, er det rigtig fint, at hun springer den over.
Jeres datter må også gerne være vågen fra ca 16.30-20 med den alder hun har. Hvor længe hun kan være vågen afhænger af, hvad der sker i løbet af dagen og hvor lange dagslure hun tager. Men den rytme I beskriver lyder meget fin og helt alderssvarende. I skal regne med, at hun har brug for ca 14 timers søvn i døgnet, og det kan f.eks. fint være fordelt sådan, at hun sover ca 11 timer om natten og 3 timer om dagen... Er nattesøvnen længere, vil dagssøvnen være kortere - og modsat - sover hun mere om dagen, så vil hun sove en kortere nattesøvn :)
Hvorvidt I skal blive hos jeres datter eller gå fra hende, når hun er puttet, afhænger helt af, hvad hun viser behov for og hvad hun signalerer. Hun er i separationsfasen og det betyder, at hun godt kan blive rigtigt ked af det, når I går. Hvis det sker, er det derfor en god idé at blive hos hende. Det er lagt bedre, at I bliver der, beroliger hende med jeres hænder og nærhed osv. og hun så sover inden for 5-15 minutter end at I går og hun bliver ked af det og føler det utrygt at sove. Modsat - hvis hun bare tumler rundt, leger og hygger sig i sin seng og tydeligt har brug for at tumle lidt omkring, før hun kan finde ro, så behøver I ikke blive der. Altså, er hun glad og nyder at ligge lidt alene, så er det helt fint, at I lader hende ligge - og så må I vurdere, om I så skal være der og hjælpe hende med at finde roen og falde i søvn lidt senere :) Det lyder derfor helt fint, at I nogle gange vælger at gå og så går tilbage og hjælper hende det sidste stykke vej, når hun er mere parat til at sove. Hun er jo glad og I beskriver en pige, som lyder til at have det rigtig godt og være meget tryg ved sin seng og ved det at skulle sove :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at jeg er kommet godt omkring det hele.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske