8 mdr - søvn, mad og vågen tid

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 mdr - søvn, mad og vågen tid

Hej Helen,

Vores pige på 8 mrd får MME og vejer godt og vel lidt over 10 kg.

Hun er en aktiv og glad pige som elsker at fjolle. Hun begyndte at rulle da hun var 4 mrd, kravlede fra hun blev 7 mrd. Og er igang med at forsøge at rejse sig op af alt for tiden. Hun sover mellem 40 min - 1 t. Og 30 min. Om dagen og oftest mellem 10 - 12 timer om natten med flaske putning, sen aften og morgen. Hun er nogle nætter begyndt at springe natflaske over men kan godt rumstere men sover 1 - 2 timer mere når hun får sut.

Vi vil meget gerne have hjælp til at forstå og få mening omkring hendes madmængde, døgnrytme og vågentid.

Vores spørgsmål er:
Hvilken mængde grød anbefales der til 8 mrd ved siden af brød?
Hun elsker at sidde og gumle på kogte grøntsager. Men bondebrød er hun ikke interesseret i eller rugbrød.

Hun får pt flaske 4 gange I døgnet: middag, aften, sen aften og "nat".
Hvilken flaske skal nedtrappes/fjernes? Og hvilken mængde ml i døgnet af mme?

Hvor mange timer er normalen for 8 mrd at være vågen mellem lure? Vi oplever oftes at hun sover 2,5 - 3 timer fordelt på dagen. Men sommer tider giver vi en 3. Lur på 30 min. (3,5). Vi ved ikke om dette er nødvendigt? Det er svært at se på hende når hun er rigtig træt. Vi oplever hun gnider sig i øjnene flere gange efter hun lige er stået op, efter 30 min. Og 2 t. Men hun er samtidig opsøgende og nysgerrig og leger. Og virker pludselig ikke træt. Til gengæld er hun begyndt at læne sig forover og putte med bløde ting. Eller kravle hen til os og vil puttes efter 2,5 - 3 timer. Som vi er begyndt at tolke som at hun er træt. For ellers kan vi ikke stole på træthedstegn med gniden i øjnene.

Vores døgnrytme og mad ser sådan ud:

7 - 8 vågner, ...

Annonce

... står op og får havregrød med sveskemos./frugtmos (Har tendens til forstoppelse) får en gulerod/ærtesnack. Vand.
Mellem 9.30 - 10.30; får frugtmos, frugtbåde. Og lidt brød (bondebrød/bolle) og puttes herefter til 1 lur. (Sover mellem 40 min - 1,5 t.)
Mellem 12 - 13. Får ca en 1/4 bondebrød med smørepålæg. Kogte grøntsager, lidt pasta og grøntsags/kød grød. Vand. Herefter leg og hygge.
Mellem 14 - 15: får 200 ml. Mme og puttes til 2. Lur. (Sover mellem 40 min - 1,5).
Mellem 15.30 - 16.30: får fuldkorns grød med sveskemos. Vand. Herefter leg og hygge.
Mellem 17 - 18. Puttes til 3. Lur. Hvis hun er meget træt eller stod op før kl. 16. Da hun først puttes til natten mellem 19.45 - 20.30.
Kl. 18: får grøntsags/kød grød. Kogte Grøntsager, evt. En banan pandekage. Lidt pasta med pesto hun kan sidde med. Herefter leg og hygge m.m.
Mellem 19.15 - 19.45: bad, tandbørstning, trykmassage og nattøj.
Ca. 19.45 - 20.30 : puttes til natten.
Kl. Mellem 23 - 00.30 : drømmeflaske.
Kl. 05 - 07 nat flaske.

I forhold til putning kan vi godt opleve at hun er meget aktiv når vi ligger hende. Så ligger hun og pludre noget tid. (5-10 min) hvor man kan forsøge at hjælpe hende med lidt trykmassage til at finde helt ro. Sommetider oplever jeg at hun vender sig om på siden og sover på 2 min. De dage hvor hun har været vågen fra 16.30 til 20.00. Men er det for lang tid? Hvor mange timer kan en 8 mrd Ca. Være vågen i? Og hvad er det rigtige i forhold til putning. Er det okay at sige godnat og gå, og hun så falder i søvn af sig selv? Hvis hun ikke er efter 5 - 10 min. Går vi ind og hjælper med trykmassage. Tumler vi ikke nok med hende? Hun er meget motorisk aktiv og har altid haft arme og ben i bevægelse.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina