Brev:
8 mdr - søvn, mad og vågen tid
13. januar 2021
Alder:
8 mdr.
8 mdr - søvn, mad og vågen tid
Hej Helen,
Vores pige på 8 mrd får MME og vejer godt og vel lidt over 10 kg.
Hun er en aktiv og glad pige som elsker at fjolle. Hun begyndte at rulle da hun var 4 mrd, kravlede fra hun blev 7 mrd. Og er igang med at forsøge at rejse sig op af alt for tiden. Hun sover mellem 40 min - 1 t. Og 30 min. Om dagen og oftest mellem 10 - 12 timer om natten med flaske putning, sen aften og morgen. Hun er nogle nætter begyndt at springe natflaske over men kan godt rumstere men sover 1 - 2 timer mere når hun får sut.
Vi vil meget gerne have hjælp til at forstå og få mening omkring hendes madmængde, døgnrytme og vågentid.
Vores spørgsmål er:
Hvilken mængde grød anbefales der til 8 mrd ved siden af brød?
Hun elsker at sidde og gumle på kogte grøntsager. Men bondebrød er hun ikke interesseret i eller rugbrød.
Hun får pt flaske 4 gange I døgnet: middag, aften, sen aften og "nat".
Hvilken flaske skal nedtrappes/fjernes? Og hvilken mængde ml i døgnet af mme?
Hvor mange timer er normalen for 8 mrd at være vågen mellem lure? Vi oplever oftes at hun sover 2,5 - 3 timer fordelt på dagen. Men sommer tider giver vi en 3. Lur på 30 min. (3,5). Vi ved ikke om dette er nødvendigt? Det er svært at se på hende når hun er rigtig træt. Vi oplever hun gnider sig i øjnene flere gange efter hun lige er stået op, efter 30 min. Og 2 t. Men hun er samtidig opsøgende og nysgerrig og leger. Og virker pludselig ikke træt. Til gengæld er hun begyndt at læne sig forover og putte med bløde ting. Eller kravle hen til os og vil puttes efter 2,5 - 3 timer. Som vi er begyndt at tolke som at hun er træt. For ellers kan vi ikke stole på træthedstegn med gniden i øjnene.
Vores døgnrytme og mad ser sådan ud:
7 - 8 vågner, står op og får havregrød med sveskemos./frugtmos (Har tendens til forstoppelse) får en gulerod/ærtesnack. Vand.
Mellem 9.30 - 10.30; får frugtmos, frugtbåde. Og lidt brød (bondebrød/bolle) og puttes herefter til 1 lur. (Sover mellem 40 min - 1,5 t.)
Mellem 12 - 13. Får ca en 1/4 bondebrød med smørepålæg. Kogte grøntsager, lidt pasta og grøntsags/kød grød. Vand. Herefter leg og hygge.
Mellem 14 - 15: får 200 ml. Mme og puttes til 2. Lur. (Sover mellem 40 min - 1,5).
Mellem 15.30 - 16.30: får fuldkorns grød med sveskemos. Vand. Herefter leg og hygge.
Mellem 17 - 18. Puttes til 3. Lur. Hvis hun er meget træt eller stod op før kl. 16. Da hun først puttes til natten mellem 19.45 - 20.30.
Kl. 18: får grøntsags/kød grød. Kogte Grøntsager, evt. En banan pandekage. Lidt pasta med pesto hun kan sidde med. Herefter leg og hygge m.m.
Mellem 19.15 - 19.45: bad, tandbørstning, trykmassage og nattøj.
Ca. 19.45 - 20.30 : puttes til natten.
Kl. Mellem 23 - 00.30 : drømmeflaske.
Kl. 05 - 07 nat flaske.
I forhold til putning kan vi godt opleve at hun er meget aktiv når vi ligger hende. Så ligger hun og pludre noget tid. (5-10 min) hvor man kan forsøge at hjælpe hende med lidt trykmassage til at finde helt ro. Sommetider oplever jeg at hun vender sig om på siden og sover på 2 min. De dage hvor hun har været vågen fra 16.30 til 20.00. Men er det for lang tid? Hvor mange timer kan en 8 mrd Ca. Være vågen i? Og hvad er det rigtige i forhold til putning. Er det okay at sige godnat og gå, og hun så falder i søvn af sig selv? Hvis hun ikke er efter 5 - 10 min. Går vi ind og hjælper med trykmassage. Tumler vi ikke nok med hende? Hun er meget motorisk aktiv og har altid haft arme og ben i bevægelse.
Hilsener herfra