Svar: Hård mave ved overgang til MME

12. oktober 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære C

Tak for dit brev :)

Det lyder som den rigtige beslutning for jer at gå over til flaske med MME - også selvom mme desværre nogle gange giver lidt maveproblemer og udfordringer med forstoppelse...

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger med en anden erstatning. Du kan med fordel forsøge NAN HA 1, som du selv nævner. Den har delvist hydrolycerede proteiner, og det kan nogle gange gøre, at den "glider lettere igennem systemet". Den kan gøre afføringen lidt grøn og syrlig, men det er helt normalt - bare så du ved det :)

Du kan også forsøge med NAN Sensilac 1. Den indeholder f.eks. lactobacillus reuteri (mælkesyrebakterier) som kan hjælpe børn med koliksymptomer.

Semper laver også mme til børn med træge maver f.eks. Allomin syrnet 1 (den grønne) eller Allomin SensiPro 1 (den gule). De indeholder citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur og dermed med fordel bruges til børn med mavekneb. Allomin Sensipro indeholder derudover også mælkesyrebakterien L. Reuteri Protectis, som kan hjælpe børn med moderat fordøjelsesbesvær.

Når du skifter fra en erstatning til en anden, kan du vælge at lave et fuldt skift med det samme, det går nogle gange helt fint. Du kan også vælge at gå over til den anden erstatning gradvist ved at udskifte en flaske af gangen. Eller ved at blande de to erstatninger sammen og følge f.eks. denne plan:

Dag 1: ¼ ny modermælkserstatning + ¾ gammel modermælkserstatning

Dag 2: ½ ny modermælkserstatning + ½ gammel modermælkserstatning

Dag 3: ¾ ny modermælkserstatning + ¼ gammel modermælkserstatning

Dag 4: Herefter kun den nye modermælkserstatning

Jeg vil ikke anbefale dig at give ham vand, da der ikke er nogen næring i vand, og da det er vigtigt, at han drikker den mængde mælk, som han ernæringsmæssigt har behov for. Hvis han har for meget vand i maven, vil det naturligt tage pladsen væk fra mælken.

Det kan dog nogle gange godt være en trøst med en lille smule kogt vand, evt. blandet med lidt sukker. Sukkervand virker smertestillende og blandingsforholdet er 100 ml kogt vand og en tsk. sukker. Hvis han græder meget og er helt utrøstelig på grund af mavekneb, så kan du give ham 5-10 ml sukkervand direkte ind i munden f.eks. på en engangssprøjte og gerne sammen med en sut.. det kan ...

Annonce

... nogle gange give lidt ro. Han bør dog max få 25 ml. netop for at vandet ikke tager pladsen fra mælken. Og det bør kun gives, hvis han er rigtigt ked af det og tydeligt virker til at have ondt.

Hvis han trods skift af erstatning stadig har hård, knoldet afføring, og det er svært for ham at komme af med, så kan du godt give ham laktulose eller movicol. Laktulose kan købes i håndkøb, hvor movicol junior bør lægeordineres til så lille et barn.

Laktulose er en sukkermikstur, som gives direkte i munden på barnet. Det bør ikke blandes op i f.eks. mme, da man risikerer, at det så sidder i indersiden af flasken og barnet reelt ikke får det. Du kan give 1 ml pr kg, din dreng vejer, gerne fordelt på to doser dagligt. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg nu, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Det vil blødgøre afføringen, og du må ud fra afføringens konsistens vurdere, om han skal have lidt mere eller lidt mindre. Måske vil han trives med at få 2-2.5 ml to gange dagligt.. måske har han brug for 3.5 ml dagligt, for at maven fungerer og afføringen er blød. Han må max få 10 ml i døgnet og fungerer det ikke, så bør du drøfte det med jeres læge.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Movicol er et pulver, som skal opløses i vand. Det binder sig til vandmolekyler og blødgør afføringen. Movicol gives i en flaske og må ikke opvarmes over stuetemperatur, da det aktive stof ikke fungerer ved høje temperaturer. For en god ordens skyld skal jeg også lige nævne, at movicol ikke bør drysses på skemad, når det bliver aktuelt.

Det er forskelligt, hvad der fungerer, og derfor kan du være nødt til at forsøge dig lidt frem. Det er helt normalt, at du kan se, at din dreng presser, og han kan også blive rød i hovedet, græde lidt osv. når han har afføring - men afføringen må ikke være hård og knoldet, og det må ikke være smertefuldt for ham at komme af med.

Jeg vil i første omgang anbefale dig, at du forsøger med en anden erstatning for at se, om din dreng bedre kan optage og fordøje dette, og afføringen så holdes naturligt igang på denne måde. Og hvis det ikke fungerer, så kan du forsøge med f.eks. lidt laktulose eller movicol. Og så er det naturligt også en god idé at drøfte det med lægen, hvis det fortsætter :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt