Svar: Hård mave ved overgang til MME
12. oktober 2020
Alder:
3 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det lyder som den rigtige beslutning for jer at gå over til flaske med MME - også selvom mme desværre nogle gange giver lidt maveproblemer og udfordringer med forstoppelse...
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger med en anden erstatning. Du kan med fordel forsøge NAN HA 1, som du selv nævner. Den har delvist hydrolycerede proteiner, og det kan nogle gange gøre, at den "glider lettere igennem systemet". Den kan gøre afføringen lidt grøn og syrlig, men det er helt normalt - bare så du ved det :)
Du kan også forsøge med NAN Sensilac 1. Den indeholder f.eks. lactobacillus reuteri (mælkesyrebakterier) som kan hjælpe børn med koliksymptomer.
Semper laver også mme til børn med træge maver f.eks. Allomin syrnet 1 (den grønne) eller Allomin SensiPro 1 (den gule). De indeholder citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur og dermed med fordel bruges til børn med mavekneb. Allomin Sensipro indeholder derudover også mælkesyrebakterien L. Reuteri Protectis, som kan hjælpe børn med moderat fordøjelsesbesvær.
Når du skifter fra en erstatning til en anden, kan du vælge at lave et fuldt skift med det samme, det går nogle gange helt fint. Du kan også vælge at gå over til den anden erstatning gradvist ved at udskifte en flaske af gangen. Eller ved at blande de to erstatninger sammen og følge f.eks. denne plan:
Dag 1: ¼ ny modermælkserstatning + ¾ gammel modermælkserstatning
Dag 2: ½ ny modermælkserstatning + ½ gammel modermælkserstatning
Dag 3: ¾ ny modermælkserstatning + ¼ gammel modermælkserstatning
Dag 4: Herefter kun den nye modermælkserstatning
Jeg vil ikke anbefale dig at give ham vand, da der ikke er nogen næring i vand, og da det er vigtigt, at han drikker den mængde mælk, som han ernæringsmæssigt har behov for. Hvis han har for meget vand i maven, vil det naturligt tage pladsen væk fra mælken.
Det kan dog nogle gange godt være en trøst med en lille smule kogt vand, evt. blandet med lidt sukker. Sukkervand virker smertestillende og blandingsforholdet er 100 ml kogt vand og en tsk. sukker. Hvis han græder meget og er helt utrøstelig på grund af mavekneb, så kan du give ham 5-10 ml sukkervand direkte ind i munden f.eks. på en engangssprøjte og gerne sammen med en sut.. det kan nogle gange give lidt ro. Han bør dog max få 25 ml. netop for at vandet ikke tager pladsen fra mælken. Og det bør kun gives, hvis han er rigtigt ked af det og tydeligt virker til at have ondt.
Hvis han trods skift af erstatning stadig har hård, knoldet afføring, og det er svært for ham at komme af med, så kan du godt give ham laktulose eller movicol. Laktulose kan købes i håndkøb, hvor movicol junior bør lægeordineres til så lille et barn.
Laktulose er en sukkermikstur, som gives direkte i munden på barnet. Det bør ikke blandes op i f.eks. mme, da man risikerer, at det så sidder i indersiden af flasken og barnet reelt ikke får det. Du kan give 1 ml pr kg, din dreng vejer, gerne fordelt på to doser dagligt. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg nu, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Det vil blødgøre afføringen, og du må ud fra afføringens konsistens vurdere, om han skal have lidt mere eller lidt mindre. Måske vil han trives med at få 2-2.5 ml to gange dagligt.. måske har han brug for 3.5 ml dagligt, for at maven fungerer og afføringen er blød. Han må max få 10 ml i døgnet og fungerer det ikke, så bør du drøfte det med jeres læge.
Movicol er et pulver, som skal opløses i vand. Det binder sig til vandmolekyler og blødgør afføringen. Movicol gives i en flaske og må ikke opvarmes over stuetemperatur, da det aktive stof ikke fungerer ved høje temperaturer. For en god ordens skyld skal jeg også lige nævne, at movicol ikke bør drysses på skemad, når det bliver aktuelt.
Det er forskelligt, hvad der fungerer, og derfor kan du være nødt til at forsøge dig lidt frem. Det er helt normalt, at du kan se, at din dreng presser, og han kan også blive rød i hovedet, græde lidt osv. når han har afføring - men afføringen må ikke være hård og knoldet, og det må ikke være smertefuldt for ham at komme af med.
Jeg vil i første omgang anbefale dig, at du forsøger med en anden erstatning for at se, om din dreng bedre kan optage og fordøje dette, og afføringen så holdes naturligt igang på denne måde. Og hvis det ikke fungerer, så kan du forsøge med f.eks. lidt laktulose eller movicol. Og så er det naturligt også en god idé at drøfte det med lægen, hvis det fortsætter :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske