Justering af søvnrytme for en ugle

12. oktober 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Justering af søvnrytme for en ugle

Kære Helen

Jeg håber, du kan hjælpe med et spørgsmål omkring min dejlige ”ugle”. Min skønne datter på lige knap 2 år har altid haft mest energi om aftenen og er svær at vække om morgenen. Så hun er en rigtig lille ”ugle”. Jeg selv er ikke B-menneske, så det resulterer i nogle udfordringer i det lille hjem.

Rytmen:
I hverdagene går jeg i gang med at vække hende 6.40 og hun er som regel vågen senest kl. 7. I weekenden vækkes hun senest kl. 7.15.

Hun sover typisk 2,5-3 timer til middag.

Jeg går i gang aftenputningen kl. 20. Hun er dog ikke træt her. De dage jeg vurderer hun rent faktisk er træt (gaber og gnider øjne) sker der det magiske, at hun liver op det sekund, hun rammer madrassen. Til moderens store frustration. Hun har nu forbundet sengen med ikke at skulle sove, virker det som om.

Udfordringen:
Det tager lang tid for hende at falde i søvn. Den er typisk 21.30 før hun sover. og putningen er et show uden lige. Den involverer gråd (i frustration over at hun ikke vil være i sengen, når hun nu ikke er træt, tænker jeg), leg, hoppen og dansen osv.

Jeg er solomor (har hende derfor 24/7) og har svært ved at få det hele til at hænge sammen, når hun først sover så sent. Jeg er ked af, at hver dag ender med frustration – jeg bliver irriteret på min lille pige, på mig selv over ikke at kunne finde en løsning på problemet og af ren og skær ...

Annonce

... træthed. Når hun først sover, skal jeg i gang med at ordne alle de huslige pligter, så det er ikke meget slap-af-tid, jeg får. Jeg er på hendes værelse indtil hun sover.

For mig at se er der to primære årsager til, at hun sover så sent (og efter en mægtig kamp):

1: Hun sover en lang middagslur i vuggestuen og de vil grundet søvnpolitik ikke vække hende. Hun får altså indhentet sit søvnunderskud midt på dagen, og hun er derfor ikke træt om afte-nen, selvom hun er falder sent i søvn dagen før.

2: Hun forbinder ikke sengen med at skulle sove.

Løsningen:
Jeg har overvejet at følge det råd, du har givet til en anden bruger (Villads mor) om at vente med at putte hende, til hun er træt (ved 22-tiden antager jeg), men jeg er bange for, at det ikke har den ønskede effekt, da hun jo bare indhenter søvnen i løbet af dagen. Det ville dog nok løse udfordring 2, med at hun ikke ser sengen som et sted, man skal falde til ro.

Jeg har også overvejet, om jeg skulle ændre mine arbejdertider, så hun kunne få lov at sove til hun selv vågner om morgenen. Men jeg er bange for at det heller ikke løser problemet.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal ændre på hendes rytme, når nu jeg ikke kan påvirke middagsluren.

Jeg håber, du kan give nogle gode råd. Jeg vil så gerne afslutte dagen på en måde, der fungerer bedre for både mor eller barn.

Mange hilsner
Lauras mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.