Brev:
Justering af søvnrytme for en ugle
12. oktober 2020
Alder:
23 mdr.
Justering af søvnrytme for en ugle
Kære Helen
Jeg håber, du kan hjælpe med et spørgsmål omkring min dejlige ”ugle”. Min skønne datter på lige knap 2 år har altid haft mest energi om aftenen og er svær at vække om morgenen. Så hun er en rigtig lille ”ugle”. Jeg selv er ikke B-menneske, så det resulterer i nogle udfordringer i det lille hjem.
Rytmen:
I hverdagene går jeg i gang med at vække hende 6.40 og hun er som regel vågen senest kl. 7. I weekenden vækkes hun senest kl. 7.15.
Hun sover typisk 2,5-3 timer til middag.
Jeg går i gang aftenputningen kl. 20. Hun er dog ikke træt her. De dage jeg vurderer hun rent faktisk er træt (gaber og gnider øjne) sker der det magiske, at hun liver op det sekund, hun rammer madrassen. Til moderens store frustration. Hun har nu forbundet sengen med ikke at skulle sove, virker det som om.
Udfordringen:
Det tager lang tid for hende at falde i søvn. Den er typisk 21.30 før hun sover. og putningen er et show uden lige. Den involverer gråd (i frustration over at hun ikke vil være i sengen, når hun nu ikke er træt, tænker jeg), leg, hoppen og dansen osv.
Jeg er solomor (har hende derfor 24/7) og har svært ved at få det hele til at hænge sammen, når hun først sover så sent. Jeg er ked af, at hver dag ender med frustration – jeg bliver irriteret på min lille pige, på mig selv over ikke at kunne finde en løsning på problemet og af ren og skær træthed. Når hun først sover, skal jeg i gang med at ordne alle de huslige pligter, så det er ikke meget slap-af-tid, jeg får. Jeg er på hendes værelse indtil hun sover.
For mig at se er der to primære årsager til, at hun sover så sent (og efter en mægtig kamp):
1: Hun sover en lang middagslur i vuggestuen og de vil grundet søvnpolitik ikke vække hende. Hun får altså indhentet sit søvnunderskud midt på dagen, og hun er derfor ikke træt om afte-nen, selvom hun er falder sent i søvn dagen før.
2: Hun forbinder ikke sengen med at skulle sove.
Løsningen:
Jeg har overvejet at følge det råd, du har givet til en anden bruger (Villads mor) om at vente med at putte hende, til hun er træt (ved 22-tiden antager jeg), men jeg er bange for, at det ikke har den ønskede effekt, da hun jo bare indhenter søvnen i løbet af dagen. Det ville dog nok løse udfordring 2, med at hun ikke ser sengen som et sted, man skal falde til ro.
Jeg har også overvejet, om jeg skulle ændre mine arbejdertider, så hun kunne få lov at sove til hun selv vågner om morgenen. Men jeg er bange for at det heller ikke løser problemet.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal ændre på hendes rytme, når nu jeg ikke kan påvirke middagsluren.
Jeg håber, du kan give nogle gode råd. Jeg vil så gerne afslutte dagen på en måde, der fungerer bedre for både mor eller barn.
Mange hilsner
Lauras mor