Svar: Justering af søvnrytme for en ugle

12. oktober 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lauras mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter, hendes rytme og alle dine tanker - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det gennemsnitlige søvnbehov for en 2årig er 13 timer i døgnet, og mange børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover ca. 11 timer om natten og 2 timer til middag.

Din datter sover ofte fra ca. 21.30 til 07 - altså 9.5 time om natten, og så sover hun 2.5-3 timer til middag.. altså faktisk lidt i underkanten af gennemsnittet, men stadig inden for normal området. Når jeg skriver at gennemsnittet ligger på 13 timer, så betyder det at nogle børn sover 12 (som din datter) og andre børn sover 14...

Du har naturligvis en vigtig pointe i, at jo kortere nattesøvnen er, jo mere vil hun have behov for en middagslur og jo længere til hendes middagslur være. Og i princippet skal hun have lov til at sove til middag, som hun gør. Middagsluren giver hende noget, som nattesøvnen ikke kan, og middagsluren kan reparere på nattesøvnen, det omvendte er ikke tilfældet. Det er derfor, at pædagogerne ikke vil vække hende og har et princip om, at børn skal have lov til at sove det, som de viser behov for.

Men jeres hverdag skal naturligt også hænge sammen, og det fungerer naturligt ikke særligt godt, som det er hos jer lige nu. Derfor tænker jeg, at det er helt okay, at du forsøger at hjælpe din datter til en rytme, hvor hun f.eks. sover fra kl 20.30-21 og måske så sover 2 timer til middag...

Du kan dog ikke gøre dette uden at samarbejde med vuggestuen omkring det. Og de vil naturligt og skal naturligt ikke pludselig skære 1-1.5 time af din datters middagslur. Det er en ændring, som skal ske med små skridt og ofte skal der kun skæres 15 minutter af middagsluren af gangen. Det hele starter dog derhjemme...

Det er, som du har læst, vigtigt at du ikke putter din datter, før hun tydeligt er parat til at sove. Det vil sige, at hvis hun ikke sover før kl er 21.30, så skal hun ikke puttes før dette tidspunkt. Så længe du putter hende kl 20, så lærer hun at putteritualet består af 1.5 time, hvor hun hopper rundt, kaster med sin bamse, du sidder der, forsøger at lægge hende ned, hun rejser sig, du forsøger måske at gå lidt ud, hun protesterer, du kommer tilbage, der er rigtig godt gang i den... Og hun skal ikke puttes før hun med sikkerhed kan sove inden for ca 15 minutter. Det er som du selv skriver, vigtigt, at hun forbinder sin seng med at sove :)

Du skal her indføre det ritual, som du gerne vil lære hende, og som ...

Annonce

... du gerne vil putte hende med fremadrettet. Det vil f.eks. være rigtig godt med et bad om aftenen, efterfuldt af lidt massage og afslapning i kroppen. Få et godnatmåltid, som kan være en grød eller måske rester fra aftensmaden. Derefter får hun børstet tænder, og så kommer hun i seng med sin puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, du sætter dig og læser en historie, taler måske dagen igennem, synger en godnatsang eller lignende. Og så sover hun inden for ca. 15 minutter. Så hun lærer, at det er sådan det foregår, det er ritualet, når hun kommer i seng.

Samtidig med, at hun puttes sent om aftenen, så skal hun dog op til samme tid om morgenen - uanset om det er hverdag eller weekend, og hun skal ikke sove mere end måske 2.5 time til middag. Når hun om aftenen kan puttes på denne måde og inden for nogenlunde kort tid, så begynder du at rykke hendes puttetidspunkt frem. Så i stedet for, at hun puttes kl 21.30, så puttes hun kl 21.15, så kl 21.00, så kl 20.45 og til sidst kl 20.30, som måske vil være hendes puttetidspunkt fremadrettet lige nu... Hun er jo ugle:)

Og det er så her, at hun faktisk skal vækkes som dagen, hvis hun ikke vågner af sig selv. Teoretisk set så vil hendes dagssøvn naturligt blive kortere, når nattesøvnen forlænges, men nogle børn har brug for lidt hjælp i overgangsperioden. Og det betyder, at i takt med at du rykker puttetidspunktet frem med 15 minutter, så skal hun vækkes 15 minutter tidligere. Indtil I når ned på at hun sover ca. 2 timer, som jeg tænker, at hun nok vil trives med, og som pædagogerne måske også vil acceptere... Især hvis de ved, hvad det er du arbejder på, hvorfor og hvordan :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har du efterårsferie lige nu? I givet fald vil det være super godt, hvis du allerede i dag kan begynde at indføre de nye rutiner, for på den måde at hjælpe din datter ind i rytmen og få påvirket hendes indre ur, så hun måske faktisk vil begynde at vågne af sig selv efter lidt kortere middagslur, når hun er tilbage i vuggestuen på mandag.

Når det så er sagt, så kan det godt tage flere uger (læs op til 5-6 uger) at få ændret på denne rytme, fordi du ikke vil kunne flytte hendes puttetidspunkt aften efter aften, men ofte er nødt til at holde samme tidspunkt flere aftener i træk - og hele tiden skal stå op tidspunktet om morgenen holdes og middagsluren ikke forlænges unødigt...

Jeg håber, at du her har fået lidt idé om, hvordan du bedst muligt justere en søvnrytme ind.

Rigtig meget held og lykke med det projekt - krydser fingre for at det lykkes bedst muligt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.