Svar: Rød tissekone

6. april 2020

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit spørgsmål, som er helt relevant :)

Det er vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har en svampeinfektion. Det kan hun sagtens få på samme måde, som voksne kvinder, og babyer kan få det. Vi har en naturlig svamp på vores slimhinder (candida albicans), og bliver vores balance forstyrret, så kan svampen vokse og give anledning til infektion - og det skal behandles.

Hendes rødme og irritation kan dog også sagtens skyldes, at hun ikke får sig tørret tilstrækkeligt, når hun er på toilettet, og at huden derfor bliver irriteret. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på dette og vejleder hende i, hvordan hun skal tørre sig selv - at det f.eks. er vigtigt, at hun tørrer forfra og bagud og ikke omvendt :)

Hun behøver ikke komme i bad hver dag, men det er vigtigt, at hun bliver vasket forneden hver dag - og jeg forstår godt, at hun ikke er glad for at skulle ligge på puslebordet. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan lære hende at vaske sig selv - og det er ofte lettest i bruseren, hvor hun kan sæbe sig ind og derefter skylle med rent vand. Hun må også gerne komme i badekar, hvis I har mulighed for det.

Det vil være rigtig godt, hvis hun kan bruge en intimsæbe ved vask/bad. Det kan sagtens være en, som du også bruger selv. Intimsæbe har en pH-værdi som netop passer til ...

Annonce

... skedens/skamlæbernes miljø, hvor anden sæbe kan forskyde pH-balancen.

Man kan også købe intimservietter, som hun f.eks. kan tørre sig med efter toiletbesøg. Det vil normalt ikke være nødvendigt, almindelig toiletpapir vil være fint, men det kan godt forsøges i en periode - og kan også være med til at gøre hende opmærksom på netop at få tørret rigtigt, når hun tørrer sig :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du nævner, at hun har lidt hvidt snask mellem skamlæberne. Det lyder umiddelbart helt normalt og til at være en del af den naturlige måden kroppen renser sig selv på og holder en normal bakterieflora. MEN, det er vigtigt at finde balancen mellem for lidt og og for meget hygiejne. Hvis I vasker for meget, så kan slimhinden blive irriteret, og der kan dannes mere "snask", som så kan irritere yderligere. Hvis man undgår at fjerne det, så kan det også give problemer, da der, som du også er inde på, kan være urinrester og lignende i det, som hendes hud naturligt vil reagere på. Så igen - gerne vaske det rent en (evt. to) gange dagligt med lunkent vand og intimsæbe. Enten med rindende vand (bruser) eller en vaskeklud.

Jeg går ud fra, at hun bruger bomuldstrusser og ikke trusser i kunststof, men for en sikkerhedskyld, vil jeg lige nævne, at hun bør have bomuldstrusser på, da det gør at bakterier har svære vækstvilkår...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.