Brev:
Rød tissekone
6. april 2020
Alder:
5 år, 7 mdr.
Rød tissekone
Hej Helen.
Måske et lidt anderledes spørgsmål men jeg søger et råd ift. at min datter enormt hurtigt bliver rød i tissekonen.
Jeg har altid vasket hende lidt med en vaskeklud med vand hver aften inden sengetid, fordi hun er lidt rød, og det kan sådan nogenlunde holdes nede på den måde. Hun er især rød imellem de små og store skamlæber (hvor der også altid sidder noget hvidt “snask”), og udenpå de ydre skamlæber. Nogengange også ved mellemkødet og numsen.
Jeg tror hendes hud er sart overfor urinrester, og hun tørrer jo sig selv når hun har tisset.
Nu er hun så begyndt at ytre at hun ikke vil på puslebordet, fordi det er som om hun er et pattebarn. Og jeg forstår egentlig godt at det ikke er fedt at ligge på der med benene i vejret når man er 5 år. Men der er lyset godt og jeg kan se hvad jeg laver.
Har du et forslag til enten at forebygge den rødme bedre, eller andet?
Hun kommer ikke i bad hver dag, og selvom hun gør, så bliver hun ikke ordentligt ren mellem skamlæberne. Af og til siger hun det svier eller klør i tissekonen, og så hjælper det altid at blive vasket lidt med kluden. Jeg vasker aldrig oppe i skeden, så jeg tror ikke jeg forstyrrer miljøet.
Med venlig hilsen
Mor