Svar: Modermærke
2. april 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring modermærker :)
De små brune pletter, som de fleste af os har siddende spredt rundt på kroppen bliver vi ikke født med. De kommer gradvist, dukker op forskellige steder - ofte fra vi er få måneder gamle og indtil vi er omkring 30 år. Herefter kan der komme andre former for mærker/pletter. Det er derfor helt naturligt, at din dreng indtil videre kun har et enkelt modermærke, og han kan godt få flere i årene frem.
Børn kan fødes med forskellige typer af mærker, også specielle modermærker, og så kan de som sagt få modermærker, der dukker op i takt med at de bliver ældre. Det er helt normalt, at få et modermærke omkring 1 års alderen, som jeres dreng har fået :) Det vigtige er, at du er opmærksom på, hvorvidt det ændrer sig.
Du har helt ret i, at det kan ændre sig i form og størrelse i takt med, at din dreng vokser og bliver fysisk større, og det er helt fint og okay, men du skal lægge mærke til, om det ændrer farve, vokser mere end du unormalt ville forvente, om det bliver ujævnt eller tykkere, måske danner en form for skorpe eller begynder at bløde, måske begynder at klø... sker det, så skal det modermærke undersøges af læge.
Der er dog intet i vejen for, at du får en læge til at kikke på det under alle omstændigheder, og det kan I gøre næste gang I skal til lægen :)
Håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske