Svar: Vuggestuens rutiner

8. december 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og beskrivelse af jeres institution og alle de tanker du gør dig, - jeg vil meget gerne give lidt tanker tilbage til dig :)

Det du fortæller lyder bestemt ikke optimalt. Og selvom der kan være mange måder at gøre ting på og forskellighed kan være helt i orden, så skal jeres datter naturligvis ikke gå rundt og være sulten og direkte bede om mad, hun skal ikke ignoreres, når hun er ked af det og har brug for kontakt, hun skal ikke forstyrres i sin søvn, men sove det hun naturligt viser behov for...

Du skriver, at "i det område vi bor, er der ingen tvivl om, at vi har den absolut bedste institution" .. hvad baserer du det på? Måske var det en mulighed at besøge nogle andre institutioner for at fornemme, hvordan man gør tingene der, hvilke værdier og prioriteringer de laver andre steder, for at fornemme, hvordan pædagogerne andre steder møder børnene, ser dem, anerkender dem...

Jeg ved ikke, om du har fulgt med i nyhederne i DK. Der har det sidste stykke tid været en del i medierne omkring vigtigheden af nok pædagoger i institutionerne. Det vil sige minimumsnormeringer med 3 børn per voksen i vuggestuen og 6 børn per voksen i børnehaven. Der vises eksempler og dokumentarprogrammer i TV, som viser, hvordan pædagogerne er presset i hverdagen, selv de dygtigste pædagoger har simpelthen ikke mulighed for at gøre ret meget andet end brandslukning, som situationen er i dag. Undersøgelser viser, at flere pædagoger og mindre børnegrupper er afgørende for børnenes liv, trivsel og udvikling. Og måske er det samme gældende i Sverige, hvor du bor - så det ikke nødvendigvis er manglende vilje, lyst eller viden, men simpelthen manglende hænder, som gør det rigtig svært for pædagogerne at gøre det meget bedre end de gør lige nu.

Jeg tænker, at de fleste af os godt kan være enige om, at alle børn ville sove langt bedre, hvis de havde et soverum og ikke skulle sove, hvor andre børn leger, hopper rundt osv. Og de børn som leger, vil naturligt også kunne lege bedre, hvis de ikke skal tage hensyn til de sovende børn... Men manglende personale kan måske være årsagen til, at børnene ikke kan sove i et decideret soverum, og at alle børn er nødt til at være sammen hele tiden....

Økonomi kan spille ind på, hvor meget mad børnene får serveret. Og du og jeg kan sagtens være enige om, at lidt frugt om formiddagen burde serveres sammen med lidt brød, ligesom en tvebak om eftermiddagen med lidt ...

Annonce

... smør, ikke er lødig kost til aktive børn, der skal vokse og have energi til at udvikles, lege og opleve... Måske er der ikke penge til bedre mellemmåltider - men i givet fald burde I som forældre så kunne give jeres børn lidt ekstra mad med, som børnenes kan få serveret. Din datter skal ikke gå rundt og være sulten, så skal hun naturligvis kunne have en bolle med hjemmefra, som hun kan spise sammen med sin frugt.

Det kan også være, at nogle familier har frugttræer i haven og derfor kan komme med lidt æbler, pærer eller lignende en gang imellem, så der på den måde kan blive suppleret op og børnene få lidt mere at spise. Det kan være mere eller mindre "tilfældigt", det kan også sættes i system, at forældre skiftes til at medbringe lidt, fordi økonomien er stram eller pædagogerne vælger at bruge pengene på legetøj eller lignende.. hvis forældre har lyst til og mulighed for at støtte på denne måde, så kunne det jo være en del af en løsning som kunne tilgodese alle...

Du har nogle vigtige pointer i forhold til børnenes kost og deres søvn. Derfor synes jeg ikke, at du blot skal acceptere, at tingene er som de er - for din datter trives ikke som det er på nuværende tidspunkt, og du skal ikke gå rundt med en dårlig følelse i maven eller ligge vågen om natten, fordi du ligger og spekulerer på forholdende i vuggestuen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det første skridt vil derfor være at holde et møde med lederen af institutionen og tale om de ting du oplever i hverdagen, og som du stiller spørgsmålstegn ved og bekymrer dig omkring. Det kan også være, at der skal holdes et forældremøde, hvor forældre og pædagoger i fællesskab taler om nogle af de ting, som rør sig. Og så kunne det også være, at du skulle melde dig ind i institutionens forældrebestyrelse for netop at få lidt mere idé om, hvilke værdier institutionen har, hvilke prioriteringer der laves og hvorfor og den vej igennem også være med til at skabe lidt indflydelse og nye tanker...

Og ja, du har naturligvis helt ret i, at din datter vil holde op med at bede om mad, når der ikke lyttes til hende, når hun giver udtryk for at være sulten. Det gælder i det hele taget, når børn søger vores kontakt - hvis vi ignorer dem, ikke lytter til dem, ikke reagere, ja så holder de naturligt til sidst op med at prøve.. de regredierer.. og det er bestemt ikke godt. Derfor bør der ske nogle ændringer.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.