Brev:
Vuggestuens rutiner
8. december 2019
Alder:
17 mdr.
Vuggestuens rutiner
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da min datter startede i vuggestue for to måneder siden, og jeg har bare ikke en særlig god følelse i maven. Jeg ligger ofte og spekulere midt om natten, hvis jeg vågner. Jeg ved ikke om du evt. har lidt gode råd.
Nu kommer der lige lidt lang forklaring / baggrundsinfo.
Min datter startede i vuggestue, da hun var 15 måneder. Hun har altid været en super nem, glad og aktiv pige. Hun er nysgerrig på alt og alle og vil så gerne undersøge ting. Hun har altid spist og sovet godt! Vi bor i Sverige, så der er nogle ting, der er lidt anerledes herovre ift. i Danmark. Inden hun startede i institution sov hun 2 lure a halvanden times varighed. Da vi vidste, at børn kun får en lur herovre, begyndte vi ca en måned forinden at arbejde henimod dette. Det lykkedes, men det var ofte ret hårdt at trække den til kl. 12. Det gjorde så, at hun sov ca. 19-07 også knap to timers lur. (Vi har altid fulgt dine dagsplaner)
Så startede hun i vuggestue, og deres plan ser således ud:
9.30-10 - lidt frugt - intet at drikke til!
11.30 frokost med vand
12.30 - sove
14.30 mellemmåltid - her får de lidt forskelligt - nogle dage yoghurt med müsli, smoothie o.l. men andre dage kun tvebakke med smør.
Som det ser ud pt. er vi så heldige, at vi kan aflevere kl. 9 og hente kl. 15.
Mit problem er, at jeg ikke kan se, hvordan min datter skal klare dagen frem til 11.30 på kun lidt frugt. Vi prøver herhjemme at følge de planer i weekender, men så siger hun spise spise - og trækker os ud til køleskabet - fortsætter vi med bare at give lidt frugt ad gangen, ja så fortsætter hun med at bede om mad! Ergo er hun sulten og vi nægter hende så selvfølgelig ikke mad, men prøver at begrænse det, så hun ikke forvirres. Men det føles som om, at jo bedre mellemmåltid, jo bedre spiser hun til frokost. Kan det passe, at det hænger sådan sammen?
De siger i vuggestuen, at hun efter indkøringen er blevet dårligere til at spise frokost (under indkøringen accepterede de, at hun fik en bolle, når de fik frugt). Jeg tror hun er FOR sulten og træt. Kan det passe?
Derudover så sover børnene i det samme rum, som de leger i (på trods af, at de har mange rum). Det vil sige, at når de har hvilet i 20-30 minutter og de mindste er faldet i søvn, så sidder de voksne og de større børn som ikke sover, og leger og snakker i samme rum! Det betyder så, at når min datter har sovet én søvncyklus (45-55 minutter) så vågner hun og er alt for nysgerrig og vil være med. Jeg har udtrykt mange gange, at jeg synes, det er et problem, fordi de får ødelagt deres søvn. De mener så, at børn kan lære at sove fra lyden - det sjove er bare, at ikke et eneste barn sover nærmest over 60 minutter! Det er så alligevel nogle gange lykkes min datter at komme videre i søvnen, fordi de har haft lidt fokus på at få hende videre i starten, men så vækker de dem efter 1 time og 15 minutter, fordi de skal ned og have mellemmåltid, og det hele ligesom skal passe ind i deres skema.
Jeg synes, det er så hårdt, når jeg ved, at det er bedst for børnene at sove længere om dagen, så hjernen kan udvikle sig osv. og fordi min datter er TRÆT! når hun kommer hjem. Hun er træt og sulten, selvom jeg henter hende kl. 15 direkte fra bordet.
På grund af, at hun sover så dårligt om dagen, så har hun i lidt over en måned sovet ekstra om natten - hun sov altså fra 19-8! Nu er hun begyndt at vågne igen kl. 7 - og sover derfor fra 19-07. Det første hun siger, når hun vågner er grød. Så ca. 7.15 får hun grød imens jeg laver min morgenmad. Når hun har spist sin grød så sidder hun oftest og gnasker lidt i noget af mit mad - brød med kylling og avokado.
Jeg prøver at få lidt mad i hende i bilen, når vi er kommet frem til vuggestuen, men fra januar af skal vi begynde at aflevere 8-8.30-tiden, og der har hun jo lige rejst sig fra morgenmaden.
Jeg frygter, at hun ikke får sovet det hun skal - hun sover jo nu sammenlagt en time mindre end før. Og at hun går og er sulten. Pædagogerne sagde, at hun i starten gjorde det samme til dem allerede en time inden frokost - sagde spise spise og trak dem hen mod madrummet. Det er hun stoppet med nu. Samtidigt med at hun er stoppet med at bruge babytegnet for spise, som hun så hyppigt anvendte inden - formentligt fordi det er blevet ignoreret!
Derudover synes jeg, at de i vuggestuen er lidt hårde overfor børnene. Jeg ser dagligt børn som går rundt for sig selv kede af det og som skriger og er frustreret. Det skriger inden i mig! Jeg har flere gange taget fremmed børn op og siddet med dem, fordi jeg synes det er uacceptabelt. Dog også fået at vide - jamen det er fordi han gjorde sådan og jeg sagde nej eller en anden dum undskyldning. I min optik - så ignorerer man IKKE et barn på halvandet år, uanset hvad det barn har gjort, hvis det er knækket helt sammen af gråd eller siger - stop så! det er godt nu!
Det lyder som meget brok, og du tænker måske, at vi burde finde en anden institution. Problemet er bare, at i det område vi bor i, der er der ingen tvivl om, at vi har den ABSOLUT bedste institution. Jeg håber du har nogle råd til, hvad vi kan gøre ift. hendes rutiner. om vi kan ændre på noget, så rytmen passer bedre til vuggestuens, eller noget andet.
Bare lige så du får resten af planen:
Når vi kommer hjem spiser vi lidt igen 15.30/16 - et pølsehorn, en bolle med smøreost eller lignende.
Vi spiser aftensmad 17.30/18 - så kommer hun i bad, vi hygger og læser lidt bog, osv. så får hun en kop med lun mælk også har vi vores putteritual med godnatlæsning også i seng også sover hun til næste morgen. Har hun ikke spist så meget aftensmad beder hun nogle gange om noget, også får hun en halv banan inden hun puttes, men det er sjældent.
Ps. hun udviser ikke tegn på mistrivsel.
Mange kærlige hilsner
en bekymret mor