Svar: Begyndt at savle igen

1. december 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor - der er ved at drukne i vasketøj ;)

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen...

Nogle børn savler meget, men ofte begynder det at aftage efter 2 års alderen... og jeg kan derfor godt forstå, at du undrer dig lidt over, at det hos jeres dreng pludselig er tiltaget.

Det kan sagtens skyldes tandfrembrud, som du selv nævner. en anden forklaring kan også sagtens være sutten, fordi han naturligt producerer mere mundvand, når sutten er i munden og det kan være svært for ham at synke alt det spyt som så kommer, hvorfor det løber ved siden af. Det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at minimere brug af sut i løbet af dagen, så han kun har sutten, når han skal sove til middag og når han puttes om aftenen. Han bør ikke have sut i sine aktive, vågne perioder og hvis han taler med sut i munden, så vil det være rigtig godt, hvis I kan bede ham tage sutten ud, så I kan høre, hvad ...

Annonce

... han siger...:) Sut i munden er ikke så godt for hans sproglige udvikling og heller ikke for hans tænder, og det vil generelt være godt, at I forsøger at komme væk fra sutten. Hvis det så også hjælper på hans savlen, så er det jo rigtig godt :)

Oplever I, at han snorker, når han sover? Nogle gange kan savlen skyldes hævede polypper. Ud over at han savler, så vil han i denne situation ofte også snorke og generelt sove meget forstyrret, fordi han trækker vejret igennem munden i stedet for igennem næsen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Måske har han ondt i halsen... Hvis det gør ondt i halsen, så gør det ondt at synke sit spyt, og så lader han måske spyttet løbe ud af munden i stedet for... Hvis du tænker at det kan have noget med polypper eller halsen at gøre, så kan du få en øre-næse-hals-læge til at kikke på ham. Det kræver ikke henvisning :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor