Svar: Begyndt at savle igen
1. december 2019
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære mor - der er ved at drukne i vasketøj ;)
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen...
Nogle børn savler meget, men ofte begynder det at aftage efter 2 års alderen... og jeg kan derfor godt forstå, at du undrer dig lidt over, at det hos jeres dreng pludselig er tiltaget.
Det kan sagtens skyldes tandfrembrud, som du selv nævner. en anden forklaring kan også sagtens være sutten, fordi han naturligt producerer mere mundvand, når sutten er i munden og det kan være svært for ham at synke alt det spyt som så kommer, hvorfor det løber ved siden af. Det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at minimere brug af sut i løbet af dagen, så han kun har sutten, når han skal sove til middag og når han puttes om aftenen. Han bør ikke have sut i sine aktive, vågne perioder og hvis han taler med sut i munden, så vil det være rigtig godt, hvis I kan bede ham tage sutten ud, så I kan høre, hvad han siger...:) Sut i munden er ikke så godt for hans sproglige udvikling og heller ikke for hans tænder, og det vil generelt være godt, at I forsøger at komme væk fra sutten. Hvis det så også hjælper på hans savlen, så er det jo rigtig godt :)
Oplever I, at han snorker, når han sover? Nogle gange kan savlen skyldes hævede polypper. Ud over at han savler, så vil han i denne situation ofte også snorke og generelt sove meget forstyrret, fordi han trækker vejret igennem munden i stedet for igennem næsen.
Måske har han ondt i halsen... Hvis det gør ondt i halsen, så gør det ondt at synke sit spyt, og så lader han måske spyttet løbe ud af munden i stedet for... Hvis du tænker at det kan have noget med polypper eller halsen at gøre, så kan du få en øre-næse-hals-læge til at kikke på ham. Det kræver ikke henvisning :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske