Svar: Hud til hud ved spædbarnet

30. august 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Hud mod hud er især vigtigt de første timer og dage efter fødslen - og det er især vigtigt hos børn, som er født for tidligt. Det præmature og spæde barn har stor glæde af at ligge hud mod hud, fordi det er med til at regulere barnets hjerterytme, vejrtrækning, korpstemperatur mv. Når barnet ligger hud mod hud med mor eller far, så udskilles hormonet oxytocin. Dette hormon kaldes også kærlighedshormonet, og det har den effekt, at det sænker blodtryk og puls, det giver roligere vejrtrækning, mængden af stress hormoner nedsættes, vi oplever mindre angst, og så fremmer det båndet/tilknytningen mellem forældre og barn at være tætte sammen.

For tidligt fødte børn har så stor glæde af at ligge hud mod hud, at man ofte gerne vil have dem til at ligge der så længe som muligt, meget gerne mindst 6-8 timer i døgnet, men det kan også være 20 timer i døgnet, hvis forældrene har mulighed for det.

Et barn der f.eks. har svært ved at amme kan man også nogle gange vælge at lægge hud mod hud, fordi dette ...

Annonce

... fremmer amning. Når barnet ligger på mors brystkasse, så kan det dufte mælken og vil naturligt begynde at søge efter brystet. For nogle børn sker det inden for et par timer, for andre børn sker det først efter et par dage - og igen, jo mere barnet ligger hud mod hud, altså jo længere tid, jo mere vil det fremme amningen.

Førhen i tiden - for blot 40-50 år siden, så kom børn hurtigt i tøjet, når de var blevet født, og de blev ofte passet af sygeplejersker og kørt ind til mor, når det var tid til at amme. Sådan er det ikke mere. I dag ved man hvor vigtig nærheden og hud mod hud er, så derfor lægges barnet ofte op på mors mave/brystkasse kort efter fødslen og ofte får barnet lov til at ligge der 1-2 timer, før det får tøj på første gang.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dog stadig vigtigt og en rigtig god idé, at man giver barnet hud mod hud kontakt, når der er mulighed for det. Der er ikke nogen faste retningslinjer for hvor lang tid, eller hvor hyppigt, det afhænger helt af det enkelte barn og familien, hvad der fungerer :)

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg