Svar: Hud til hud ved spædbarnet
30. august 2019
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hud mod hud er især vigtigt de første timer og dage efter fødslen - og det er især vigtigt hos børn, som er født for tidligt. Det præmature og spæde barn har stor glæde af at ligge hud mod hud, fordi det er med til at regulere barnets hjerterytme, vejrtrækning, korpstemperatur mv. Når barnet ligger hud mod hud med mor eller far, så udskilles hormonet oxytocin. Dette hormon kaldes også kærlighedshormonet, og det har den effekt, at det sænker blodtryk og puls, det giver roligere vejrtrækning, mængden af stress hormoner nedsættes, vi oplever mindre angst, og så fremmer det båndet/tilknytningen mellem forældre og barn at være tætte sammen.
For tidligt fødte børn har så stor glæde af at ligge hud mod hud, at man ofte gerne vil have dem til at ligge der så længe som muligt, meget gerne mindst 6-8 timer i døgnet, men det kan også være 20 timer i døgnet, hvis forældrene har mulighed for det.
Et barn der f.eks. har svært ved at amme kan man også nogle gange vælge at lægge hud mod hud, fordi dette fremmer amning. Når barnet ligger på mors brystkasse, så kan det dufte mælken og vil naturligt begynde at søge efter brystet. For nogle børn sker det inden for et par timer, for andre børn sker det først efter et par dage - og igen, jo mere barnet ligger hud mod hud, altså jo længere tid, jo mere vil det fremme amningen.
Førhen i tiden - for blot 40-50 år siden, så kom børn hurtigt i tøjet, når de var blevet født, og de blev ofte passet af sygeplejersker og kørt ind til mor, når det var tid til at amme. Sådan er det ikke mere. I dag ved man hvor vigtig nærheden og hud mod hud er, så derfor lægges barnet ofte op på mors mave/brystkasse kort efter fødslen og ofte får barnet lov til at ligge der 1-2 timer, før det får tøj på første gang.
Det er dog stadig vigtigt og en rigtig god idé, at man giver barnet hud mod hud kontakt, når der er mulighed for det. Der er ikke nogen faste retningslinjer for hvor lang tid, eller hvor hyppigt, det afhænger helt af det enkelte barn og familien, hvad der fungerer :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske