Svar: Børnehaveskift

24. januar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forældre

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og hendes situation :)

Jeg kan godt forstå, at I overvejer, hvad der vil være det rigtige at gøre - I beskriver en pige, som har været meget ked af sit børnehaveskift, I har talt med pædagogerne om det, og de har lyttet til jeres bekymring, og handlet på det I har fortalt, så jeres datter har fået tilknyttet en fast pædagog - og dermed er blevet gladere for at være der.. Kontakten mellem jer og pædagogerne er blevet bedre, og de melder tilbage, at de kan fornemme, at hun udvikler sig godt, og det er jo super dejligt og i princippet rigtig godt. Noget af det vigtigste er jo netop, at der bliver lyttet og reageret, hvis man oplever, at et barn ikke rigtig trives - og at der bliver taget hånd om det, så det løser sig og går fremad...

MEN, det lyder dog ikke som om, at det helt fungerer - jeres datter er stadig ikke rigtig glad, men lyder til at hun mere eller mindre måske har affundet sig med situationen, og man skal huske på, at hun jo ikke ved, at det kan være anderledes...

I har besøgt den børnehave, som I har fået tilbudt - og udfordringen er jo altid, at man ved, hvad man har, men ikke hvad man får..Og som I skriver, så er hun jo et eller andet sted okay, der hvor hun er. Men, den institution I har fået tilbudt lyder til at være en institution, som I umiddelbart virker meget glade for og trygge ved. Mødet gik rigtig godt, og I har fået et rigtig godt indtryk af stedet. Du bruger ord som "fantastisk", "skønt", "øjenhøjde", "kærlige" og "omsorgsfulde", når du beskriver stedet og pædagogerne - og det kan jo nærmest ikke være bedre... Og du ...

Annonce

... skriver også "vi er slet ikke i tvivl om, at den nye børnehave er meget bedre, end den hun går i nu.

Det lyder derfor for mig som om, at I skal flytte hende. Den tid hun har nu, kommer aldrig dårligt igen - heller ikke selvom I måske skal flytte til et andet sted om 1.5 år og hun kan nå at få en rigtig dejlig lang periode i den nye børnehave, før en evt. flytning bliver aktuel.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at du er gravid (tillykke med det:)) og de omvæltninger, det bringer med sig til sommer, så tænker jeg, at du skal prøve at se dette som noget positivt. Det skal ikke være det, som gør, at I ikke flytter jeres datter til den nye børnehave. Barselsorloven og de fleksible afleverings- og hentetider, giver jo netop en rigtig stor fleksiblitet i hverdagen, så I kan tage meget mere hensyn til jeres datters behov. Måske vil hun have glæde af en fridag en gang imellem, måske vil hun have glæde af at være hjemme i en længere periode i løbet af sommeren, måske bliver hun så glad for det nye sted, at hun bare rigtig gerne vil af sted - også selvom mor går derhjemme med den lille ny :) Man kunne måske forestille sig, at hvis I lader hende blive i den nuværende institution, så vil hun måske have sværere ved at skulle afleveres, når mor går derhjemme, netop fordi hun ikke er rigtig glad for stedet - og sker det, så vil I fortryde, at I ikke sagde ja, da muligheden var der...

Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at sige ja tak til den institution, som I har fået tilbudt, da I ikke er i tvivl om, at det vil være en bedre børnehave for jeres datter :)

Rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at høre, hvordan det fortsat går jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder