Svar: Børnehaveskift
24. januar 2019
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og hendes situation :)
Jeg kan godt forstå, at I overvejer, hvad der vil være det rigtige at gøre - I beskriver en pige, som har været meget ked af sit børnehaveskift, I har talt med pædagogerne om det, og de har lyttet til jeres bekymring, og handlet på det I har fortalt, så jeres datter har fået tilknyttet en fast pædagog - og dermed er blevet gladere for at være der.. Kontakten mellem jer og pædagogerne er blevet bedre, og de melder tilbage, at de kan fornemme, at hun udvikler sig godt, og det er jo super dejligt og i princippet rigtig godt. Noget af det vigtigste er jo netop, at der bliver lyttet og reageret, hvis man oplever, at et barn ikke rigtig trives - og at der bliver taget hånd om det, så det løser sig og går fremad...
MEN, det lyder dog ikke som om, at det helt fungerer - jeres datter er stadig ikke rigtig glad, men lyder til at hun mere eller mindre måske har affundet sig med situationen, og man skal huske på, at hun jo ikke ved, at det kan være anderledes...
I har besøgt den børnehave, som I har fået tilbudt - og udfordringen er jo altid, at man ved, hvad man har, men ikke hvad man får..Og som I skriver, så er hun jo et eller andet sted okay, der hvor hun er. Men, den institution I har fået tilbudt lyder til at være en institution, som I umiddelbart virker meget glade for og trygge ved. Mødet gik rigtig godt, og I har fået et rigtig godt indtryk af stedet. Du bruger ord som "fantastisk", "skønt", "øjenhøjde", "kærlige" og "omsorgsfulde", når du beskriver stedet og pædagogerne - og det kan jo nærmest ikke være bedre... Og du skriver også "vi er slet ikke i tvivl om, at den nye børnehave er meget bedre, end den hun går i nu.
Det lyder derfor for mig som om, at I skal flytte hende. Den tid hun har nu, kommer aldrig dårligt igen - heller ikke selvom I måske skal flytte til et andet sted om 1.5 år og hun kan nå at få en rigtig dejlig lang periode i den nye børnehave, før en evt. flytning bliver aktuel.
Med hensyn til at du er gravid (tillykke med det:)) og de omvæltninger, det bringer med sig til sommer, så tænker jeg, at du skal prøve at se dette som noget positivt. Det skal ikke være det, som gør, at I ikke flytter jeres datter til den nye børnehave. Barselsorloven og de fleksible afleverings- og hentetider, giver jo netop en rigtig stor fleksiblitet i hverdagen, så I kan tage meget mere hensyn til jeres datters behov. Måske vil hun have glæde af en fridag en gang imellem, måske vil hun have glæde af at være hjemme i en længere periode i løbet af sommeren, måske bliver hun så glad for det nye sted, at hun bare rigtig gerne vil af sted - også selvom mor går derhjemme med den lille ny :) Man kunne måske forestille sig, at hvis I lader hende blive i den nuværende institution, så vil hun måske have sværere ved at skulle afleveres, når mor går derhjemme, netop fordi hun ikke er rigtig glad for stedet - og sker det, så vil I fortryde, at I ikke sagde ja, da muligheden var der...
Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at sige ja tak til den institution, som I har fået tilbudt, da I ikke er i tvivl om, at det vil være en bedre børnehave for jeres datter :)
Rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at høre, hvordan det fortsat går jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske