Brev:
Børnehaveskift
24. januar 2019
Alder:
3 år, 3 mdr.
Børnehaveskift
Kære Helen.
Vi har en datter på 3 år og tre måneder. Hun startede i børnehave, da hun var 2 år og otte måneder, hvilket var institutionens beslutning, ikke vores. Vi ville gerne have ventet et par måneder. Børnehaven er en udflytterbørnehave, som er tilknyttet den vuggestue, hun gik i og som hun var rigtig glad for. Vi var i tvivl om hun skulle i udflytterbørnehaven. Både på grund af, at det var en udflytter og fordi vi ikke havde en særlig god opfattelse af børnehavepædagogerne, når vi mødte dem i vuggestuen. Vi syntes ikke, de var særlig kærlige og omsorgsfulde overfor børnene. Vi valgte alligevel, at hun skulle i børnehaven, både fordi vi ikke havde et andet tilbud, men også så hun kunne følges med nogle børn, hun kendte.
Hun fik desværre en rigtig dårlig start på børnehavelivet. Hun startede sammen med to andre, som heller ikke havde en positiv oplevelse. Der var ikke fokus på indkøring og hun var meget overladt til sig selv. Det var sommerferieperiode, med skiftende vikarer og en sygemeldt leder. Vi oplevede en pige, som ændrede fuldstændig personlighed. Hun var utrolig indelukket og trist. Hun vågnede grædende om natten og sagde, at hun ikke ville i børnehave. Vi tog kontakt til personalet og de gjorde straks noget ved det. Hun blev tilknyttet en ældre erfaren pædagog og i løbet af et par måneder skete der en udvikling og hun blev gladere for stedet. Vi har god kontakt til pædagogen, som synes at vores datter udvikler sig meget. Vi synes bestemt, hun trives og at det går fint, men det er ikke vores opfattelse, at hun trives rigtig godt. Vi tror sagtens, hun kunne være gladere for at gå i børnehave. Hun taler kun om et par børn derhjemme, som også er dem hun har gået i vuggestue med. Den ene skal flytte om tre uger og den anden skal evt. flytte inden for de næste tre måneder. Hun kommer ofte hjem og siger, at hun ikke har leget med nogen. Det er ikke vores oplevelse, at der gøres ret meget for at skabe relationer imellem børnene. Der er meget fri leg. Vi, som forældre, har derudover en del ting, som vi gerne så var anderledes i børnehaven. De har fokus på andre ting, end hvad vi synes er vigtigt.
I perioden hvor hun var rigtig ked af at gå i børnehaven, skrev vi hende op til en anden børnehave, hvor vi også havde skrevet hende op til vuggestue og som vi allerede dengang var meget begejstret for. Hun har nu fået tilbudt en plads der. Og nu kommer den store udfordring – skal vi flytte hende? Vi har endnu engang været på besøg i den nye børnehave (uden vores datter) og haft en fantastisk god samtale med en pædagog. Vi synes, at stedet er skønt. De er i øjenhøjde med børnene, de laver deres aktiviteter i mindre grupper, de virker kærlige og omsorgsfulde og deres værdier ligger meget tæt op af vores. Vi tror, hun kan blive glad og udvikle sig meget i den børnehave.
Men vi er utrolig bekymret for at flytte hende. Hun mistrives jo ikke på nogen måde. Hun har det fint. Og måske er vi ikke helt klar over, hvor godt hun måske har det, fordi man ikke som forældre kommer i en udflytterbørnehave. Med hensyn til udflytterkonceptet har vi også vores tvivl, om det er det rigtige for os som familie. Der er ikke mulighed for at aflevere senere eller hente tidligere. Vi har faktisk nogenlunde fleksible arbejdstider, så det kunne være dejligt, at hente hende tidligere en gang imellem og være mere sammen med hende uden at man behøver holde en hel dag fri. Men tør vi risikere endnu et skifte, nu hvor hendes sidste skifte gik så dårligt.
Vi går derudover med flytteplaner, og skal måske om halvandet år flytte til en anden del af landet, så der vil hun skulle skifte børnehave og dermed ende med at gå i tre forskellige børnehaver. Jeg er gravid og har termin til sommer, så der sker også store omvæltninger.
Vi er slet ikke i tvivl om, at den nye børnehave er meget bedre, end den hun går i nu, men hendes nuværende børnehave er ok og kan vi så være bekendt at rykke hende. Hun er stærk og robust på nogle områder, men også en sårbar og sensitiv pige, som tænker mange tanker.
Du kan selvfølgelig ikke tage beslutningen for os, men jeg håber du vil dele dine tanker og overvejelser.
Venlig hilsen
De fortvivlede forældre