Svar: Blødning ved tandfrembrud
10. december 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det er naturligt, at der kan komme en lille blødning lige der, hvor tanden bryder igennem tandkødet - og når der er tale om kindtænder, som er større, flade og har flere spidser, så kan det godt bløde lidt af et par omgange, som du har oplevet. Det bør dog ikke være ret meget, og det bør også stoppe hurtigt igen - det er normalt kun lige der, hvor spidsen/spidserne bryder igennem... :)
De fleste børn vi også danne mere spyt i den periode, hvor tænderne bryder frem, ligesom gummerne kan være røde og hævede - og virke irriterede. Enkelte børn får også tynd mave og temperaturforhøjelse - har barnet mere end 38.5 i feber, eller har forhøjet temperatur i mere end to dage, så skyldes det dog ikke tandfrembrud, men en infektion...
Det er vigtigt, at du forsøger at holde tænderne rene og børster dem to gange dagligt med tandpasta (i en mængde, som svarer til hendes lillefingernegl) og tandpastaen skal indeholde fluor (mellem 1000-1500 ppm). Det er godt, hvis du kan børste forsigtigt der, hvor den nye tand bryder igennem, så stedet holdes rent, men uden at du får irriteret huden for meget. Det er vigtigt, at hun ikke begynder at opleve tandbørstning som noget ubehageligt, så børst ganske forsigtigt de ømme steder....
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske