Svar: Afvisning af det ene bryst

16. marts 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig :)

Det er helt normalt, at der er forskel på venstre og højre bryst. De fleste kvinder oplever, at brysterne ikke har helt samme størrelse, og at der ofte produceres mere mælk i det ene bryst end i det andet.

Det er også helt normalt, at børn kan have en foretrukken side. Nogle gange starter de ud med helst at ville have det ene bryst, og man kæmper måske lidt for at få dem til at spise fra begge sider, og så pludselig kan det vende, så de afviser det bryst, de foretrak først, og så foretrækker de i stedet det andet.

Du kan nogle gange være heldig at snyde din dreng. Da han afviser højre bryst, så kan du gøre det, at du lægger ham til venstre bryst i tvillingestillingen. Det vil sige, at han ligger på sin venstre side, når han dier hos dig. Når han har diet lidt og måske slipper, så kan du prøve at flytte ham over på højre bryst, men lade ham blive liggende på hans venstre side - så du ikke vender ham om, men blot flytter ham ca. 30 cm til højre. På den måde kan man nogle gange være heldig at snyde ham til at die på højre bryst, fordi han tror, at han er lagt til på ventre bryst. På venstre bryst vil han således ligge i tvillingestillingen, på højre bryst i den traditionelle stilling. Eller du kan gøre modsat - prøve at amme i den traditionelle stilling på venstre side, og så lægge ham til højre bryst i tvillingestillingen...

Hvis dette ikke virker, så kan du sagtens amme ham fra venstre side. Du kan godt kompensere for det højre bryst, og dit venstre bryst vil producere mere mælk. Kvinder der ...

Annonce

... har fået fjernet det ene bryst kan godt amme fra det bryst, de stadig har. Kvinder der har fået tvillinger kan også amme to børn - et barn på hvert bryst :)

Den største udfordring for dig vil sandsynligvis være, at du vil blive lidt asymmetrisk, hvis venstre bryst er fyldt med mælk, og højre bryst ikke stimuleres. Forskellen på dine bryster vil blive større, men hvor meget det vil være er individuelt. Da du ikke ammer mange gange dagligt, fordi lillebror nu er 8 måneder, så tænker jeg ikke, at forskellen vil være voldsomt stor...

Der er derfor ikke noget til hinder for, at du fortsætter med at amme fra venstre side og bibeholder denne amning, så længe både du og lillebror har det godt med det. Det er også helt okay, at du ammer ham om eftermiddagen. Det er en dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt om dagen, og det nyder han højst sandsynligt rigtig meget - hvilket du nok også gør:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

De to amninger, du giver ham eftermiddag og aften, lyder rigtig fint, og hans 3. mælkemåltid får han så i form af en flaske. Det er lige efter bogen :) Når han bliver 10 måneder vil det ofte være passende med to mælkemåltider i døgnet, og det passer sikkert med, at du her kan fjerne eftermiddagsamningen, fordi han til den tid også har vænnet sig mere til hverdagen i vuggestuen. Det kan også være, at han til den tid fint kan klare sig med flasken om aftenen, og her undvære amningen, det må tiden vise:)

Så lige nu er der ikke grund til at ændre noget, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)

Så ro på her - og fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.