Svar: Amning før og/eller efter søvn

13. oktober 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres lille dreng er blevet ret god til at regulere sit behov og naturligt selv siger fra, når han ikke har behov for brystet - og du behøver ikke amme ham to gange mellem hver lur. Du kan tilbyde ham brystet, men afviser han, så er det helt fint:)

Det vil være bedst, hvis du kan amme ham før søvn, så mælken indgår som en fast del af hans putteritual. Det vil hjælpe ham med at koble fra, finde roen og bedre kunne overgive sig til søvnen, og samtidig sikrer det, at han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han vågner og naturligt er sulten eller tørstig igen. Har han pludselig sovet en lang lur på 3 timer, når han vågner, så skal han naturligt have mælk der, men så vil han ofte også kunne være vågen i lidt længere tid, før han så kan ammes igen og puttes til næste lur:)

Derudover så har han en alder nu, hvor han i løbet af den næste måned eller to stille og roligt skal igang med skemad. Og det vil være rigtig godt, hvis du hen af vejen kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur - og så stadig får mælk, før han skal sove. Det giver bedst mulig plads i maven til begge dele, og mælken vil hjælpe ham til ro, ligesom mælken efter skemaden kan være med til at holde maven naturligt igang.

Så amning før søvn vil være min anbefaling, og det vil fungere rigtig godt i forhold til at han snart skal igang med grød, mos og også lære at drikke vand af kop.

Du har helt ret i, at hans tarme gennemgår en modning, og at det godt kan spille ind på det ændrede afføringsmønster. Du vil ...

Annonce

... sandsynligvis også se, at han måske begynder at savle mere, hvilket også er tegn på enzymændringer, som gør ham i stand til at kunne bearbejde og nedbryde fastere føde.

Tegn på, at han ikke får nok mælk eller snarere, at mælken ikke længere er tilstrækkelig for ham er blandt andet, at han begynder at melde sig hyppigere. At han gerne vil die hyppigere hos dig, søger brystet mere.

Det er også et tegn, at han virker interesseret i den mad, som du spiser. Når han sidder på dit skød, så skal han følge din mad med øjnene, forsøge at række ud efter maden, virke søgende og med sit kropssprog vise dig, at han synes det er spændende.

Det er også vigtigt, at han kan holde hovedet selv, og er i stand til selv at dreje sit hoved efter skeen, ligesom han skal åbne munden og tage imod skeen - det kan du f.eks. se, når du giver ham d-dråber på en ske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ud fra det du fortæller, så tænker jeg, at han lige nu får sit behov fint dækket hos dig, og han er også blevet fysisk stærkere og tager derfor bedre fra, spiser mere effektivt, når du lægger ham til brystet, så han får sandsynligvis en del mælk fra dig. Du fortæller jo, at han virker til at være i trivsel og sundhedsplejersken har vurderet en fin vægt. Du må derfor stole på, at han er god til at regulere sit behov :)

Samtidig skal du også holde øje med hans signaler og være opmærksom på, hvornår det er tid til at starte med skemad. Du bør tidligst starte, når han er 17 uger og senest begynde når han er 6 måneder.

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)