Svar: Bruge bryst som sut

20. juli 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Ja, din dreng kan godt bruge brystet som sut, trøst og beroligelse. Han kan også søge brystet, fordi han er tørstig og derfor die kortvarigt. På den måde får han den vandholdige mælk, som slukker tørsten - og når han dier som beroligelse og trøst eller dier fordi han er tørstig, så kommer dette ud over hans egentlige hovedmåltider, som han bør få 6-8 af i døgnet. Det betyder, at han i princippet godt kan være lagt til brystet mange gange i døgnet, men det er hovedmåltiderne, der tæller :)

Ja, det stimulerer brystet, hver gang han er lagt til, så du skal endelig lade ham die, når han viser behov og lyst. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere stimulerer han dig. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis han dier hver anden time i stedet for hver fjerde time, det giver kke på samme måde mere mælk, om han dier i 30 minutter i stedet for i 15 minutter.

Når det så er sagt, så har nogle børn også et meget stort suttebehov, så stort at mor ikke kan holde til det i længden, og her kan det være en god idé at bruge en sut, som kan aflaste brystet og mor lidt. Sutten bør dog gives i forlængelse af en amning og bruges til at give ro før søvn - det er vigtigt, at han lægges til ...

Annonce

... brystet først, så brystet stimuleres, og hans suttebehov som udgangspunkt stilles på brystet. Når du har ammet, og han er godt fyldt op med mælk, så kan han altså nogle gange godt have behov for en sut, der hjælper ham til ro, og som gør det muligt for dig at flytte ham fra dig og putte ham, så han bedre kan sove videre, og du kan lave noget andet - så ja, du kan godt opleve, at det at sutte kan hjælpe ham ind i søvnen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til udmalkning, så er det helt okay, at du ikke malker ud. Det fungerer ikke for dig, og det er heller ikke sikkert, at det er nødvendigt. Det lyder som om, at amningen fungerer langt bedre nu, og det er rigtig godt. Glæd dig over, at han tager på i vægt og udvikler sig i rigtig fin og god retning, og er det nødvendigt at supplere med erstatning, så skal du endelig gøre det med ro i sjælen. Alt kan meget hurtigt gå op i amning, flaskegivning, brystpumper osv. og det vigtiste er, at I begge trives - og det lyder det som om, at I gør - og at du også nyder din barsel og tiden sammen med din lille dreng. Du skal prioritere din tid og dine kræfter, og det lyder som om, at du er ved at finde balancen her, så hold fast i det :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend, når du kommer dertil :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger