Svar: Bruge bryst som sut
20. juli 2022
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ja, din dreng kan godt bruge brystet som sut, trøst og beroligelse. Han kan også søge brystet, fordi han er tørstig og derfor die kortvarigt. På den måde får han den vandholdige mælk, som slukker tørsten - og når han dier som beroligelse og trøst eller dier fordi han er tørstig, så kommer dette ud over hans egentlige hovedmåltider, som han bør få 6-8 af i døgnet. Det betyder, at han i princippet godt kan være lagt til brystet mange gange i døgnet, men det er hovedmåltiderne, der tæller :)
Ja, det stimulerer brystet, hver gang han er lagt til, så du skal endelig lade ham die, når han viser behov og lyst. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere stimulerer han dig. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis han dier hver anden time i stedet for hver fjerde time, det giver kke på samme måde mere mælk, om han dier i 30 minutter i stedet for i 15 minutter.
Når det så er sagt, så har nogle børn også et meget stort suttebehov, så stort at mor ikke kan holde til det i længden, og her kan det være en god idé at bruge en sut, som kan aflaste brystet og mor lidt. Sutten bør dog gives i forlængelse af en amning og bruges til at give ro før søvn - det er vigtigt, at han lægges til brystet først, så brystet stimuleres, og hans suttebehov som udgangspunkt stilles på brystet. Når du har ammet, og han er godt fyldt op med mælk, så kan han altså nogle gange godt have behov for en sut, der hjælper ham til ro, og som gør det muligt for dig at flytte ham fra dig og putte ham, så han bedre kan sove videre, og du kan lave noget andet - så ja, du kan godt opleve, at det at sutte kan hjælpe ham ind i søvnen :)
Med hensyn til udmalkning, så er det helt okay, at du ikke malker ud. Det fungerer ikke for dig, og det er heller ikke sikkert, at det er nødvendigt. Det lyder som om, at amningen fungerer langt bedre nu, og det er rigtig godt. Glæd dig over, at han tager på i vægt og udvikler sig i rigtig fin og god retning, og er det nødvendigt at supplere med erstatning, så skal du endelig gøre det med ro i sjælen. Alt kan meget hurtigt gå op i amning, flaskegivning, brystpumper osv. og det vigtiste er, at I begge trives - og det lyder det som om, at I gør - og at du også nyder din barsel og tiden sammen med din lille dreng. Du skal prioritere din tid og dine kræfter, og det lyder som om, at du er ved at finde balancen her, så hold fast i det :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend, når du kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske