Svar: Nok måltider i døgnet?

11. september 2021

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og stort tillykke med, at lillebror er kommet til verden, det lyder som om, at det går godt :)

Det anbefales normalt, at så lille et barn spiser 8 gange i døgnet, svarende til hver 3 time; men det anbefales samtidig, at man ammer efter barnets behov, og børn er forskellige - alt mellem 6-12 amninger i døgnet kan faktisk være normalt :)

Det lyder som om, at du har godt med mælk, og din mælk er sandsynligvis også løbet hurtigere til denne gang - sammenlignet med sidst du fødte. Og hvis du har rigtig meget mælk, altså kan have en stor mængde mælk i brystet ad gangen, så får lillebror sandsynligvis en ret stor mængde, hver gang han dier hos dig, og det kan godt gøre, at han så ikke behøver mere end 6 amninger i døgnet.

Derfor tænker jeg, at vurderingen af om 6 amninger i døgnet er tilstrækkeligt må afhænge af, hvordan han i øvrigt virker til at have det. Han må på ingen måde virke sløv, være gul og ikke reagere på skiftning osv. Og så skal I holde øje med hans bleer. Hvis han har 5-6 våde tissebleer og mindst 2 bleer med blød gul afføring (gerne flere), så får han den mængde mælk, som han har behov for.

Derudover er det en rigtig godt tegn, at han nogle gange melder sig selv f.eks. efter 2 timer. At amme efter hans behov betyder nemlig ikke, at det skal være præcist hver 3-4. time, men at han skal have lov til at spise lidt fleksibelt, så nogle gange går der måske kun 2 timer imellem, andre gange kan han så sove 4 timer og en enkelt gang måske helt op til 5 timer, før han så vågner og spiser hyppigt igen. Når det så er sagt, så er det dog også en god idé, at I vækker ham, hvis han ikke vågner af sig selv efter ca. 4 timer, så han ikke bare sover tiden væk og helt glemmer at spise. Han er stadig så lille, at han godt kan risikere at få for lidt mælk - og timer tælles fra en amning begynder og til den næste begynder. Også selvom selvom selve amningen har taget længere tid.

Hvis han bare sover, så kan han altså godt risikere at komme en amning eller flere i underskud. Så du skal måske prøve at se på, hvordan han har spist op til sin lange lur. Hvis han allerede har spist 4 gange hos dig, så gør det ikke noget, at han viser behov for et længere søvnstræk, men har han allerede sovet meget, så skal han ...

Annonce

... nok holdes lidt til ilden, så han ikke pludselig ender i underskud :) Eller hvis han har spist godt hele dagen og hyppigt om aftenen, så kan det være helt okay, at han så pludselig sover 5 timer om natten. Derefter vil han så sandsynligvis vågne op og spise godt igen.

Det er også en god idé, hvis du kan amme ham godt fra ét bryst af gangen, og her lade ham spise så meget mælk, som han viser behov for. Derefter tilbyder du ham det andet bryst, som han så kan tage imod eller afvise. Når han er mæt, så slipper han helt naturligt og virker tydeligt afslappet og tilfreds - og næste gang så tilbyder du ham så det modsatte bryst først, og lader ham spise godt fra denne side.

Ud over at sikre ham tilstrækkeligt med mælk, så har den hyppige amning også betydning for din mælkeproduktion. Det er vigtigt, at bryst bliver tømt, for jo mere fyldt dit bryst er, jo mindre ny mælk vil du danne. Når din dreng dier hos dig og "tømmer" brystet for mælk, så sendes der signaler til din krop om, hvad mælkeniveauet skal være og ny mælk produceres, og hyppigere amning giver mere mælk. Det betyder ikke, at 6 amninger ikke kan være lige præcis det, som han har behov for, men du skal naturligt være opmærksom på din mælkeproduktion og reguleringen af denne - især fordi han stadig er så lille og ny.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så... det kan godt være, at 6 amninger i døgnet er tilstrækkeligt for lillebror. I skal som udgangspunkt følge hans signaler - både hvad gælder hvor lang tid han dier og hvor hyppigt. I skal dog holde øje med hans bleer, og jeg synes også, det er fornuftigt stadig at holde ham lidt til ilden, så han ikke bare sover tiden væk. Det velvære normalt, at hans ammemønster kan variere fra dag til dag, så nogle dage vil han måske die hyppigere end andre dage - og det skal han så også have lov til. Men aldrig mindre end 6 gange i døgnet :)

Når og hvis I vækker ham, så prøv at skifte bleen - det kan ofte gøre, at han vågner mere op. Tal roligt til ham, søg hans øjenkontakt, nus hans hovedbund, rør ham i hænderne og under fødderne, masser ham på ryggen med små cirkelbevægelser, hold ham hud mod hud tæt ved brystet, så kan han dufte og fornemme din mælk og måske derfor får lyst til at tage fat og die lidt mere.

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren