Svar: Nattesøvn og mælkeproduktion
24. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede og trætte mor
Tak for dit brev :)
Det kan godt være rigtig svært at falde i søvn midt nat, når man bliver vækket der, og jeg tror de fleste af os kender følelsen af "nu skal jeg sove!", og vi kan bare ikke falde i søvn, men ender med at ligge og dreje os. Og når man så samtidig som dig har en lille ny baby og bare rigtig gerne vil have sin søvn og samtidig også sikre, at mælkeproduktionen osv. bibeholdes, så er det naturligt kun ekstra frustrerende...
Du har naturligvis ret i, at din mælkeproduktion godt kan nedsættes, hvis du er stresset, og du kan godt blive ekstra stresset af ikke at få søvn nok... Det er dog mere hyppigheden af amning, som påvirker din mælkeproduktion, eller som er vigtig for at sikre mælk nok til din dreng, og derfor vil det give mere mælk, at du er opmærksom på at amme to gange mellem hver lur om dagen (jf tidligere svar) og også stadig amme om natten. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så derfor giver det ekstra mælk, når du ammer sen aften, nat og tidlig morgen. Samtidig så vil det virke mindre stressende for dig, hvis du mærker, at du har masser af mælk, og så vil du måske igen bedre kunne sove - det hele hænger jo sammen.
Du nævner, at din dreng ofte ikke vil have brystet inden nat, og du mistænker det langsomme nedløb. Du kan dog godt forsøge at tage ham op og lægge ham til - sovende - så han kan die, imens han sover og på den måde både stimulere dig ekstra og også få mælk i maven. På den måde vil han måske kunne tage et lidt længere søvnstræk, og du får på den måde mulighed for at få lidt sammenhængende søvn, når du så går i seng og lægger dig til at sove. Du kan på den måde faktisk undgå, at blive vækket, når du sover allerbedst....
Når det er sagt, så kan jeg dog ikke lade være med at tænke på, at du jo også kan udnytte dine vågne nattetimer til at malke ud. Du skriver, at du oplever, at dine bryster er meget bløde om aftenen, dit nedløb er langsomt, og du har lidt en oplevelse af, at din mælkeproduktion daler. Netop fordi du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så kan du godt udnytte din natlige vågenperiode til at stimulere brystet enten med håndudmalkning eller en brystpumpe. Det vil øge din mælk, gøre at dit nedløb igen bliver hurtigere, du vil føle at du gør noget godt og kan bekymre dig mindre om din produktion - og måske derfor så også bedre falde i søvn, når du efterfølgende går i seng igen.
Jeg ved godt, at det er amningen, som vækker din dreng - og dig. Men du skriver, at det ofte er fordi han har svært ved at falde i søvn efterfølgende, og du ender derfor med at vågne for meget op og ofte bruger du 2 timer på at falde i søvn. Og det giver måske tid nok til at du faktisk godt kan malke ud. Hvis din dreng dier på et bryst kan du evt. malke fra det modsatte - og den udmalkede mælk kan du gemme i køleskabet eller fryse ned.
Mælken dannes hurtigt igen. Ca. en time efter, at du har ammet eller malket ud vil 45% af mælken være kommet igen, efter 2 timer mere end 70%, efter 3 timer mere end 90% og efter 4 timer vil du have dannet fuld mængde igen.
Bare en tanke... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske