Svar: Nattesøvn og mælkeproduktion

24. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede og trætte mor

Tak for dit brev :)

Det kan godt være rigtig svært at falde i søvn midt nat, når man bliver vækket der, og jeg tror de fleste af os kender følelsen af "nu skal jeg sove!", og vi kan bare ikke falde i søvn, men ender med at ligge og dreje os. Og når man så samtidig som dig har en lille ny baby og bare rigtig gerne vil have sin søvn og samtidig også sikre, at mælkeproduktionen osv. bibeholdes, så er det naturligt kun ekstra frustrerende...

Du har naturligvis ret i, at din mælkeproduktion godt kan nedsættes, hvis du er stresset, og du kan godt blive ekstra stresset af ikke at få søvn nok... Det er dog mere hyppigheden af amning, som påvirker din mælkeproduktion, eller som er vigtig for at sikre mælk nok til din dreng, og derfor vil det give mere mælk, at du er opmærksom på at amme to gange mellem hver lur om dagen (jf tidligere svar) og også stadig amme om natten. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så derfor giver det ekstra mælk, når du ammer sen aften, nat og tidlig morgen. Samtidig så vil det virke mindre stressende for dig, hvis du mærker, at du har masser af mælk, og så vil du måske igen bedre kunne sove - det hele hænger jo sammen.

Du nævner, at din dreng ofte ikke vil have brystet inden nat, og du mistænker det langsomme nedløb. Du kan dog godt forsøge at tage ham op og lægge ham til - sovende - så han kan die, imens han sover og på den måde både stimulere dig ekstra og også få mælk i maven. På den måde vil han måske kunne tage et lidt længere søvnstræk, og du får på den måde mulighed for at ...

Annonce

... få lidt sammenhængende søvn, når du så går i seng og lægger dig til at sove. Du kan på den måde faktisk undgå, at blive vækket, når du sover allerbedst....

Når det er sagt, så kan jeg dog ikke lade være med at tænke på, at du jo også kan udnytte dine vågne nattetimer til at malke ud. Du skriver, at du oplever, at dine bryster er meget bløde om aftenen, dit nedløb er langsomt, og du har lidt en oplevelse af, at din mælkeproduktion daler. Netop fordi du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så kan du godt udnytte din natlige vågenperiode til at stimulere brystet enten med håndudmalkning eller en brystpumpe. Det vil øge din mælk, gøre at dit nedløb igen bliver hurtigere, du vil føle at du gør noget godt og kan bekymre dig mindre om din produktion - og måske derfor så også bedre falde i søvn, når du efterfølgende går i seng igen.

Jeg ved godt, at det er amningen, som vækker din dreng - og dig. Men du skriver, at det ofte er fordi han har svært ved at falde i søvn efterfølgende, og du ender derfor med at vågne for meget op og ofte bruger du 2 timer på at falde i søvn. Og det giver måske tid nok til at du faktisk godt kan malke ud. Hvis din dreng dier på et bryst kan du evt. malke fra det modsatte - og den udmalkede mælk kan du gemme i køleskabet eller fryse ned.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mælken dannes hurtigt igen. Ca. en time efter, at du har ammet eller malket ud vil 45% af mælken være kommet igen, efter 2 timer mere end 70%, efter 3 timer mere end 90% og efter 4 timer vil du have dannet fuld mængde igen.

Bare en tanke... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene