Brev:
Nattesøvn og mælkeproduktion
24. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Nattesøvn og mælkeproduktion
Hej Helen.
Jeg er kommet ind i en ond spiral, hvor jeg ikke kan falde i søvn, efter min søn på 3 måneder er blevet ammet om natten. Han har lidt svært ved at falde i søvn efter, og jeg bruger derfor en del tid, og vågner derfor meget op, på trods af intet lys og interaktion.
Jeg bruger derefter næsten 2 timer på at falde i søvn, og ender dermed med at få omkring 6 timers søvn. Jeg har generelt svært ved at falde i søvn i løbet af dagen, så selv hvis jeg prøver at tage lur, når jeg kun lige at falde i søvn, hvorefter han vågner fra lur, så det er ikke meget, jeg når at sove.
Jeg ved hvor vigtigt søvn er for mælkeproduktionen, og jeg stresser nu derfor over, om mælkeproduktionen falder for meget, så jeg ikke har nok mælk til min søn (fuldammer). Synes mine bryster er meget bløde om aftenen, og nogengange vil han ikke have bryst inden nat (han får dog efter sidste lur), og jeg mistænker det er pga langsomt nedløb.
Jeg bilder mig selv ind, at der er en sammenhæng mellem lidt søvn og mælkeproduktionen om aftenen... mit spørgsmål er derfor, hvor meget jeg egentlig behøver at stresse over de ca 6 timers søvn, og om jeg kan fuldamme på trods af det, også hvis det fortsætter. Min søn trives ellers rigtig godt og virker tilfreds.
Med venlig hilsen
en bekymret og træt mor