Svar: Drømme-amning med MME

15. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mia

Tak for dit brev og fine spørgsmål om amning og flaske :)

Rigtig mange forældre vælger at give en flaske med MME - en drømmeflaske - sen aften. Det giver mor mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt sammenhængende nattesøvn, og det giver far mulighed for at komme på banen, hvilket også kan være rigtig dejligt. Og så vil MME ofte mætte lidt mere end modermælk, og det kan derfor gøre, at alle sover et lidt længere søvnstræk derefter - og for mange derfor en god prioritering.

Men, det er dog ikke helt uden risiko. For det er altid sådan, at jo mere flaske man giver, jo større risiko er der for, at amningen stopper. Det er vigtigt, at brystet stimuleres, for at der bliver produceret mælk, og mængden af mælk afhænger af efterspørgslen. Jo hyppigere man ammer, jo mere mælk produceres der, og jo længere tid der går imellem amningerne, jo mere nedsættes mælkeproduktionen. Det betyder, at hvis man går ind og erstatter en amning med en flaske, og man således springer en amning over, så vil mors krop tro, at der ikke længere er behov for samme mængde mælk, og produktionen derfor blive nedsat.

Samtidig er det sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så hvis man springer natamningen over, så vil det også kunne påvirke mælkeproduktionen negativt.

Om det vil have nogen betydning er forskelligt. Nogle kvinder har ingen problemer med amning, selvom der gives flaske en gang i døgnet, for andre kvinder påvirker det mælkeproduktionen, og barnet kan begynde at foretrække flasken fordi det er lettere at spise af en flaske, og fordi ...

Annonce

... mælkeproduktionen nedsættes.

Man kan desværre ikke sige, hvordan det vil være hos jer og jeres valg må afhænge af, hvad I tænker vil være godt for jer alle tre - både nu og i tiden fremover. Hvis I f.eks. planlægger, at far på et tidspunkt skal overtage barslen og her kunne give mælk, så vil det være rigtig godt, at jer datter kan tage imod en flaske. Det kan derfor også være en grund til at introducere en drømmeflaske nu - for hvis I venter med at give flaske, til hun senere skal passes af far, så er der stor sandsynlighed for, at hun ikke vil have den, da hun til den tid godt kan være så glad for brystet, at hun naturligt vil foretrække den ægte vare.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver, at du ærligt sagt synes, at det vil gøre det lettere for jer som familie at give hende erstatning sen aften - og det forstår jeg godt. Det kan være en rigtig god prioritering for jer alle, og det er også vigtigt, at du får din nattesøvn, netop for at have overskud om dagen - hvilket naturligt også vil spille ind på din mælkeproduktion. Det kan sagtens være, at du er en af de mødre, hvor det bare fungerer super godt :) Du har masser af mælk, og lillepigen dier gladeligt hele dagen og aftenen, så amningen kører godt for jer, så det kan godt være, at en drømmeflaske ikke vil have betydning for din amning.

Jeg kan bare ikke give dig nogen garantier, og derfor skal du være bevidst om det valg du træffer, og hvad det kan betyde på sigt - af både fordele og ulemper :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og læs også meget gerne "Helens bog om Amning & Flaske", der som den eneste bog på markedet behandler begge dele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin