Svar: Pludseligt fald i mælkeproduktion - 2 mdr.

29. april 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Liv

Tak for dit brev :)

Det lyder som en brystbetændelse, og det er rigtig godt, at du har fået bugt med det ved at lade din datter die så meget som muligt ved brystet og ved at holde sengen og skabe ro og hvile for dig selv. Godt gået!

Der findes to årsager til brystbetændelse - tilstoppede mælkegange og infektioner. Ofte er tilstoppede mælkegange hovedårsagen, og det kan udvikle sig til en infektion, hvis brystet ikke bliver behandlet og tømt tilstrækkeligt. Sår og revner på brystet, eller forkert sutteteknik kan også give brystbetændelse (infektion).

Det er vigtigt, at du fremadrettet sørger for at variere mellem ammestillinger, når du lægger din datter til brystet. Måden hun lægges til brystet og dier på, har betydning for hvor og hvordan brystet stimuleres og tømmes, og det er vigtigt at sikre, at du ikke får problemer med tilstoppede mælkegange igen. Samtidig er det vigtigt, at alle områder af brystet tømmes og stimuleres, ellers vil mælkeproduktionen fra det tilstoppede område nedsættes mere og mere. Den bedste til at hjælpe dig er derfor din datter...

Når du lægger hende til brystet, så prøv at mærke efter, hvor der føles hårde og knudrede områder. Sæt dig evt. med en varmepude først, så der bliver løsnet op i disse områder og læg så din datter til brystet. Hvis det især er ydersiden, som giver problemer, så læg hende til i tvillingestillingen, hvis det er ind mod kavalergangen, så læg til i den traditionelle stilling, og hvis det er under brystet, så læg dig ned og am hende liggende...

Jo hyppigere du kan amme, jo mere mælk vil du producere, samtidig er det dog vigtigt, at dit bryst bliver "tømt" godt, og at hun ikke begynder at "slatspise". Det er altså vigtigt, at hun stadig spiser fra et bryst af gangen, før du lægger hende til modsatte side.

Det kan godt være nødvendigt, at du også malker ud og på den måde også stimulerer ekstra med en brystpumpe. Men det er en balance - for brystpumpen vil naturligt kunne være med til at øge din mælkeproduktion, men det er samtidig vigtigt, at den mælk du producerer ...

Annonce

... kommer ud, så du ikke pludselig får problemer igen. Hvis du producerer for meget mælk, som ender med at stå i brystet, så kan det også give infektion... effektiv tømning af brystet er derfor vigtigt.

Nogle gange kan det derfor være en idé, at du efter amning sætter dig med brystpumpen og forsøger at tømme lidt ekstra på denne måde - fremfor, at du sætter dig og malker ud mellem to amninger. Men du må prøve dig lidt frem og se hvordan din krop reagerer. Det kan naturligt ikke udelukkes, at du på grund af ammebrikkerne netop har haft mælk stående i brysterne, som ikke er kommet ud, og at det er det, som har givet problemer. Derfor er det vigtigt, at du nu er opmærksom på at få tømt brystet godt efter amning...

Den udmalkede mælk vil din datter naturligt kunne få på flaske, og du skal bestemt ikke smide den ud. Det er dyrbare dråber og de ka også gemmes i fryseren, hvis du er opmærksom på at følge retningslinjerne for udmalkning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er helt normalt, at der kan være forskel på mælkeproduktionen og at du producerer mere på det ene bryst end på det andet. Sådan er det hos de fleste kvinder, da vores bryster ikke er helt ens. Og når du så samtidig har haft en brystbetændelse i det ene bryst, så er det naturligt, at mælkeproduktionen er ekstra nedsat her. Det kan også være, at din mælk smager lidt anderledes - da indholdet af salte ændrer sig under en brystbetændelse og det kan nogle gange gøre, at barnet afviser brystet. Igen vil udmalkning så være ekstra vigtigt :)

Det vil ændre sig igen, og du kan godt få din mælkeproduktion op ved at lægge din datter til og evt. malke ud/stimulere med en brystpumpe. Hvor hurtigt det vil gå er forskelligt - hos mange går der blot et par dage, hos andre tager det lidt længere tid, før før mælkeproduktionen atter er på sit normale niveau, men du skal endelig ikke give op.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvis du ikke allerede har den :) I den finder du billeder af stillinger, kan læse om brystbetændelse, udmalkning osv.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.