Brev:
Kan udvikling gå tilbage?
29. juni 2022
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kan udvikling gå tilbage?
Hej Helen
Tak for dit fine svar på mit tidligere spørgsmål. Og virkelig godt og uddybende svar mht. fælleslege og bøger ift. lege med andre børn. Netop som jeg havde læst dit svar, kommenterede min søn på to nogle ældre børn der legede lige ved siden af ham. Det gjorde mig glad.
Nu har jeg et andet spørgsmål, som også relaterer sig til udvikling. Der er sket nogle ret store ting i min søns liv i den seneste måned, og jeg må indrømme, at det har påvirket hans kontakt med hans navn og øjenkontakt, som nu bliver påtalt i hans nye vuggestuen. Jeg var vitterlig ikke lige så bekymret for blot en måned siden, men dog bekymret - og kan også se på videoer fra tidligere, at han har fin øjenkontakt med mig. Han har dog aldrig været super god til at reagerer på sit navn.
For fire uger siden var han ved at falde ud af et vindue fra tredje sal. Vinduet var blevet åbnet af vores rengøringsdame, og jeg havde ike set det. Jeg opdagede heldigvis i tide, at han sad i det åbne vindue og fik ham væk. Men jeg var gennemrystet i ugerne efter, og det påvirkede min søn, han var mere ængstelig - bedre kan jeg ikke beskrive det.
To uger efter vinduesepisoden starter vi i denne nye vuggestue, som er integreret, derfor har jeg flyttet ham. Det er helt helt anerledes end den tidligere vuggestue, som var meget lille. Den første dag i den nye vuggestue brød min søn ud i ængstelig gråd midt i det hele. Og var helt utrøstelig, da vi kom hjem. Dagen efter var næste det samme, men derefter er det gået nogenlunde ok. Jeg synes virkelig godt om den nye vuggestue, men i den gamle var tre-seks børn på stuen ad gangen og her i den nye er 12 børn på stuen og det generelt et meget større og vildere sted.
Jeg tænkte, at det ville være godt for ham med flere ældre børn. Men nu kommer der så kommentarer om hans udvikling fra pædagogerne (min tidligere mail) og det puster jo til min grundlæggende usikkerhed. Men jeg synes måske, at det er lidt tidligt efter blot to uger i et helt nyt miljø. Og som nævnt havde den gamle vuggestuen intet at sætte på udviklingen hos min søn. Jeg spurgte dem direkte her efter den nye vuggestue har kommenteret på det - kan to vuggestuer virkelig være så uenige ?
Jeg synes selv, at det har været nogle heftige uger, hvor jeg er blevet kastet lidt meget ud af fatning. Så nu vil jeg høre dig. Kan man forestille sig, at min søns udvikling/kontakt er påvirket af disse episode. Men jeg tænker også, at børn er ret modstandsdygtige. Så jeg er i tvivl.
Jeg er egentlig bare ude på at få de bedste vilkår for min søn. Og jeg er bekymret.
De bedste hilsner
En bekymret mor