Svar: Kan udvikling gå tilbage?
29. juni 2022
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig igen.
For at svare kort på dit spørgsmål - så ja, børn kan godt i perioder virke til at gå tilbage i deres udvikling. Det kan man f.eks. se hos børn, der får en lillebror eller lillesøster. Når vi bringer en lille ny ind i familien, så kan den ældste godt pludselig få behov for hjælp til ting, som han eller hun tidligere har klaret fint selv, eller barnet begynder måske at tale lidt "babysprog" og siger ord forkert, som han eller hun tidligere har udtalt uden problemer.
Selvom du ikke har bragt en lille ny ind i jeres familie, så er der hos jer på samme måde sket nogle lidt større ændringer - din dreng er flyttet til en ny institution, det er et større sted, da der er tale om en integreret institution, og der er mange flere børn på stuen, ligesom der også er ældre børn at skulle forholde sig til, når han er på fællesarealer, på legepladsen osv.
Det er en stor omvæltning at flytte institution. Alt er nyt - nye børn, nye voksne, nye regler, nye måder at gøre ting på, og han er stadig så lille, at det er begrænset, hvor meget han kan spørge sig for, han er nødt til at følge med i dagen så godt som muligt. Han klarer det fint, men det kan naturligt ikke udelukkes, at han er lidt stresset over det hele - og stress kan f.eks. vise sig ved, at han får svært ved at koncentrere sig, at han trækker sig væk og holder sig lidt på afstand af andre, at han helst vil lege med sit selv, at hans overskud tydeligt er mindre, og der måske ikke skal så meget til før "bægeret flyder over", og han bliver ked af det. Han kan også blive urolig, irritabel, vred, udadreagerende og måske opstår der flere konflikter...
På den måde kan han godt virke yngre - han kan ikke længere håndtere samme krav som tidligere, men har brug for mere hjælp, fordi verden bare virker uoverskuelig for ham lige nu... Og måske er det derfor, at den nye institution kommenterer på ham på en måde, som du ikke har oplevet den tidligere institution gøre - altså at det handler om, at din dreng lige nu er i en periode, hvor det hele måske er lidt svært for ham.
Det kan dog også være, at pædagogerne i den nuværende institution blot er ekstra opmærksomme og ser nogle ting, som den tidligere institution ikke har set. Sådan er det nogle gange, når man flytter, så bliver han naturligt set på med nye øjne, og i en ny sammenhæng med nye børn - og det kan godt gøre en forskel.
Med hensyn til episoden med vinduet - godt du fik ham ind og der ikke skete noget! - så fortæller du, at du efterfølgende var meget påvirket af det og det på en måde, som gjorde din dreng ængstelig. Det er naturligvis vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du har det, og hvad du signalerer til din dreng. Han bliver påvirket af din måde at være på, og han har brug for at mærke, at du er en rolig og sikker base. Han bruger dig som et spejl, så hvis du er bange, stresset, ked af det osv. så er der stor sandsynlighed for, at han viser samme symptomer.
Måske vil I begge have glæde af at lave lidt afstressende øvelser, lidt meditation og lignende. Det, at I gør det sammen og også har fysisk kontakt og nærhed vil kunne være med til at hjælpe jer begge, og det vil kunne fremme kontakten mellem jer.
Du kan massere ham med lidt creme, og har han lyst, må han også gerne "trykke" lidt på dig og smøre dig med lidt creme (som han nu kan, når han ikke er ældre). I kan også ligge og lytte til afslappende musik sammen, musik kan have en afstressende virkning. I kan også lege med lyde af forskellige slags, det kan være forskellige rytmeinstrumenter, rosiner du kommer i en bøtte, så den kan rasle, en flaske som du blæser i, så den siger tuut osv. Eller du kan lægge dig med ham på en madras og læse i en bog.
Du kan også gå i skoven med ham, tage et tæppe med og lægge jer under træerne og ligge og kikke op i trækronerne, der bevæger sig i vinden. Eller I kan samle små sten, grene, kogler og andet, som I kan tage med hjem, vaske og gemme, som små skatte, I kan tage frem og kikke på...
Når alt dette er sagt, så synes jeg dog også, at du skal tale med pædagogerne i den nye vuggestue omkring de ting, som de har sagt og som bekymrer dig. Det er naturligvis vigtigt at du taler med dem om, hvad det er de observerer og hvad de præcist tænker. Og du må naturligt gerne være ærlig og sige, at du bliver ekstra bekymret, fordi den tidligere institution intet har sagt - heller ikke, når du har spurgt - så derfor har du naturligt brug for lige at høre, hvad det er pædagogerne her tænker :)
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du vil det bedste for din søn, og derfor er det også rigtig godt, hvis du kan tale med pædagogerne omkring deres og nu din bekymring :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske