Brev:
Raserianfald - 14 mdr.
25. marts 2021
Alder:
14 mdr.
Raserianfald - 14 mdr.
Kære Helen
Min søn på snart 14 måneder er begyndt, at have en del raserianfald. Han tramper i jorden, råber og nogen gange ender det i gråd. Det kan være alt fra, at han ikke må røre tv’et, skal skiftes, have tøj på/af eller ikke må kaste med fjernbetjening/telefoner eller lign.
Man kan mærke at han tester vores grænser, for han kigger på mig mens han f.eks. hiver i gardinerne, hvilket han godt ved han ikke må. Vi prøver at anerkende hans følelser, og rumme dem. Men det er virkelig udfordrende, når man bliver råbt ind i hovedet. Han er meget morsyg, og har været det et par uger, hvilket jeg tænker er meget naturligt for hans alder. Jeg prøver, at være der for ham men samtidig f.eks. Ikke tage ham med på toilettet mv., men lade ham se at jeg går derind og fortæller ham at jeg snart kommer tilbage og lukker døren.
Han startede i vuggestue 1/12 og det er gået over al forventning. Han er så glad og har tilknyttet sig meget til pædagogerne på hans stue - det er så dejligt. I vuggestuen har han ikke raserianfald - gør vi noget forkert?
Han har det heller ikke med sine bedsteforældre eller lign. Jeg synes virkelig det er svært i øjeblikket, at de timer vi har sammen i hverdagen om morgenen, eftermiddag og aften, der virker han rigtig sur og pylret.
Min mand bliver også frustreret og siger “så må han græde sig i søvn”, men selvfølgelig skal han ikke græde sig i søvn. Han græder og kalder jo af en årsag.
Tit kommer han hen til mig, græder/råber og vil op, men når han tager ham op “spræller” han, og ved ned igen. Men når jeg så sætter ham ned, så græder han igen.
Jeg synes det er svært, at finde ud af hvad han vil, da han stritter i alle retninger.
Har du nogen gode råd til at håndtere en temperamentsfuld 14 måneder gammel dreng?
Hilsen mor