Raserianfald - 14 mdr.

25. marts 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Raserianfald - 14 mdr.

Kære Helen

Min søn på snart 14 måneder er begyndt, at have en del raserianfald. Han tramper i jorden, råber og nogen gange ender det i gråd. Det kan være alt fra, at han ikke må røre tv’et, skal skiftes, have tøj på/af eller ikke må kaste med fjernbetjening/telefoner eller lign.

Man kan mærke at han tester vores grænser, for han kigger på mig mens han f.eks. hiver i gardinerne, hvilket han godt ved han ikke må. Vi prøver at anerkende hans følelser, og rumme dem. Men det er virkelig udfordrende, når man bliver råbt ind i hovedet. Han er meget morsyg, og har været det et par uger, hvilket jeg tænker er meget naturligt for hans alder. Jeg prøver, at være der for ham men samtidig f.eks. Ikke tage ham med på toilettet mv., men lade ham se at jeg går derind og fortæller ham at jeg snart kommer tilbage og lukker døren.

Han startede i vuggestue 1/12 og det er gået over al ...

Annonce

... forventning. Han er så glad og har tilknyttet sig meget til pædagogerne på hans stue - det er så dejligt. I vuggestuen har han ikke raserianfald - gør vi noget forkert?

Han har det heller ikke med sine bedsteforældre eller lign. Jeg synes virkelig det er svært i øjeblikket, at de timer vi har sammen i hverdagen om morgenen, eftermiddag og aften, der virker han rigtig sur og pylret.

Min mand bliver også frustreret og siger “så må han græde sig i søvn”, men selvfølgelig skal han ikke græde sig i søvn. Han græder og kalder jo af en årsag.

Tit kommer han hen til mig, græder/råber og vil op, men når han tager ham op “spræller” han, og ved ned igen. Men når jeg så sætter ham ned, så græder han igen.

Jeg synes det er svært, at finde ud af hvad han vil, da han stritter i alle retninger.

Har du nogen gode råd til at håndtere en temperamentsfuld 14 måneder gammel dreng?

Hilsen mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin