Hjælp ang. vuggestue og flyverdragt

24. februar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hjælp ang. vuggestue og flyverdragt

Kære Helen,

Jeg skrev til dig for ikke så lang tid siden omkring min søn. Dit svar gav mig utroligt meget ro og tro på, at det vi gør er det rigtige. Jeg er tilmed ved at læse din bog om opdragelse. En fantastisk bog om kærlig opdragelse. Tak for den!

Men jeg har lidt mere på hjerte nu, som jeg håber du kan hjælpe med. Nok er det egentlig en opfølgning på det tidligere brev.

Sidste gang jeg skrev til dig, nævnte jeg min søns vuggestue og at vi et par gange er blevet lidt såret og bekymret af de beskeder vi får af dem. Måske er det kommunikationen der glipper eller også er det bare et lidt følsomt emne for os, da det jo altså omhandler vores elskede søn.

Problemet er for os at stort set hver gang vi henter ham, så kommer de med ’kaster han også meget med maden hjemme hos jer?’, ’Han kan godt virke lidt voldsom overfor de mindre børn’, ’græder han også meget, når han skal have flyverdragt på hjemme hos jer’, ’har i også problemer at med skifte ham hjemme hos jer (han gider ikke ligge der)’ osv osv. Nogle af tingene ”slås” vi også med, men jeg forsøger at komme med de løsninger som fungerer hos os. Fx når vi spiser og han begynder at kaste med maden, er det oftest fordi han er mæt. Han får derfor 2x ’nej skat, spis din mad.’ og fortsætter det derefter, så siger jeg ’nu tror jeg du er mæt. Tak for mad’ og så kommer han ned og lege.

Udover det syntes jeg faktisk han spiser rigtig pænt hans alder taget i betragtning. Han øver i både ske og gaffel, spiser stort set alt og hygger om sin mad. Det er først når han er mæt, at han begynder at lege med det.

Omkring bleskift vælger jeg en bukseble, hvis han mosler alt for meget rundt. Vores søn fylder rigtig meget. Og det jeg mener når jeg skriver sådan, det er at han har fuld knald på i alle hans vågner timer, Han er ekstrem nysgerrig og skal pille og røre ved alt. Han vil rigtig gerne være med til alt og har en stor appetit på livet. Fx var vi hos hans oldeforældre for nogle dage siden. De har nips ting alle steder og et køkken der på ingen måder er børnesikret. Jeg kan love dig for at moren ...

Annonce

... (mig) blev sat på en gevaldig opgave 😉 Udover det, så er han en bare en MEGET bestemt lille dreng som altså ved hvad han vil og hvad han ikke vil 😉 Sådan er han jo selvfølgelig også nede i vuggestuen og nogle gange bliver jeg lidt i tvivl om han kan fylde for meget?

Jeg bliver ærlig talt lidt træt af, altid at blive mødt at noget negativt når jeg skal hente ham. Det skal lige siges at han er meget glad for pædagogerne på hans stue, så der er intet ondt i dem. Jeg bliver bare så usikker på om de syntes han er for meget. Vi som forældre (og resten af familien) syntes jo bare han er en fantastisk dreng med krudt i måsen og det er bare sådan han er? Og så er han jo altså stadig ikke så gammel. men jeg bliver nogle gange i tvivl om han er et problem for pædagogerne og hvad vi evt. skal gøre ved det?

Udover det, så er jeg simpelthen også nødt til at hører dig omkring den flyverdragt. Han vil simpelthen IKKE have den på og det har stået på længe nu. Han kan blive skrub hysterisk når han skal have den på og det er tit en kamp. Han er heller ikke altid fan af at få tøj på, men det er ikke lige så slemt og bliver sjældent en lige så stor kamp. Når han skal have flyverdragten på, så forsøger jeg altid med ”kom skat, nu skal vi have flyverdragt på, så vi kan komme ud og lege”. Når han så ender med at blive sur, så forsøger jeg at forholde mig rolig og berolige ham med ’ja skat, jeg ved godt du syntes den er dum’ osv.

Der kan også være problemer med at få hans sko på. Han krummer tæerne sammen, så det er umuligt at få hans fødder deri. Med skoene har jeg dog fundet ud af, at hvis jeg også tager mine sko på sammen med ham, så går det tit lidt nemmere. Så tager vi de seje sko på sammen 😉

Flyverdragten kan jeg dog ikke knække koden på og det virker ofte som om han får total klaustrofobi når han skal have den på/har den på. Vi har 2 forskellige flyverdragter og ingen af dem duer. Han har dog også en tyndere ulddragt som han lettere accepterer, men det er jo desværre stadig for koldt kun med den. Hvad kan jeg gøre her?

Hilsen mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder