Brev:
Nedsat appetit og vægttab efter sygdom
23. januar 2018
Alder:
14 mdr.
Nedsat appetit og vægttab efter sygdom
Hej Helen.
Tak for tidligere svar.
Min datter har været syg halvanden uge, med feber og hoste. Det var egentlig meningen, at jeg for tiden jo ville trappe amningen ned - især om natten, men pga. sygdom har hun nægtet at spise rigtig mad, og hun har næsten trappet sig selv op til fuldamning, de uger hun var syg.
Nu trapper jeg ned. Hun bliver ikke puttet med babs i munden (yeahh) og jeg prøver at begrænse amningen til eftermiddag efter vuggestue, aften inden putning, én gang om natten (simpelthen for ikke at få brystbetændelse) og om morgenen. (Jeg ved godt det skal ned på 2 gange, men 4 gange er lige nu meget nedtrapning ift. de 20 gange hun krævede under sygdom).
Om natten finder hun nogen gange alligevel ind til mit bryst, mens jeg sover, så nogle nætter får hun mere, selvom jeg pakker brysterne ind i tøj. (Eller også pakker jeg måske selv brystet ud, da jeg jo har gjort det i søvne i 14 mdr.).
Problemet er, at hun i sygdomsperioden intet rigtig mad ville indtage. Dagene efter kunne jeg så få lidt smoothie og blåbær i hende, men hun nægter grød, brød, banan og det hun ellers er glad for.
Hun vil nu helst kun have bryst, og hun skriger og skriger hele dagen efter det - og hiver i mit tøj, kaster sig ned i flitsbue, græder etc. Det er virkelig svært at sige nej - og når det lykkedes for mig at aflede, sige nej og tilbyde noget vand, at lave et skift eller en overgang, der får hende væk fra babsen, vil hun alligevel ikke rigtig spise noget rigtig mad særligt.
I dag har hun siden jeg hentede hende fra vuggestue kl.14, (hvor hun vist spiste lidt af sin madpakke) spist 10 blåbær, en smoothie og to stykker kødpølse og tre bidder af mit stykke laks til aftensmad.
Hun nægter en varm grød med lidt mos på og lign.
Det er nu 6 dage siden hun blev rask, og hun har tabt sig en del kan jeg mærke. Hun var så en ret stor pige i forvejen (78 cm./12,5 kg ved 1 årstjek), så hun kan godt klare lidt vægttab, men det skal jo helst ikke fortsætte. Hun er også begyndt at kunne gå selv (12 mdr.), så det gør selvfølgelig også at grammene rasler lidt af hende, men alligevel er jeg lidt bekymret, når tøjet nu sidder løsere på hende.
Hvad gør jeg?
Nægter hende babsen?
Prøver fortsat blot at motivere med forskelligt mad?
På forhånd tak for svar.