Brev:
Nattesøvn - 1 år
22. februar 2023
Alder:
12 mdr.
Nattesøvn - 1 år
Hej Helen
Vi er forældre til en glad pige på nu 12 måneder. Hun trives og udvikler sig super flot, men vi har enorme problemer med hendes søvn om natten og har altid haft det. Hun sover godt i barnevognen om dagen, og der følger hun søvnhjulet.
Det har dog altid været et problem med mange opvågninger om natten. Hun har altid haft et stort behov for tryghed, så jeg har sovet med hende siden fødslen. Det er aldrig lykkes os at få hende i hendes bedside, selvom vi ligger lige ved siden af. Og lige så snart jeg forsøger at stå op efter putning vågner hun. Det er nu blevet sådan, at hun kun kan sove, når en af os forældre ligger i ske med hende. Hun vågner stadig mange gange om natten og falder kun i søvn, når vi trækker hende helt tæt ind til os og ligger med armene om hende. Det er også sådan hun bliver puttet, hvor vi ligger og holder godt omkring hende. Hvis vi ikke gør det ligger hun og vender og drejer i over en time og begynder at kravle omkring. Også om natten hvis vi ikke hurtigt får hende ind til os og videre i søvnen kan hun hun ligge vågen og urolig i flere timer.
Problemet er dog at hun opdager så snart vi triller bare få cm væk fra hende, og jeg sover utrolig dårligt så tæt på hende og vågner jo af al bevægelse og lyd hos hende. Vi vil rigtig gerne have hende over i bedsiden til at starte med og derefter helt i egen tremmeseng, men vi aner ikke, hvordan vi skal arbejde os derhen imod. Vi kan jo ikke holde om hende, hvis hun skal ligge i egen tremmeseng, og vi aner ikke hvordan vi skulle få hende til at sove ellers.
Vi har fast putteritual, hun ammer ikke mere, men får godnatgrød. Hun har sut og nusseklud hun sover med, men hun vil have os. Vi har nok selv skabt denne dårlige vane uden at være klar over det. Men hvordan hjælper vi hende med at sove et lille stykke væk fra os, så vi ikke vågner konstant? Vi håber, at det også kunne afhjælpe nogle af hendes opvågninger. Det skal siges at hun stadig passes hjemme og får masser af kærlighed fyldt på hende om dagen.
Tak for dine fantastiske bøger og brevkasse.
Bedste hilsner