Putning - knap halvandet år

27. januar 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Putning - knap halvandet år

Kære Helen

Vi har en søn på snart halvandet. Han er glad og velfungerende. Han led af svær refluks da han var lille og havde smerter ifm. søvn, dette er dog længe siden og han har efterfølgende sovet fortrinligt, så jeg tænker ikke det har betydning for vores nuværende 'problem'. Han har fået MME siden fødslen.

Du får lidt baggrund i punktform :)
- Han har siden han var 10-12 måneder sovet på eget værelse.
- Gennemsnitligt har vi puttet på < 30 minutter og han har sovet godt. Han har haft perioder hvor det har taget længere tid og/eller han er vågnet i løbet af natten og har været ked af det / haft behov for mad. Det har vi tænkt har været fuldstændigt normalt.
- Vi har haft en putterutine der er ændret lidt efterhånden som han er vokset, men overordnet set har den bestået af grød -> godnatlæsning i stuen -> bleskift og sang på hans værelse -> ned i tremmeseng hvor vi har sat os på en skammel ved siden af og fortsat har sunget / nusset til han er faldet i søvn. Det er denne sidste del på værelset der har taget 5- max 30 minutter. Det har fungeret fint for os.
- Vi stoppede med godnatgrød for ½ års tid siden, da vi spiser aftensmad max 1 time før sengetid og han spiser MEGET. Vi har tidligere haft problemer med, at han muligvis ikke havde en mæthedsfornemmelse. Det virkede som om han faktisk sov bedre når han ikke var så proppet.
- For ca. 4 uger siden begyndte vi at godnatlæse på hans værelse, da jeg læste det var fornuftigt at han forbandt ro og hygge med hans eget værelse. For 2-3 uger siden begyndte vi fast at give ham et bad efter aftensmad, før sengetid. Han elsker at bade og begge disse ting lod til at fungere fint.

Han har altid haft en skønt forhold til sin tremmeseng. I en periode ville han hele tiden op og lege i den, men det stoppede vi med - da jeg har læst, at søvn/seng associationen af vigtig (og ved fra mit arbejde, at det i hvert fald er særligt vigtigt for voksne).

Og nu til problemet, først ift. putning:
For 1 uge siden overnattede jeg hos mine forældre i et værelse han ikke var vandt til og han blev pludseligt helt fortvivlet og grædende da jeg forsøgte at putte ham i sin tremmeseng. Han blev ved med at pege og ville ud af værelse og/eller lege. Efter 2 timer, hvor jeg havde forsøgt diverse ting, faldt han i søvn tæt op af mig i sengen ved siden af. Vi kom hjem dagen efter, men lige siden har samme rutine fundet sted: han virker glad og tilfreds, legende og vil gerne læse. Lige så snart vi nærmer os tremmesengen og særligt hvis han kommer derned, græder han og siger 'op op op' og rækker hænderne op mod os. Jeg tænkte han måske ikke var færdig med at lege og blev ked af det fordi han ikke ville sove og prøvede derfor en aften at vente med at putte ham til han var virkelig træt - men det gjorde det nærmest bare værre. Det virkede som om, at han var så træt, at han ikke kunne være i sin krop. Så nu ...

Annonce

... kører vi rutinen (nogenlunde tidspunkter)
Kl. 17:45: aftensmad
Kl. 18:15: bad
Kl. 18:45: hyggelæsning i stuen
Kl. 19: hyggelæsning og putte på hans værelse.
- Han bliver ulykkelig når han til sidst skal op i tremmesengen og rækker armene op efter os, vi tager ham derfor op men går ikke ud af hans værelse - vi lægger os i stedet på den seng der står derinde. Her kan han godt fortsætte med at være lidt ked af det og mosle rundt, men falder i søvn hurtigt (fra få minutter til max 10). Det virker således som om han har brug for tryghed.

I øjeblikket er der sket nogle ting herhjemme og med ham:
- Han udvikler sig super meget sprogligt i øjeblikket.
- Han har været lidt langsom motorisk, men er virkelig kommet efter det og kommer derfor en del til skade (hele tiden).
- Han er opstartet inhalationsmedicin mod astmatisk bronkitis for ca. 1½ måned siden, han er dog efterhånden super god til det og vi skal derfor ikke holde ham ligeså meget fast som i starten (han får det morgen og aften)
- Jeg er blevet sygemeldt med stress (dette er dog taget i opløbet og det ville undre mig, hvis han mærkede det store til det, tvært i mod er der mindre stress om morgenen nu)

Og problemet ift. søvn:
Han har de sidste nætter vågnet og været utrøstelig. Det er som sådan ikke så sært - det sker i perioder, ligesom vi også tidligere har oplevet, at han er svær at trøste i sin tremmeseng når det sker. Men nu siger han 'op' og falder til ro når han ligger ved siden af os (igen; i sengen på hans værelse), hvorefter han kan lægges tilbage i tremmesengen.

Afrunding:
Det gør os egentligt ikke noget, at han ved puttetid gerne vil falde i søvn i sengen tæt på os - det er en hurtig og 'hyggelig' putning. Problemet er, at jeg er bange for, at det kommer til at betyde, at han lærer at tremmesengen ikke er et trygt sted at falde i søvn - og at han derfor ved natlige opvågninger netop vil have behov for at vi tager ham op og ligger ved siden af ham før han kan falde i søvn.

Hvis det er rigtigt:
- Hvor hurtigt sker det? Kan det allerede være sket på 1 uge? Som nævnt er vi lidt pressede herhjemme og putninger på 2 timer med et ulykkeligt barn er meget uoverskuelige for os. Desudent tænker vi, at der måske er gode grunde til, at han har behov for nærhed? På den anden side er afbrudt søvn, hvor man skal ind i have ham op flere gange om natten, hvor han er dybt ulykkelig heller ikke sagen, hverken for ham eller os.
- Hvis vi vælger at bide i det sure æble og insistere på, at han falder i søvn i tremmesengen, hvordan går vi så det skønsomt? Min mand nævnte, at det jo nok heller ikke er godt for vores søn, hvis han begynder at forbinde tremmesengen med at være ulykkelig og føle sig forladt.

Vi håber meget du kan hjælpe.

PS: Jeg kender til søvnrædsel og det har han haft et par gange - det er ikke det der er tale om nu.

PPS: Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)