Brev:
Brokkeri og modstand mod barnevogn, autostol og bæresele
27. juli 2022
Alder:
4 mdr.
Brokkeri og modstand mod barnevogn, autostol og bæresele
Hej Helen
Vi har en datter på 4,5 måned, som virker utilfreds særligt i forbindelse med forskellige situationer, som vi vil uddybe nedenfor. Først lidt info omkring hende, om fødslen og hendes søvn (Hvis det har betydning for dit svar).
Vores datter får alene MME, idet amningen måtte opgives efter 7 uger grundet stramt tungebånd. Hun spiser cirka 800-900 ml i døgnet.
Hun blev født vaginalt og fødslen var ukompliceret, dog blev hun født med hånden over hovedet.
Vores datter kan alene falde i søvn ved at blive hoppet på en pilatesbold - med meget få undtagelser falder hun i søvn i barnevognen.
På nuværende tidspunkt har hun følgende døgnrytme:
Hun sover omkring 4-5 lurer dagligt, med en varighed på 25-45 minutter pr. lur, hvorimellem hun er vågen mellem 1-2 timer. Generelt virker hun stadig træt, når hun vågner, hvorfor vi ofte forsøger at få hende videre i søvnen, oftest uden held.
Om natten sover hun typisk fra kl 22 til 07 med 2-3 opvågninger. Om natten får vi hende hurtigt videre i søvnen, ved brug af bold efter hun har spist. Hun har tidligere kunne sove længere stræk om natten (op til 6 timer), men vi har i den seneste tid oplevet, at hun maks sover omkring 3 timer af gangen. Vi kan læse, at babyer i hendes alder skal sove mellem 15-18 timer i døgnet og det er vi langt fra.
Når hun er vågen, er hun typisk glad så længe at hun underholdes ved lege på et aktivitetstæppe, ved at vi fjoller med hende ved spejl/legetøj, hører minisjang sange på tv eller ved, at vi går rundt med hende i armene. Hvis ikke vi gør det, brokker hun sig, indtil at vi underholder med ovenstående igen. Behovet for at hun bliver underholdt, og brokken, når hun ikke bliver underholdt, er steget den sidste måned.
Samme brok oplever vi i forbindelse med turer i barnevognen, når hun sidder i autostolen under kørsel og når hun sidder i bæreselen. Hun brokker sig i en sådan grad, at vi ikke bruger bæresele eller kører bil med hende, men alene går korte turer med barnevogn - alene for at få lidt luft. Det er enormt opslidende at skulle være på konstant, når hendes lurer samtidig er så korte. Hendes modstand mod barnevognen, autostolen og bæreselen har stået på siden hun kom til verden.
I forhold til barnevognen har vi forsøgt, at lægge ting ned til hende, som hun kender og som kan skabe tryghed, vi har lagt hende i barnevognen efter hun er faldet i søvn og vi har forsøgt, at køre med kalechen nede. Alt uden succes. De gange hun er faldet i søvn i barnevognen, virker det mere som held end så meget andet.
I forhold til autostolen har vi forsøgt at købe et kølende underlagssæde til hende, for at undgå at hun bliver for varm. Vi har oplevet, at hun var varm på ryggen i forbindelse med, at vi har taget hende op. Vi har ydermere forsøgt, at købe en ny autostol, som kan ligges mere ned. Ingen af delene har haft nogen effekt. I forhold til kørsel i autostolen, brokker hun sig ikke blot, men bliver decideret utrøstelig.
I forhold til bæreselen vil hun kun sidde udadvendt, således at hun kan kigge rundt. I og med hun ikke er 5 måneder, må vi dog ikke bære hende sådan - det fremgår det af Ergobaby instruksionssedlen. Så snart hun bliver vendt indad, brokker hun sig/græder, indtil vi tager hende ud.
Vi har fået vores datter undersøgt af en fysioterapeut, en kiropraktor og en kraniosekrat-behandler. De har alle konkluderet, at hun har mindre spændinger mellem skulderbladende. Vi går til behandling og laver øvelser mod dette. Hun virker dog ikke til at være hæmmet af disse spændinger i forbindelse med dagens normale gøremål, såsom blive båret rundt, i forbindelse med mad, bleskift, ligge på ryggen og lege og så videre.
Vi føler os meget begrænsede og opslidte. Vi føler os låst til hjemmet - og i hjemmet er det også hårdt, fordi vi føler, at vi konstant skal være på og finde på ny underholdning. Vi synes ikke vi får nogen "pauser", idet hendes lurer er korte.
Har du nogle bud på, hvad ovenstående modstand og brokkeri kan skyldes? Og hvad er dine tanker omkring hendes søvn?
Vi er opmærksomme på, at hun pt. er 19 uger og dermed formentlig er igang med et tigerspring og et søvnspring. Det skal i forlængelse heraf nævnes, at hun indtil videre har reageret på alle tigerspring med de klassiske symptomer.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Venlig hilsen
to trætte forældre :-)