Svar: Brokkeri og modstand mod barnevogn, autostol og bæresele
27. juli 2022
Alder:
4 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
Der er, som jeg ser det, umiddelbart to ting, som spiller ind hos jer:
Det ene er, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun skal være i bevægelse for at sove - mere præcist, hun skal hoppes med på en pilatesbold, både når hun skal overgive sig til søvnen og også om natten, når hun skal fra et søvnstadie til et andet.
Det andet er, at det lyder som om, at jeres datter har brug for lidt mere motorisk stimulation. I skriver, at hun har fået konstateret nogle spændinger mellem skulderbladene, som hun behandles for, og det er super godt. Men det lyder for mig som om, at hun får rigtig meget mental stimuli og ikke nok motorisk stimuli. I fortæller blandt andet, "at hun underholdes ved lege på et aktivitetstæppe, ved at I fjoller med hende ved spejl/legetøj, hører minisjang sange på tv eller ved, at I går rundt med hende i armene". I skriver også, at hun generelt brokker sig, når I kører rundt - I har forsøgt at "lægge ting ned til hende, som hun kender, og som kan skabe tryghed, I har forsøgt at køre med kalechen nede, men alt uden succes". Og I skriver også, at hun ikke virker generet af sine spændinger i forbindelse med dagens normale gøremål så som "at blive båret rundt, i forbindelse med mad, bleskift, ligge på ryggen og lege og så videre".
Leg på aktivitetstæppe, fjolleri med spejl/legetøj, høre sange, gå rundt med hende og lade hende kikke på verden, aflede med legetøj osv. Det er alt sammen vigtigt og ikke noget, som I skal stoppe med! Men det lyder for mig som om, at hun skal ligge meget mere på maven, hun skal tumles med, drejes rundt, hjælpes til at slå koldbøtter, trilles med, danses med, hoppe på jeres lår, bruge sine arme og ben, øve sig i at trække sig selv op osv... Så hun bliver rigtig godt stimuleret motorisk og dermed også får en fysisk træthed i kroppen, som kan hjælpe hende med at slappe af og finde ro, når det så er sovetid:)
Derudover, så er I nødt til at vænne hende fra pilatesbolden. Det kan I simpelthen ikke holde til - det er jo hver gang, hun skal sove, at I sidder og hopper der, og dette behov bliver kun forstærket, så det bliver kun værre og værre. Det lyder det faktisk som om, at det allerede er - for tidligere kunne hun sove 6 timer om natten, nu vågner hun op og skal hoppes med, før hun igen kan sove videre. Det dur ikke, og hun bliver jo kun tungere og tungere - I kan ikke holde til det, og hun har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har:)
Jeg kan godt forstå, at I synes, at det er uoverskueligt, at ændre på brug af pilatesbolden, når hun ikke kan sove i f.eks. barnevogn i stedet. Men I er nødt til at arbejde på en ændring - og det vil være rigtig godt, hvis det er barnevognen, som I kan vænne hende til, fordi det vil hjælpe jer fremadrettet. Det vil være en kæmpe hjælp for jer i hverdagen, hvis hun kan lære at sove i sin barnevogn.
Det er vigtigt, at I nu ser hende som den aktive 4.5 måneders baby, som hun er. Det vil sige, at hendes spædbarnsperiode er ovre, og det betyder, at I gerne må forsøge at arbejde på en rytme med 3-4 lure dagligt. Det betyder, at hendes vågne perioder skal være lidt længere og mere aktive, I skal hjælpe hende med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, når hun er vågen - og I skal også forsøge at passe hendes flasker ind, så hun får sin flaske, som en del af sit putteritual, det vil sige, lige før hun skal sove.
Det er vigtigt, at hun får mælk at sove på, fordi det vil være med til at gøre, at hun kan sove et længere søvnstræk, før hun vågner og naturligt har brug for mad igen. I første omgang, vil jeg anbefale, at I giver hende flasken i jeres favn og derefter putter hende i barnevognen, hvor hun så skal sove. Hvis det viser sig, at hun bliver rigtigt ked af det skift, der er fra jeres favn og ned i vognen og derfor græder unødigt, så har flasken den store fordel, at den kan gives i barnevognen. Det vil sige, at I faktisk vil kunne putte hende i barnevognen, tilbyde hende flasken, imens hun ligger der, og så lade hende falde i søvn der - så hun forbinder sin barnevogn med noget trygt og dejligt og med stedet, hvor hun skal sove og ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned i barnevognen, så voldsomt, som hun gør lige nu.
Hvis hun falder i søvn med flasken i sin barnevogn, så må I meget gerne elevere hendes hovedgærde lidt, feks. ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hun ikke ligger helt fladt med hovedet, når hun får flasken.
Det er også en overvejelse værd, om hun så småt skal begynde med lidt skemad. Det kommer an på, om hun generelt virker parat, og det kan godt være, at hun ikke er parat lige nu, men så er hun det måske i løbet af 2-3 uger. Børn der får flaske, vil ofte være parat til skemad lidt før børn, der ammes. Og det at hun f.eks. er begyndt at søge flasken om natten kan også godt være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt mere mad.
Begyndelse med skemad vil hjælpe jer til mere rytme, så I stille og roligt får skabt en rutine, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og flaske, før hun skal sove. På den måde vil flasken som del af putteritualet blive ved med at være der, selvom hun begynder med skemad, faktisk er det en rigtig god måde at få plads i maven til begge dele på.
De fleste børn på 4 måneder sover ca. 15 timer i døgnet. Ofte er det fordelt sådan, at barnet sover 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Jeres datter sover lige nu ofte ca. 9 timer om natten fra 22-07 - og det er meget fint. Det er også helt normalt for alderen, at hun ikke sover før kl 22, rigtig mange børn går i denne alder sent i seng, og det vil være helt naturligt, at hun f.eks. sover en 4. lur i løbet af aftenen. Det må hun gerne, det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Når hun bliver 6 måneder, vil hun sandsynligvis have en rytme, hvor hun sover omkring kl 20 - så lige nu skal I ikke gå i panik over, at hun sover så sent - det er normalt :)
Mit forslag til en dagsrytme, som I kan forsøge at arbejde hen imod, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil ca. kl 07, hvor dagen begynder
Morgen 07: I står op, skifter ble, hygger, leger, tumler, hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt.
Formiddag 09-09.30: Flaske og puttes til dagens første lur
Vågner og I leger, tumler, hygger, stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt.
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Det kan være en god idé at lægge et bad ind her, da det vil stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det øger hendes vågenperiode, så hun ikke puttes for tidligt til sin middagslur - i håb om, at hun så vil kunne sove en bedre og lidt længere lur midt på dagen.
Puttes til middagslur ca. kl 12-12.30 - med en flaske
Vågner, og I leger, tumler, hygger og stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt.
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort lur
Vågner, og I leger, tumler, hygger, stimulerer hende igen rigtig godt både motorisk og mentalt. Far kommer måske hjem fra arbejde og det vil være super godt, at han tumler med og nyder muligheden for dette her :)
(Aften 18: På et tidspunkt, vil der blive tilbudt lidt smagsprøver på grøntsagsmos og vand af kop her, men først når grøden til frokost fungerer) Lige nu familiehygge i løbet af aftenen.
Flaske og puttes evt. til en 4 lur omkring kl. 19, som ofte også er en kort lur
Vågner og I leger, hygger, tumler, bruger tiden om aftenen sammen.
Sen aften 22: Flaske og puttes til natten
Midt nat 02/03: Flaske og sover videre
Det kan sagtens være, at jeres datter ikke når op på 5-6 timers dagssøvn, det behøver hun heller ikke for at trives. Men det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at indtænke dagen og rytmen som perioder, der er vågne og aktive og perioder, hvor hun skal hjælpes til at koble fra og finde ro.
Det er helt naturligt, at I putter hende, når hun gaber, viser træthedstegn osv. og det skal I i princippet også gøre.. men det lyder som om, at I er kommet ind i en rytme, hvor hun mere eller mindre slatsover lidt hele dagen igennem og aldrig rigtig får et længere søvnstræk. Og for at få ændret på dette, så er I nødt til at se hendes gab som behov for aktivitet og ikke behov for at sove. I skal derfor forsøge at holde hende lidt mere igang i hendes vågne perioder, sikre hende både en fysisk træthed og mental træthed, og først derefter putte hende:)
Hvis I ser på dagsplanen, så ligger alle flasker i forbindelse med putning, og de gives med 3-4 timers mellemrum, så hun får naturligt sit behov for mælk dækket, samtidig med at flasken bruges til at koble fra og give ro - og så er der netop plads til at skemaden kan gives, når hun vågner.
Når I starter med skemad, vil det være rigtig godt at begynde til frokost, og når hun kan spise ½ dl. grød på dette tidspunkt, og maven følger fint med, så kan I begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos og vand om aftenen. På den måde arbejder tiden også lidt for jer:)
Jeg håber dog, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg vil også anbefale jer rigtig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om Børn & Søvn", hvor I kan læse meget mere om netop søvnen i 3-4 måneders alderen. Og også "Helens bog om Børn & Mad", hvor I guides igennem de første smagsprøver og til jeres datter er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave af begge bøger - "Børn & Mad" fra 2021 og "Børn & Søvn" fra 2022.
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske