Brev:
7 år og søvn
27. maj 2022
Alder:
7 år, 5 mdr.
7 år og søvn
Kære Helen,
Jeg skriver fordi jeg har brug for et råd vedrørende min søn på 7 år, der ikke kan falde i søvn om aftenen. Han sover aldrig før efter 21 og for tiden sjældent før 22.30. På hverdage skal han op igen 6.45.
Historien er sådan:
Han har aldrig haft let ved at falde i søvn. Som i aldrig. Men når han først sover vågner han ikke let.
Indtil for 2 mdr siden var problemet ikke så stort. Han lå stille og havde ikke en masse fysisk uro eller ting han skulle. Blot faldt han ikke i søvn. Vi har gennem årene været igennem en lang række gode råd: Vågelys/mørke, diverse dyner, musik, lydbog, ro, trykmassage etc. Der var ikke, så vidt vi kunne forstå, tanker eller bekymringer i vejen heller. Til sidst accepterede vi situationen og når hans to små søskende sov listede vi ned, mens han lå og faldt i søvn.
Men den senere tid er udfordringen blevet større. Samtidig er han begyndt at udtrykke uro og utryghed i sovesituationen. Aktuelt sidder vi derfor i rummet ved siden af til han sover for at skabe tryghed. Det fjerner uroen, men det tager som sagt fortsat MEGET lang tid at falde i søvn. Efterhånden trækker det så længe ud at vi bruger hele aftenen på skift.
Så hvad gør vi?
Hvordan lærer så stort et barn at finde indre ro til søvn?
Og hvad er klogt i forhold til at skabe tryghed?
Kan vi skabe et voksenrum uden at hans angst forværres?
Aftenrutinen er fast og skærmfri og sengetid er aktuelt 20.30.
Soveproblemerne er forværret parallel med udvikling af andre tendenser til seperationsangst, som dog aktuelt er nogenlunde under kontrol.
Mine største bekymringer er dels at drengen bliver træt og uoplagt, hvilket måske kan forværre hans ulyst til at gå i skole og at han ikke føler hans utryghed bliver mødt og taget hånd om men også at vi forældre ikke kan undgå at blive lidt irritable og frustrerende dels i situationen, men også mere generelt fordi vi aldrig har 'fri'.
På forhånd tak for hjælpen,
De bedste hilsner
En lidt bekymret mor