Brev:
1,5 år sove i egen seng
26. december 2021
Alder:
18 mdr.
1,5 år sove i egen seng
Kære Helen.
Jeg skriver til dig da vi har lidt udfordringer med vores søn og sove i egen seng.
Han er nu 1,5 år og er begyndt i vuggestue for en måned siden.
Lige nu vugger vi ham i søvn i vores arme og lægger ham herefter over i sin egen seng. Dette har indtil nu fungeret fint og været dejlig hyggeligt for både forældre og søn. Han vågner måske engang eller to i løbet af natten hvor han bliver vugget lidt igen og derefter lagt over i sin seng.
Nu ønsker vi dog at han skal lære at falde i søvn i sin egen seng. Vi har tidligere forsøgt at ligge ham i egen seng. Dette fint til at starte med, hvor han ellers bare hygger sig plapre løs. Men herefter bliver han rigtig ked af det og stopper ikke før han kommer op i vores arme.
Bekendte fortæller os at vi skal lære at skelne mellem gråd og så bare lade ham græde indtil han sover.. Dette er vi dog ikke helt tilhængere af, da vi håber der er en mildere måde end at han skal græde sig i søvn.
Om dagen falder han fint i søvn i barnevogn. Han bliver dog trillet lidt indtil han lukker øjnene.
Han sover bedst med hovedet let eleveret. (Vi har tidligere både været til læge og ØNH læge for at få undersøgt væske i ørerne. Her var intet). Derfor har vi forsøgt med hjul på tremmeseng men her rejser han sig hurtigt op og vil op.
Vores søn bruger ikke sut, hvorfor vi bedst har kunne hjælpe ham med at finde ro med vugning indtil videre. Vil ikke tage bamse eller lign til sig endnu.
Derudover har vi også den udfordring at jeg arbejder skiftende vagter hvilket gør han nogle gange har større behov for tryghed end ellers.
Generelt har han en søvnmønster der hedder 20:00-6:00 og så sover han Ca. 2-2,5 time til middag.
Vi er klar til at investere tid og kræfter i det og er klar over det ikke er noget der sker på en dag.
Vi håber du kan komme med nogle gode råd.
God jul
Med venlig hilsen
de håbefulde forældre