Brev:
Diverse søvnproblemer
5. oktober 2021
Alder:
3 mdr.
Diverse søvnproblemer
Kære Helen,
Jeg er ny her, men jeg har læst din brevkasse meget, og har længe gerne selv ville spørge dig til råds. Jeg har nemlig lidt udfordringer og bekymringer, jeg håber, du måske kan vejlede mig i eller dele dine tanker omkring. Beklager hvis det bliver lidt langt!
Jeg blev mor til mit første barn, en dejlig datter d 10/7 i år. Hun blev født elleve dage over termin, og vejede 3748g ved fødslen, og vejer nu 6700g.
Fra hun var en uge gammel og til nu, har hun ved hvert sundhedstjek vejet lidt over gennemsnittet for hendes alder, og det er jo dejligt. Jeg fuldammer, friammer og pumper ikke ud. Jeg er så heldig, at amningen har fungeret uden problemer fra start. Hun har en håndfuld våde bléer og afføring mellem én til to gange dagligt, hvilket dog er lidt mindre end hun plejer.
Hun er for det meste en glad pige, der pludrer, hviner af glæde, når vi leger, smiler og elsker øjenkontakt. Hun er helt fantastisk, sund og rask, men vores største udfordring er, at hun ikke har det store sovehjerte.
Hun er nu 12 uger, og jeg kan tælle på én hånd, hvor mange gange hun har sovet over fire timer i ét streg. Hun har stadig ingen rytme eller mønster i sin søvn, hverken nat eller dag. Vi kører ikke efter et skema med faste søvntidspunkter, men følger i stedet hendes træthedstegn nøje. Hun sover mellem 14-17 timer i døgnet, så det er jo fint - Men hun sover sjældent mere end 2-2,5 timer i træk.
I sidste uge havde hun ét søvnstræk om natten på lidt over tre timer, men resten af natten er der kun to timer mellem hendes opvågninger. Nogengange halvanden time kun.
Vi har en simpel putterutine, hvor vi slukker og dæmper alt lys i lejligheden, skifter ble, giver natdragt på, så D-vitamin dråber, vi svøber hende, og jeg ammer hende så i vores soveværelse. Vi startede med at begynde rutinen ved 20-tiden, men det var alt for tidligt for hende. Hun sover oftest først ved 22-tiden og vågner ved 9-tiden om morgenen, så nu starter vi putterutinen ved 21-tiden. Der er altid helt mørkt, køligt og white noise-lyd tændt, når hun bliver puttet. Nogengange får hun også et bad inden sengetid, men ikke hver aften. Er hun meget træt, kan hun godt falde i søvn i mine arme efter amning, men hun falder oftest kun i søvn, når vi hopper med hende på yogabolden. Hun sover i vores seng om natten, hvilket ikke er vores ønskescenarie, men når hun sover i sin egen seng (rejseseng stående op mod vores seng) vågner hun næsten hver time og vil tages op, og bliver meget hurtigt ked af det ellers.
Hendes lure om dagen varer oftest en time, nogengange lidt mindre og nogengange lidt mere. (Nu har hun de sidste to dage sovet flere lure på over to timer, men det er mere undtagelsen end reglen)
Jeg føler, at næsten alle hverdage primært går med at sidde og hoppe på yogabolden med hende i det mørke soveværelse til hun sover i min favn, blive siddende derinde med hende i armene mens hun sover (fordi hun ellers vågner, så snart jeg lægger hende fra mig) og når hun så vågner, og vi endelig kan lege og hygge os, så er hun hurtigt træt igen grundet den oftest korte lur, og så skal jeg ind og starte forfra. Jeg har prøvet at holde hende vågen i længere tid mellem lurene, men synes det er synd for hende, da hun så bliver meget frustreret. Jeg prøver selvfølgelig at klappe hende forsigtigt på ryggen, ssshh’e hende og berolige hende når hun vågner fra en kort lur, men det virker sjældent.
Vores anden udfordring er, at hun ikke kan lide at sove alene. Hun vil helst sove alle sine lure på os eller op ad os og helst også om natten, hvis hun fik lov. Som minimum skal man have en hånd på hendes mave hele tiden, og selvom hun er i dyb søvn, vågner hun efter en halv times tid, hvis vi ligger hende fra os og forlader soveværelset. Vi har i perioder haft stor success med vores slyngevugge med motor, her har hun sovet en del lure på 2-3 timer, da hun var yngre, men for det meste vågner hun nu selv i den efter 35 minutter og kan ikke selv falde i søvn igen.
Jeg elsker egentlig nærheden i, at hun sover på mig om dagen, det er hyggeligt og dejligt - men det er også hårdt, fordi jeg aldrig kan lave noget andet, som selv at få sovet lidt, taget et bad eller spist en ordenligt frokost mm. Min kæreste og jeg har ingen tid sammen alene, og vi kan kun få gæster, hvis vi begge er hjemme, så den ene kan gå ind og sove lur med hende hver/hver anden time.
Nu til mine spørgsmål/bekymringer;
Er det normalt, at et barn på 12 uger stadig vågner hver anden til tredje time om natten for at spise?
Det er virkelig hårdt, at i tre måneder har vi vågnet hver anden eller tredje time hver eneste nat, og det tager rigtig hårdt på krop og sind. Jeg synes alt jeg læser rundt omkring på nettet er, at andre børn på samme alder kan sove 5-8 timer i træk. Det får mig til at føle, der er noget, jeg gør forkert, men jeg aner ikke hvad.
Feks. i nat ville hun først sove kl. 22.30. Hun vågnede så kl. 02.10 og fik mad, vågnede igen kl. 04.45 og fik mad, og så igen kl. 06.30. Hvad tænker du om disse intervaller i forhold til hendes alder? Skal vi prøve ikke at give hende mad, hver gang hun vågner?
Selvfølgelig skal hun have mad om natten, men burde hun ikke være mæt længere tid end to-tre timer nu? Jeg lader hende spise, så meget hun vil døgnet rundt, og jeg lader hende altid spise færdigt ved det ene bryst, før jeg tilbyder det andet. Jeg tænker, hun får mælk nok, da hun jo tager fint på?
En bonusinfo kan være, at min kæreste er den største støtte og en fantastisk kærlig far og partner, og vi deler alt mellem os 50/50, hvilket fungerer godt for os.
Hvis du har nogen tanker, gode råd eller opmuntrende ord tager jeg meget gerne imod!
Det blev en lang smøre, men du skulle jo lige “lære hende at kende” :)
På forhånd mange tak!
Bedste hilsner herfra