Svar: Diverse søvnproblemer
5. oktober 2021
Alder:
3 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - og stort tillykke med den lille pige :)
Det lyder som om, at det går godt hos jer. Amningen fungerer rigtig godt, og lillepigen stortrives, tager rigtig fint på, vokser, udvikler sig, pludrer osv. Det er så godt!
Når hun søger brystet hyppigt om natten, så kan det godt være tegn på, at hun nu er fysisk så stor, at hun har behov for mere mælk. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og det øger derfor din mælkeproduktion at amme om natten. Samtidig så vil den hyppige amning også øge din mælkemængde. Det giver altså mere mælk, at du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time. Så - med den alder hun har og en vægt på snart 7 kg, så har hun måske behov for at få sat din produktion lidt op... og det forklarer hendes behov for hyppig amning og natamning.
Derudover skal du være opmærksom på, at hun om dagen skal spise effektivt. Det er rigtig fint, at du ammer efter hendes behov og ikke efter skema, men du skal være opmærksom på, at hun ikke kommer til at "slatspise" lidt for meget. Hun har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på, hvad der sker omkring jer og også registrerer rummet hun er i. Det betyder, at hun godt kan lade sig forstyrre, når hun dier hos dig - hun sutter lidt, slipper, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper så igen og pludrer måske lidt med dig, dier igen og slipper så og kikker efter far.. og så er det pludselig ikke så interessant at spise. Derfor spiser hun måske ikke helt så meget, som hun egentlig har behov for, og så vil hun også søge mælken ekstra om natten.
Det er derfor rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring brystet om dagen, så hun bliver fyldt godt op, når du ammer hende der. Friamning er godt, netop fordi hun så naturligt vil kunne øge din mælkeproduktion hvis hun har behov for det, men du skal også være opmærksom på, at hun ikke skal begynde at "slatspise" for meget :)
Du skriver, at hun ikke rigtig har haft nogen rytme eller noget mønster i sin søvn, og det er helt normalt for alderen. Det er faktisk først nu i 3-4 måneders alderen, at I vil begynde at kunne arbejde lidt mere på at skabe en rytme - og det kan faktisk være en god idé at forsøge dette nu. Ikke fordi hun skal "passes ind i en kasse", men fordi det kan være med til at give lidt mere overblik over døgnet og også kan være med til at skabe lidt struktur i forhold til, at hun f.eks. ammes, før hver lur. Det at få mælk før hver lur vil være med til at gøre, at hun måske kan sove en lidt længere lur og samtidig også bedre finder ro og falder i søvn.
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives med en "3-lure-om-dagen-rytme". Det vil sige, at de sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. Afhængig af hvor lange deres lure er, kan de nogle gange have behov for en ekstra 4. lur om aftenen, og det er helt okay. De fleste børn vil i denne alder også have en sen rytme - præcis, som I beskriver, at jeres datter har. Det er helt normalt for alderen, at hun sover ved 22-tiden og ikke er putteklar allerede kl 20. Derfor er det super godt, at I ikke putter hende før til natten.
Og det betyder også, at når hun ammes om aftenen før putning, så lyder det meget fint, at hun så har brug for amning igen kl ca 02 og igen kl 05 og 06.30... Hun skal ammes ca. hver 3-4 time med den alder hun har, og det er helt naturligt, at hun ikke kan sove igennem om natten endnu. De fleste børn er 6 måneder, før de begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk! Men naturligvis afhænger behovet om natten også af, hvor meget mælk hun får hos dig i løbet af dagen :)
Hendes søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet, og ofte er det godt fordelt, hvis hun sover ca. 10 timer om natten og 5 timer samlet om dagen. Jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt være - og omvendt. Det betyder også, at hvis jeres datter f.eks. sover fra kl 22 til 09 og dermed 11 timer om natten, så vil hun skulle sove ca. 4 timer i løbet af dagen og fordelt på 3 evt. 4 lure, så vil hendes dagssøvn naturligt ikke kunne være særlig lang. Det vil være helt naturligt, at nogle af hendes dagslure ikke varer mere end 30 minutter, hvor en af lurene måske vare 2-2.5 time. I kan altså ikke forvente, at hun vil kunne sove flere dagslure, som varer 2.5-3 timer, som hun kunne da hun var yngre:)
Det er helt naturligt, at hun i en alder af 3 måneder stadig søger rigtig meget kontakt og har brug for masser af nærhed og tryghed. Og det er super dejligt, at I prioriterer at give hende dette og derfor holder hende tæt. Jeg forstår dog godt behovet for at kunne lægge hende fra jer, så I ikke behøver gå i seng samtidig med hende, når I har gæster, ligesom det er godt, hvis I begynder at kunne lave noget praktisk og kunne udnytte tiden, hvor hun sover... Og nu hvor hun er 3 måneder gammel må I faktisk meget gerne begynde at ændre lidt i rutinerne for at hjælpe hende med at kunne sove lidt på afstand af jer.
Det kan måske hjælpe jer at se dagen mere inddelt nu. Jeres datter er nu igennem spædbarnsalderen og er ved at blive en mere aktiv lille baby. Det betyder, at hendes dag vil blive mere og mere inddelt i perioder, hvor hun skal aktiveres, leges med, stimuleres osv. og perioder, hvor hun så skal have mælk, hjælpes til ro og falde i søvn.
En skitseret dagsrytme med 3 lure kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, får evt. en ekstra amning, når dagen begynder, og I står op.
I leger, er aktive, tumler, stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt
Formiddag: Ammes og puttes til dagens 1. lur
Frokost: Ammes og puttes til dagens 2. lur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og puttes til natten.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Når det er tid til at sove, så er det godt at gøre hende klar, præcist som du forsøger, med ren ble, dejligt blødt tøj, blive ammet og derfra så putte hende fra dig, hvor hun skal sove. Hun må gerne finde roen i dine arme, men prøv at lægge hende fra dig, før hun sover helt, så hun begynder at registrere, at hun puttes i f.eks. sin seng eller barnevogn. Prøv at lægge hende ned, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn, men ikke sover. Så hun ikke falder i søvn i favn, flyttes, vågner op og registrerer, at hun ligger et andet sted og derfor igen søger favn og bryst, men så hun flyttes der, hvor hun er træt nok til at kunne komme ind i søvnen med jeres hænder på sin krop, beroligende kærtegn, evt. vugger hende lidt osv. og på den måde luller hende ind i søvnen...
En klud der dufter af mor kan nogle gange være en god idé, fordi den kan følge med fra favnen og ned hvor hun puttes - og det minder om at være i din favn, minder om at ligge ved brystet, men hvor du stadig er på afstand, fordi kluden bliver en substitut for dig :) En klud kan evt. kobles til en sut, hvis hun vil acceptere en sut...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer - og også giver lidt ro med på vejen :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre! Og så vil jeg naturligvis også anbefale jer min bog "Helens bog om Børn & Søvn" - som netop er kommet i en ny udgave. Der står "ny revideret udgave" på forsiden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske