3 år og putning

7. september 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

3 år og putning

Hej Helen

Vi og A er fortsat i en udviklende og udfordrende periode. De meget voldsomme fortvivlelsesanfald er heldigvis blevet markant mindre, men det er fortsat svært for os at vide, hvordan vi bedst styrer igennem dagens sidste timer, hvor A er træt. Sommerferie med ro og masser af tid sammen har været godt for vores familie.

Hverdagen er nu i gang igen, og far har overtaget barslen med G i ca. 3 måneder, mens jeg er startet på job. A har siden hun var ca. 1 år været fars pige, og hun foretrækker langt det meste af tiden far frem for mor. Det har i et godt stykke tid været far der putter A, mens jeg putter G, da hun ammes ved putning.

A har i det meste af vores ferie været nem at putte og er faldet i søvn mellem 18.30 og 19.15 og har sovet lige omkring 12 timer. Hun sover kun meget sjældent lur nu og der begrænser vi det til ca 30 min. Her efter ferien har det dog igen været sværere at putte hende. Far putter hende og når putteritualet med nattøj, tandbørstning og bog er slut, lægger han vasketøj sammen og ordner andre små praktiske opgaver.

A vægrer sig dog mod søvnen, og så snart far rejser sig efter boglæsningen, finder hun på forskellige ting. Hun sover med natble, og selvom hun har tisset lige inden putning ynder hun at tisse en smule i bleen umiddelbart efter, hvorefter hun vil have en ny ble på. Hun kan selv tage bukser og ble af, så det er ikke muligt at undlade at skifte den. Derudover går hun ud af sengen, lægger sig under sengen, beder om vand eller ...

Annonce

... mad, snakker og spørger om mange ting og har generelt modvilje mod at lade søvnen komme, selvom hun er tydeligt træt. Fornyligt har hun ligefrem lavet stort i bleen.

Far er begyndt at sidde på en stol ved siden af hendes seng og lægge vasketøj sammen, da hun ellers ikke bliver i sengen. Tidligere stod han uden for hendes værelse hvor hun nemt kan se ham, men det giver mange overspringshandlinger.

Som regel går far og A op for at putte ved 18.30 tiden. A kan være meget træt og sover enkelte dage allerede 18.05, men det kan også være 19.15 førend hun sover. Det er forståeligt nok hårdt for far altid at være ansvarlig for putningen, men hun accepterer ikke, at det er mig der putter. Mens det var rigtig godt vejr har far og G nogen gange gået en tur eller leget i haven, mens jeg puttede A, men det er efterhånden ikke så oplagt. Hvis putningen trækker ud, er det også en udfordring da G puttes mellem 19.30 og 20.00.

Mit spørgsmål går på, om vi risikerer at lave uforholdsmæssigt meget uro ved at det indimellem er mig, der putter, mens far er nedenunder (indenfor hørevidde) sammen med G. Vores erfaring er nemlig, at der er færre overspringshandlinger, når jeg putter, da mit selskab ikke er i lige så høj kurs. Omvendt kan det også være, at far blot bør holde mere fast i, at han ordner de ting han skal, og at det er sengetid, så hun ikke får held til at trække ham ind til sengen. Vi er i vildrede, for hun har ofte meget svært ved at acceptere den ramme vi sætter for putningen.

Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger