Svar: 3 år og putning

7. september 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Kære Astrid

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres ældste datter og hendes putning :)

Du fortæller, at putningen gik rigtig godt i sommerferien. I har holdt en god lang ferie sammen og har haft masser af ro og tid, og det har været rigtig godt for jeres familie. Du fortæller også, at far nu har barsel med lillesøster, du er tilbage i arbejde og storesøster tilbage i børnehave... Og jeg tænker, at det er naturligt, at hun reagerer på hverdagen og den ekstra uro og skift den giver.

Jeg får lidt på fornemmelsen, at når putningen er gået så godt i ferien, så er det fordi I alle har været sammen og hun har nydt nærheden. Men nu hvor hverdagen er startet, så er I adskilt i løbet af dagen. Far er stadig hjemme med lillesøster, men mor og hun er ikke hjemme hos dem - og derfor søger hun naturligt den ekstra nærhed om aftenen, når hun skal sove. Det er ekstra vigtigt for hende at føle sig prioriteret og mærke jer netop der, hvor hun skal slippe dagen og alle oplevelserne.

Derfor er det også rigtig godt at I prioriterer at sidde hos hende, læse en godnathistorie, tale dagen lidt igennem osv. Og måske også sidder og lægger lidt tøj sammen - hvis det betyder, at hun så kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Men... når det trækker ud og ofte ender med at vare en time, så fungerer det naturligvis ikke.

Jeg synes godt, I kan forsøge, at mor tager over, så I visse aftener bytter roller. Du skriver, at I har en fornemmelse af at hendes overspringshandlinger er mindre, hvis det er mor der putter, så det er et forsøg værd. Du ammer stadig lillesøster om aftenen, og det kan naturligt gøre det svært for far at overtage putningen af hende, men jeg tænker, at det er et forsøg værd.

Jeg tænker dog også, at når far har læst godnathistorie, siddet hos hende lidt, givet ro, hygget lidt, talt om dagen osv. så er det også helt okay, at han siger godnat og går ud. Netop for at vise jeres datter, at han ikke bare sidder og venter på at hun skal sove og at hun derfor ikke kan hoppe rundt og blive ved med at finde på løjer. Far kan f.eks. sige "jeg skal lige ud at tømme opvaskemaskinen" eller "jeg har lige nogle email jeg skal svare på" eller lignende og derefter "jeg kommer ind og kikker til dig igen om lidt". Så han har et formål med at gå, som ikke handler om, at jeres datter skal sove.

Når og hvis hun så rejser sig og går ind i stuen eller køkkenet, så ser hun for det første, at far, som han sagde, er igang med at tømme ...

Annonce

... opvasker eller sidder med sin computer. Hun ser også, at der ikke er noget spændende og ikke noget, som hun går glip af, og at hun derfor lige så godt kan lægge sig til at sove. Og så er det vigtigt, at I følger hende tilbage i egen seng igen. Tager hende i hånden og siger "hov, kommer du der, ind i seng med dig". Og her må I også gerne skiftes, så nogle gange er det far der følger hende ind, nogle gange er det mor. Det skal være stille og roligt, men så hun alligevel mærker, at I holder fast i, at det er sovetid og ikke legetid nu.

Hvis hun hopper meget rundt, går ud for at få skiftet ble, lægger sig ned under sengen osv. så prøv at tage det stille og roligt. Sørg for at hun har vand ved siden af sengen, så hun ikke behøver kalde på dette. Og har hun lagt sig ned under sengen, når I kommer ind til hende efter lidt tid, så sig "hov, ligger du der, tilbage i seng med dig igen" og put hende så med dynen, kys hende, giv hende puttebamsen, og gå så igen. Gør det, som er nødvendigt, og som gør det rart for hende at falde i søvn, men gør ikke et større nummer ud af de overspringshandlinger, som hun har :)

Det kan godt være sådan, at hun i en periode måske har brug for, at I så der sætter jer og bliver siddende lidt - læser en kort pixibog eller synger en sang - noget der ikke varer for længe, men som giver hende roen til så at kunne falde i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så skal I være opmærksomme på, at hendes søvnbehov måske begynder at blive en lille smule mindre nu. Hvor hun tidligere trivedes med 12 timers søvn i døgnet, begynder det måske at være passende med 11.5 time i døgnet. Det betyder ikke, at hun nødvendigvis skal puttes meget senere - det må afhænge lidt af, hvor træt hun virker den pågældende aften, men det kan godt gøre, at hun pludselig bruger ½ time på at falde i søvn, hvor hun tidligere kunne sove i løbet af 10-15 minutter. Så det spiller også ind nu.

Så jeg tænker, at I faktisk skal prøve begge de ting, som du skriver, at I har overvejet - både lade mor være den der putter en gang imellem, fordi det giver færre overspringshandlinger. Og også lade far holde fast i, at han har andre, praktiske og kedelige ting at lave, når hun er lagt i seng, og at han derfor er nødt til at gå ud for at lave dette, hvis putningen trækker unødigt ud. Og så kan det være en god idé, at I skiftes til at gå frem og tilbage til hende, da I sender forskellige signaler :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor