Brev:
Nattesøvnen - gode råd
18. april 2021
Alder:
6 mdr.
Nattesøvnen - gode råd
Hej Helen.
Min mand og jeg har desperat brug for hjælp til hvordan vi skal løse situationen med manglende søvn.
Vi har en pige på 2,5 og en pige på 6 måneder.
Vi bor i en lille lejlighed hvor der er meget lydt. Den store har eget værelse, som ligger godt i hjørnet af lejligheden, hvor der ikke er meget larm. Hun er endelig begyndt at sove rimelig godt de fleste nætter.
Problemet er lillesøsters søvn. Jeg fuldammer hende, og har gjort det siden dag 1. Hun har sin tremmeseng i mor og fars soveværelse, som er det "dårlige" værelse. Dette grundet at vinduet i værelset ligger ud til en aflukket svalegang, som betyder at der ikke kan komme ret meget frisk luft ind om natten, og der er utroligt meget larm fra naboer som går ud med skrald, tager elevator, osv osv.
Som regel putter jeg hende om aftnen ved at amme hende fuldt på det ene bryst og giver en smule af det andet, så bøvser jeg hende og lægger hende ned i sin tremmeseng med dyne og en lille bamse. Så ligger hun og snakker lidt, leger lidt med dynen og bamsen, og falder som regel til ro efter 20 min, hvor jeg aer hende lidt på kinden eller næsen, og så falder hun i søvn. Så langt så godt. Men!
Så vågner hun som regel et par gange og skal have sin sut, det går fint for det meste. Men omkring kl 22, vil hun gerne have bryst. Vi har forsøgt at nægte hende, men hun SKRIGER indtil hun får det (og vækker storesøster, som så betyder at jeg er helt alene om baby stort set resten af natten). Jeg giver hende så brystet, og lægger mig som regel til at sove ved siden af hende i mor og fars seng (min mand sover på en madras i stuen, fordi jeg ikke synes vi kan være alle tre i sengen).
Herefter kigger jeg jo ikke rigtig på uret, men der var én nat hvor jeg talte at jeg ammede hende 11 (!!) gange fra kl 19 til kl 05 næste morgen. Og det er meget typisk at det er mellem 6-12 gange jeg ammer hende. Og ja, jeg ved at det er helt forkert at gøre, men jeg er simpelthen så desperat efter at få noget søvn, og hvis hun ikke får brystet, så skriger og skriger og skriger hun, og så er det alene mig der skal trøste resten af natten.
Det går ikke at jeg tager vores store, for hun er mindst lige så morsyg, og vil slet ikke finde sig i at jeg går, hvis jeg først er kommet der ind..
Så mit spørgsmål er, hvordan kan jeg få brudt denne uhensigtsmæssige cyklus med aaaaalt for mange amninger og urolig søvn? Vi har forsøgt flaske - mange gange - og det nægte rhun. Jeg giver hende 3 måltider mad i løbet af dagen, og også lidt forskelligt at gnave i så som rugbrød og frugt. Jeg aktiverer og går ture og skifter og pusler efter bedste overbevisning, men hun bliver ikke mere træt eller rolig om natten.
Det skal lige siges som en ekstra hindring, at jeg har en fødselsdepression, som gør at jeg har endnu mere brug for søvn og bliver helt urimelig og hysterisk når jeg intet søvn har fået (sådan var jeg slet ikke med den ældste, hvis jeg ikke fik søvn, så går ud fra at det skyldes depressionen). Det er også med til at gøre at jeg overhovedet ikke kan overskue at skulle sidde oppe og trøste hele natten..
Har du nogle gode råd??
Hilsen en mor til to små piger