Nattesøvnen - gode råd

18. april 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nattesøvnen - gode råd

Hej Helen.

Min mand og jeg har desperat brug for hjælp til hvordan vi skal løse situationen med manglende søvn.

Vi har en pige på 2,5 og en pige på 6 måneder.

Vi bor i en lille lejlighed hvor der er meget lydt. Den store har eget værelse, som ligger godt i hjørnet af lejligheden, hvor der ikke er meget larm. Hun er endelig begyndt at sove rimelig godt de fleste nætter.

Problemet er lillesøsters søvn. Jeg fuldammer hende, og har gjort det siden dag 1. Hun har sin tremmeseng i mor og fars soveværelse, som er det "dårlige" værelse. Dette grundet at vinduet i værelset ligger ud til en aflukket svalegang, som betyder at der ikke kan komme ret meget frisk luft ind om natten, og der er utroligt meget larm fra naboer som går ud med skrald, tager elevator, osv osv.

Som regel putter jeg hende om aftnen ved at amme hende fuldt på det ene bryst og giver en smule af det andet, så bøvser jeg hende og lægger hende ned i sin tremmeseng med dyne og en lille bamse. Så ligger hun og snakker lidt, leger lidt med dynen og bamsen, og falder som regel til ro efter 20 min, hvor jeg aer hende lidt på kinden eller næsen, og så falder hun i søvn. Så langt så godt. Men!

Så vågner hun som regel et par gange og skal have sin sut, det går fint for det meste. Men omkring kl 22, vil hun gerne have bryst. Vi har forsøgt at nægte hende, men hun SKRIGER indtil hun får det (og vækker storesøster, som så betyder at jeg er helt alene om baby stort set resten af natten). Jeg giver hende så brystet, og lægger mig som regel til at sove ved siden af hende i mor og fars seng ...

Annonce

... (min mand sover på en madras i stuen, fordi jeg ikke synes vi kan være alle tre i sengen).

Herefter kigger jeg jo ikke rigtig på uret, men der var én nat hvor jeg talte at jeg ammede hende 11 (!!) gange fra kl 19 til kl 05 næste morgen. Og det er meget typisk at det er mellem 6-12 gange jeg ammer hende. Og ja, jeg ved at det er helt forkert at gøre, men jeg er simpelthen så desperat efter at få noget søvn, og hvis hun ikke får brystet, så skriger og skriger og skriger hun, og så er det alene mig der skal trøste resten af natten.
Det går ikke at jeg tager vores store, for hun er mindst lige så morsyg, og vil slet ikke finde sig i at jeg går, hvis jeg først er kommet der ind..

Så mit spørgsmål er, hvordan kan jeg få brudt denne uhensigtsmæssige cyklus med aaaaalt for mange amninger og urolig søvn? Vi har forsøgt flaske - mange gange - og det nægte rhun. Jeg giver hende 3 måltider mad i løbet af dagen, og også lidt forskelligt at gnave i så som rugbrød og frugt. Jeg aktiverer og går ture og skifter og pusler efter bedste overbevisning, men hun bliver ikke mere træt eller rolig om natten.

Det skal lige siges som en ekstra hindring, at jeg har en fødselsdepression, som gør at jeg har endnu mere brug for søvn og bliver helt urimelig og hysterisk når jeg intet søvn har fået (sådan var jeg slet ikke med den ældste, hvis jeg ikke fik søvn, så går ud fra at det skyldes depressionen). Det er også med til at gøre at jeg overhovedet ikke kan overskue at skulle sidde oppe og trøste hele natten..

Har du nogle gode råd??

Hilsen en mor til to små piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder