Svar: Nattesøvnen - gode råd

18. april 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til to små piger :)

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :) Det er vigtigt, at du får din søvn. Forskning viser, at der er en sammenhæng mellem søvn og depression - både sådan, at manglende søvn kan føre til depression, men også sådan, at depression kan føre til manglende søvn. Så søvn er særlig vigtigt for dig!

Derfor er det også rigtig godt, at I har forsøgt med en flaske - for det ville jo kunne aflaste dig betydeligt - og jeg vil faktisk foreslå, at I forsøger igen. Jeg vil anbefale, at I forsøger med en flaske sen aften, det der kaldes en drømmeflaske. Den kan gives før midnat og være med til at fylde lillesøster ekstra op til natten - og den kan gives af far, så du kan gå tidligere i seng og på den måde få mere sammenhængende nattesøvn. Der kan være erstatning eller tilskudsblanding i flasken, og I kan også forsøge med en flaske vælling, som hun måske godt vil kunne lide og derfor måske vil acceptere den. Det er ikke sikkert med den alder hun har, men det er et forsøg værd :)

Prøv også med en naturgummi sut i stedet for silikone, eller modsat - alt efter hvad I har forsøgt med. Bruger hun sut? Så prøv med en flaskesut, som ligner hendes narresut.

Derudover så lyder det for mig som om, at at lillesøster er sulten. Det vil en flaske sen aften naturligt også kunne hjælpe på, men hun skal have noget mere mad. Hun skal have flere måltider dagen igennem.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Det kan være rester fra aftensmaden eller middagsretter som du køber færdige, der passer til børn på 6 måneder. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Powernapper måske - eller den springes nu over - hvis hun powernapper har hun sandsynligvis brug for en lille amning før hun puttes.

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20. Tidspunktet kan variere ...

Annonce

... lidt efter, hvorvidt hun sover 2 eller 3 lure dagligt.

Sen aften 23: Drømmeflaske (eller ammes rigtig godt) og sover videre i egen seng...

Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at hun både spiser og drikker nok hele dagen og om aftenen. Derfor er det vigtigt, at du nu begynder at tilbyde hende flere måltider jf. dagsplanen. Det er dog samtidig nødvendigt, at du skærer ned for mælkeindtaget om natten, for sålænge hun dier mere eller mindre hele natten igennem, så vil der naturligt ikke være plads til ret meget mad i maven om dagen. Derfor skal du forsøge at holde lidt igen med brystet om natten samtidig med, at du øger hendes indtag om dagen.

I takt med at hun begynder at spise jf ovenstående dagsplan, så vil hun altså bedre kunne undvære mælken om natten (mellem 24-06). Og hendes behov for mælk sen aften kan godt blive lidt senere. Hvis det lige nu er kl 22, hun ofte vågner og melder sig - så er det vigtigt, at hun får mælken her. Du skriver, at I har forsøge at nægte hende mælk her, men hun skriger indtil hun får brystet.. og hun SKAL have mælk sen aften - enten amning eller som drømmeflaske. Det er et reelt behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du fortæller, at du og lillepigen sover i dobbeltsengen og far på en madras i stuen - og måske er det nødvendigt, at du efter amningen sen aften, flytter i stuen og lader far tage over om natten. På den måde vænnes hun til ikke at skulle ammes hele tiden...

Det er også en god idé, hvis hun ikke sover sammen med dig i dobbeltsengen, da hun ligger foran mælkebaren og naturligt derfor vil søge brystet hele natten. Sørg derfor for, at hun flyttes over i tremmesengen, når hun har spist færdig hos dig. Hjælp hende med at tage godt fra ved brystet og put hende i egen seng - også sen aften, hvis du vælger at amme hende der, eller lad far forsøge med en flaske på dette tidspunkt.

Måske har hun brug for amning kl. 22 for at falde til ro - og så kan far forsøge med en drømmeflaske kl 23-24, som hun måske kan spise mere eller mindre i søvne og derefter så sove videre...

Jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan en dag skrues sammen nu, hvor lillesøster er blevet 6 måneder og hvordan hendes behov for både skemad og mælk sikres hele dagen igennem, så hun ernæringsmæssigt ikke behøver mælk om natten. Drømmemåltidet sen aften er dog et reelt behov med den alder hun har og en rigtig god prioritering hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor