Brev:
Fra 2 til 1 lur - 11 mdr.
8. april 2021
Alder:
11 mdr.
Fra 2 til 1 lur - 11 mdr.
Hej Helen.
Mit spørgsmål drejer sig om lure om dagen.
Min søn er 11 md og får pt 2 lure (han starter først i vuggestue 1/6) Han sover ca 12 timer om natten. Her har der hele tiden været en del "opvågninger"/ behov for lidt støtte/trykhed, men det er indenfor den sidste uge blevet meget bedre(7-9-13!) (han kom på eget værelse for 4 uger siden)
Lurerne om dagen, har aldrig været rigtig lange- 2-2,5 time nogle enkelte gange, ellers på ca 1,5 time. Han plejer at vågne ved 6-7 tiden om morgenen og få lur kl 9:30-10 (så vågen ca 3 timer) og igen ved 15 tiden. I dag, feks, forsögte vi med 4 timer vågen inden 1 lur, uden problemer. Og igen sov han kun 1,5 time.
Jeg kan mærke om formiddagen at han bliver træt, ikke om eftermiddagen. Han får nat grød kl 19 og derefter lagt. Det tager ca 30 min. På det sidste er han længere tid om at falde i søvn på anden lur og nogle gange vågner han først kl 1630, men han er ikke sværere at ligge til natten af den grund. Enkelte gange har han slet ik ku falde i søvn på 2 lur og stadig haft godt humør.
Mine tanker går på, om hvornår og hvordan de går fra 2 til 1 lur? Flytter man den ene lur? Flytter man sengelægningen? Hvis han går til kun en lur, blir lagt lidt før om aftenen, vågner han så bare tidligere.. Kommer det helt naturligt at baby ikke kan falde i søvn til 2 lur og så er det tid.. eller når han med 2 lure ikke kan ligges til natten..? Jeg snakkede med en, hvis datter er 6 md ældre og hun får en lur om dagen - fra 1130. Og bagefter kom jeg til at tænke på, hvad gør de så med frokosten.. (ja, jeg ku jo bare spørge dem selv). Men min søn spiser feks morgen mad ved 7:30 tiden, frokost kl 12-13 stykker og aftensmad kl 1730.
Jeg håber det giver et billede af vores situation og hverdag og du kan følge mine tanker.
På forhånd tak
Louise
PS Jeg vil bare sige, at 2 lur- der bliver han gerne lagt ved 15-1530 tiden, men sover sjældent før kl 16. Han ligger bare stille og rolligt i barnevognen, mens vi triller.
I dag sov han til 6:15, sov igen kl 10:30-12 og så igen kl 16. Igen, han gav ikke udtryk for at være træt t 2 lur, men jeg prøvede alligevel.