Svar: Fra 2 til 1 lur - 11 mdr.
8. april 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan man går fra to til en lur dagligt. Det vil jeg naturligvis meget gerne fortælle lidt om :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Og der vil ofte være tale om en overgang, så nogle dage vil barnet stadig have brug for to lure og andre dage vil det gå fint med kun en enkelt lur - og det er meget vigtigt at give barnet denne fleksiblitet. Din søn er stadig kun 11 måneder, så der vil højst sandsynligt gå nogle måneder endnu før han er klar til en lur dagligt.
Det er også sådan, at jo tidligere han står op, jo mere vil han ofte have behov for sine to lure. Dagen bliver simpelthen for lang for ham, hvis ikke han får de to afbræk, som lurene giver ham. Og da han lyder til at have en ret tidlig rytme - så han går tidligt i seng og står tidligt op, så er det meget sandsynligt, at han vil have behov for to lure lidt tid endnu.
Det er ofte tegn på, at han kan undvære en lur, hvis han begynder at have svært ved at sove, når du putter ham om formiddagen. Altså at han om formiddagen begynder at protestere mod søvnen - og når han endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at han gradvist til kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så bliver kl 10, 10.30, 11 osv. og på den måde bliver det gradvist pludselig til en middagslur i stedet - en lur som måske ender med at ligge mellem kl 12-14/15. Og så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere lur midt på dagen. Og frokosten vil her så ofte ligge omkring l 11.30...
Når man er ca. 1 år gammel, så vil det gennemsnitlige søvnbehov ligge på 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis din dreng ofte sover 12 timer om natten, så vil han om dagen skulle sove ca. 1.5-2 timer - Det forklarer derfor, hvorfor hans dagslure ofte vil være korte, og hvorfor det kan være rigtig svært for ham at sove 2-2.5 time i træk. Derfor skal du ikke se så meget på varigheden af hans lure, men i stedet se på, hvordan han virker, trives og udvikler sig - og netop give ham de afbræk, som han viser behov for. Altså de to lure dagligt - og det er her super godt, at du putter ham og lader ham ligge, finde roen og ser om han så ikke overgiver sig til søvnen, hvilket det lyder som om, at han ofte gør.
Det kan på sigt være problematisk, hvis han begynder at sove sin anden lur efter kl 16, fordi det kan påvirke hans nattesøvn og f.eks. gøre det svært for ham at sove om aftenen. Men indtil videre er det ikke et problem, og hvis det viser sig, at han pludselig først er putteklar kl 20, så er det også helt okay. Det vil jo så netop gøre, at hans nattesøvn bliver en time kortere, og han så kan sove en time mere om dagen og derfor så småt begynde at sove en længere lur midt på dagen i stedet. Så på den måde tænker jeg, at tiden også arbejder for jer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske