Svar: Fra 2 til 1 lur - 11 mdr.

8. april 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan man går fra to til en lur dagligt. Det vil jeg naturligvis meget gerne fortælle lidt om :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Og der vil ofte være tale om en overgang, så nogle dage vil barnet stadig have brug for to lure og andre dage vil det gå fint med kun en enkelt lur - og det er meget vigtigt at give barnet denne fleksiblitet. Din søn er stadig kun 11 måneder, så der vil højst sandsynligt gå nogle måneder endnu før han er klar til en lur dagligt.

Det er også sådan, at jo tidligere han står op, jo mere vil han ofte have behov for sine to lure. Dagen bliver simpelthen for lang for ham, hvis ikke han får de to afbræk, som lurene giver ham. Og da han lyder til at have en ret tidlig rytme - så han går tidligt i seng og står tidligt op, så er det meget sandsynligt, at han vil have behov for to lure lidt tid endnu.

Det er ofte tegn på, at han kan undvære en lur, hvis han begynder at have svært ved at sove, når du putter ham om formiddagen. Altså at han om formiddagen begynder at protestere mod søvnen - og når han endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at han gradvist til kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så bliver kl 10, 10.30, 11 osv. og på den måde bliver det gradvist pludselig til en middagslur i stedet - en lur som måske ender med at ligge mellem kl 12-14/15. Og ...

Annonce

... så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere lur midt på dagen. Og frokosten vil her så ofte ligge omkring l 11.30...

Når man er ca. 1 år gammel, så vil det gennemsnitlige søvnbehov ligge på 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis din dreng ofte sover 12 timer om natten, så vil han om dagen skulle sove ca. 1.5-2 timer - Det forklarer derfor, hvorfor hans dagslure ofte vil være korte, og hvorfor det kan være rigtig svært for ham at sove 2-2.5 time i træk. Derfor skal du ikke se så meget på varigheden af hans lure, men i stedet se på, hvordan han virker, trives og udvikler sig - og netop give ham de afbræk, som han viser behov for. Altså de to lure dagligt - og det er her super godt, at du putter ham og lader ham ligge, finde roen og ser om han så ikke overgiver sig til søvnen, hvilket det lyder som om, at han ofte gør.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan på sigt være problematisk, hvis han begynder at sove sin anden lur efter kl 16, fordi det kan påvirke hans nattesøvn og f.eks. gøre det svært for ham at sove om aftenen. Men indtil videre er det ikke et problem, og hvis det viser sig, at han pludselig først er putteklar kl 20, så er det også helt okay. Det vil jo så netop gøre, at hans nattesøvn bliver en time kortere, og han så kan sove en time mere om dagen og derfor så småt begynde at sove en længere lur midt på dagen i stedet. Så på den måde tænker jeg, at tiden også arbejder for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder