Aftenputning tvillinger - fra armene til egen seng

25. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Aftenputning tvillinger - fra armene til egen seng

Hej Helen

Endnu et råd søges.

Vores tvillinger piger er vant til at ligger i vores arme til de er faldet i søvn ved aften putning. Det har vi gjort, da de har været gener af lidt refluks før hen og vi måtte sidde med dem begge minimum i 30minutter + alt det løse, efter godnatflasken for at de ikke gylpede og havde ubehag og bliv vækket af det.

Det problem er vi nu mere eller mindre uden om. Så nu er vi nede på at efter godnat-flasken og bøvsning, at det kun tager mellem 10-15min i armene at få dem til at sove, og kan puttes nemt de fleste aftner.

Vi er to til putning om aften, min kæreste og jeg, og tager en pige hver. Så det har fungeret fint på det sidste.

Udfordringen er nu at vi ikke kan få dem til at sove ved bare at ligge dem i egen seng. Heller ikke ved at sidde ved deres side og nusse, synge mm. De bliver så kede af det.
De har jo selfølgelig fundet god tryghed i at falde i søvn i vores arme. Vi har sådan set ikke noget i mod at sidde med dem i armene og give dem den tryghed. Men ergo at vi har to, er det blevet uhensigtsmæssig.

En ting er at på sigt, at det ville være smartest hvis man selv kunne putte begge børn. Så vi bare engang imellem kunne få lidt luft også. Men også fordi at vi er i en fase hvor det åbentbart pludselig kun er mig de vil puttes af. Jeg kan ikke sidde med begge piger på engang, så der er store tåre og gråd i lange baner om aften i øjeblikket, til jeg har fået puttet vores ene ...

Annonce

... datter, og kan overtage på vores anden. Meget frusterende for hele familien, og er rigtig hårdt. Vi bliver begge super stressede, og pustningen bliver lidt længere, fordi de når at blive så ked - selvom det jo hurtig kan afvæbnes når jeg har hænderne fri til næste.

Min kæreste arbejder hjemme og er en stor del vores pigers hverdag, samt han altid er med til at putte en af pigerne om aften. Der har da været en lille optakt den seneste uge, men nu slå de begge helt ud, hvis de ikke er hos mig til natputning. Resten af dagen er de okay med at være hos andre end mig.

Kan det mon være en separations fase?
Ikke at det er så vigtigt at vide hvorfor, det er jo hvad det er og vi må bare prøve at gøre det så godt vi kan ud fra det behov de har lige nu.

De er ca. 7,5md (korrigeret 3uger).

Og vi håber ihverfald kun det er en fase, en kort en tak - for det er lidt dræne om aftner for os alle i øjeblikket.

Og Jeg må prøve at putte en og ikke stresse, imens min kæreste prøver at trøste vores anden datter <3

Lige nu må vi jo bare prøve os lidt frem, og håbe denne fase snart er over, men har også gjort det tydeligt at det ville være mere hensigsmæssige at arbejde sig henimod at de kan ligges og falde i søvn i egen seng.

Hvordan kan vi arbejde os hen i mod at de kan puttes direkte i egen seng?
Er det realistisk ifht deres alder, også så det bliver en god overgang til egen seng for dem.

Med venlig hilsen
Nora & Ellas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder