Brev:
Aftenputning tvillinger - fra armene til egen seng
25. marts 2021
Alder:
7 mdr.
Aftenputning tvillinger - fra armene til egen seng
Hej Helen
Endnu et råd søges.
Vores tvillinger piger er vant til at ligger i vores arme til de er faldet i søvn ved aften putning. Det har vi gjort, da de har været gener af lidt refluks før hen og vi måtte sidde med dem begge minimum i 30minutter + alt det løse, efter godnatflasken for at de ikke gylpede og havde ubehag og bliv vækket af det.
Det problem er vi nu mere eller mindre uden om. Så nu er vi nede på at efter godnat-flasken og bøvsning, at det kun tager mellem 10-15min i armene at få dem til at sove, og kan puttes nemt de fleste aftner.
Vi er to til putning om aften, min kæreste og jeg, og tager en pige hver. Så det har fungeret fint på det sidste.
Udfordringen er nu at vi ikke kan få dem til at sove ved bare at ligge dem i egen seng. Heller ikke ved at sidde ved deres side og nusse, synge mm. De bliver så kede af det.
De har jo selfølgelig fundet god tryghed i at falde i søvn i vores arme. Vi har sådan set ikke noget i mod at sidde med dem i armene og give dem den tryghed. Men ergo at vi har to, er det blevet uhensigtsmæssig.
En ting er at på sigt, at det ville være smartest hvis man selv kunne putte begge børn. Så vi bare engang imellem kunne få lidt luft også. Men også fordi at vi er i en fase hvor det åbentbart pludselig kun er mig de vil puttes af. Jeg kan ikke sidde med begge piger på engang, så der er store tåre og gråd i lange baner om aften i øjeblikket, til jeg har fået puttet vores ene datter, og kan overtage på vores anden. Meget frusterende for hele familien, og er rigtig hårdt. Vi bliver begge super stressede, og pustningen bliver lidt længere, fordi de når at blive så ked - selvom det jo hurtig kan afvæbnes når jeg har hænderne fri til næste.
Min kæreste arbejder hjemme og er en stor del vores pigers hverdag, samt han altid er med til at putte en af pigerne om aften. Der har da været en lille optakt den seneste uge, men nu slå de begge helt ud, hvis de ikke er hos mig til natputning. Resten af dagen er de okay med at være hos andre end mig.
Kan det mon være en separations fase?
Ikke at det er så vigtigt at vide hvorfor, det er jo hvad det er og vi må bare prøve at gøre det så godt vi kan ud fra det behov de har lige nu.
De er ca. 7,5md (korrigeret 3uger).
Og vi håber ihverfald kun det er en fase, en kort en tak - for det er lidt dræne om aftner for os alle i øjeblikket.
Og Jeg må prøve at putte en og ikke stresse, imens min kæreste prøver at trøste vores anden datter <3
Lige nu må vi jo bare prøve os lidt frem, og håbe denne fase snart er over, men har også gjort det tydeligt at det ville være mere hensigsmæssige at arbejde sig henimod at de kan ligges og falde i søvn i egen seng.
Hvordan kan vi arbejde os hen i mod at de kan puttes direkte i egen seng?
Er det realistisk ifht deres alder, også så det bliver en god overgang til egen seng for dem.
Med venlig hilsen
Nora & Ellas forældre