Svar: Aftenputning tvillinger - fra armene til egen seng

25. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nora og Ellas forældre

Tak for jeres brev og alle jeres tanker :)

Det lyder rigtig hårdt, - især fordi far jo er en stor del af pigernes hverdag og altid har taget del i putning, så det er naturligt svært for far pludselig at blive afvist.. Og det er naturligt også hårdt for mor, som jo ikke kan være to steder på en gang, øv :(

Begyndende separationsfase kan naturligt godt spille ind. I separationsfasen ser man ofte at børn begynder at klynge sig ekstra til især den ene forældre og jeres piger har sandsynligvis nået denne udviklingsperiode nu...

Derudover spiller vaner også ind. Pigerne er vant til at falde i søvn i favn. Det er sådan I altid har puttet dem. De har siddet i jeres favn, fået deres godnatflaske og er faldet i søvn hos jer - og så er de blevet flyttet til egen seng. Det betyder, at de forbinder jeres favn med stedet, hvor man sover - og de forstår ikke, hvorfor de pludselig skal puttes direkte i sengen.

Det lyder som om, at det er for stort et skift - at komme fra favn og ned i egen seng - og at I derfor lige nu er nødt til at sidde med dem stadigvæk. Men, I skal arbejde på at flytte dem fra jer før de sover helt. Det er vigtigt, at de registrerer, at de netop falder i søvn i deres seng og ikke længere i favn, men at de samtidig er trætte nok til at finde ind i søvnen med kærtegn, beroligende hænder, godnatsang osv.

Det vil ofte også være en god idé at I indføre en putte-sutte-klud eller lignende, som kan følge med fra favn og ned i egen seng. Det at kunne mærke noget stof ved ansigtet, evt. koblet med en beroligende sut, kan gøre det mindre hårdt at ligge for sig selv. Stoffet vil minde om at være i jeres favn og kluden kan tilmed dufte af mor, så pigerne føler, at de stadig har mor tæt på...

Og så kan I også overveje, om de vil have glæde af at få flasken direkte i sengen, hvor de skal sove. Det er en af fordelene ved at give flaske, at den ikke nødvendigvis skal gives i favn. I kan derfor overveje, om pigerne skal puttes, og så kan I stå ved dem, holde hænderne på dem, - og give dem flasken imens de ligger ned, så de får lov til at falde i søvn der, hvor de ...

Annonce

... får deres mælk og ikke længere oplever skiftet fra favn og seng så voldsomt som nu. Hvis I vælger at forsøge med denne løsning, så vil det være godt at I eleverer deres hovedgærde, så de ikke ligger helt fladt. Både af hensyn til deres refluks, men også for at forbygge tilbageløb af mælk til ørerne. I kan elevere madrassen i hovedenden ved at lægge en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende under.

Derudover tænker jeg, at far skal på banen ved at deltage i noget af det, som leder op til putning. Det kan f.eks. være en god idé at I begynder at indføre et bad om aftenen, og måske kan I bade og putte lidt forskudt, så imens mor putter den ene, så bades den anden, og hun puttes så derefter. Måske kan de bades hver anden aften, så I på den måde skiftes til at tage jer af hver sin pige :)

Hvis badet ligger ca. en time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. så kan det have en god effekt på søvnen. Og om 2-3 uger kan I afsluttet badet med en godnatgrød. Og far kan meget fint både bade, give godnatgrød og børste tænder - og så putter mor.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, og hvis I samtidig kan skifter hver anden dag, så far naturligt bliver en del af begge pigers putteritual, jo mere vil far naturligt kunne tage over og putte med flasken osv. hvis mor en aften ikke er hjemme. Jo mere far gør alt det, som der op til putning jo mere vil han naturligt være en del af pigernes egentlige putning fremover. Samtidig tænker jeg, at det giver både far og datter noget at tage sig til om aftenen, så det bliver mindre stressende og der vil være mindre gråd... hvilket naturligt vil være rart for jer alle fire :)

Og ja, jeg synes bestemt at det er realistisk og en god idé at I nu arbejder på at vænne pigerne til at kunne falde i søvn i egen seng - og naturligt gradvist få far til at være en større del af deres putteritual. De bliver jo også mere og mere bevidste, så at få far med på banen nu er godt givet ud i forhold til tiden frem :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor