Brev:
Putning af baby
12. marts 2021
Alder:
3 mdr.
Putning af baby
Kære Helen
Vores søn er nu 3,5 måned. Han er glad og nysgerrig og udvikler sig, så vidt jeg kan se, som han skal. Han tager stadig ikke helt nok på, men amningen går bedre, så jeg er ikke begyndt at supplere med flaske endnu.
Vi kunne godt tænke os nogle gode råd til, hvordan vi bedst får indført nogle gode putteritualer. Lige nu sover han nemlig bedst i en kørende barnevogn om dagen og falder i søvn i sin barnevogn om aftenen.
Et typisk døgn ser sådan her ud: Han er træt til natten mellem kl. 20 og 21, hvor hans far går et par timer med barnevognen (dels for at få lidt motion og luft, men også for at vores søn kan sove). Når de kommer hjem, kan han oftest lægges i seng, hvor han sover videre nogle timer, så han altså sover ca. 5 timer i træk. Når han vågner får han mad, og han bruger stadig meget lang tid på at spise. Nogle gange kan der gå 1-2 timer, hvor han spiser, falder i søvn og så vågner, når jeg forsøger at løfte ham i over i hans egen seng, får mere mad osv., indtil det endelig lykkes. Så sover han 2-3 timer, får mad igen, hvor jeg ikke prøver at flytte ham, fordi han så helt sikkert vågner, men bare lader ham ligge dobbeltsengen (med rigelig plads), hvor han så sover en times tid.
Han vågner og er et sted mellem 5.30 og 7.30 afhængigt af, hvordan natten er gået. I løbet af dagen sover han typisk to lure i barnevognen på 1,5-2,5 timer, og nogle gange en lur på en times tid oveni (barnevognen skal køre, for at han sover). Vi har stadig ikke nogen faste tider, for det kommer an på, hvad tid han står op, men han er typisk vågen mellem 2 og 3,5 time, før han kommer ud i barnevognen. Han falder desuden også i søvn ved brystet flere gange i løbet af dagen, og nogle af gangene får han lov til at ligge lidt (måske 20 minutter).
Jeg forsøger af og til at få ham til at sove en længere lur derhjemme, hvor jeg ammer ham i søvn, men han vågner efter 10 minutter. Hvis jeg bare lægger ham (når han altså har spist) og prøver at synge for ham, ae ham osv., bliver han altid eddikesur, så jeg opgiver typisk ret hurtigt.
I hans vågentid leger vi, pludrer, ligger på maven osv., og han får lov at ligge for sig selv med sit legetøj, mens jeg fx spiser frokost eller ordner noget praktisk. Det har han umiddelbart ikke noget imod. Jeg tilbyder ham også bryst flere gange - når han vågner, inden han skal sove og også i løbet af vågentiden, hvis han bliver utilfreds. Det gør jeg især, fordi han ikke tager nok på, så jeg prøver at klemme en del måltider ind. Han falder stort set altid i søvn ved brystet (og får derfor ikke spist helt nok ad gangen, tror jeg), men hvis jeg rører på mig, vågner han for det meste op og virker udhvilet.
Så vi kunne godt tænke os nogle råd om følgende:
- Hvordan laver vi et godt putteritual, så vi kan forsøge at hjælpe ham til at blive bedre til at falde i søvn selv - altså, kan du komme med nogle eksempler på, hvad vi helt konkret kan gøre? Og hvor lang tid det skal tage? Bonusinfo: Han kan ikke finde ud af at bruge sut, og han er ikke vild med at komme i bad.
- Når vi øver putteritual, hvad skal vi så gøre, hvis han bliver sur og ked af det? Skal vi fx tage ham op, gå lidt rundt, lege lidt eller lignende og så prøve igen? Og hvor mange gange/hvor lang tid skal vi forsøge, inden vi kapitulerer og lægger ham i vognen?
- Har du nogen tricks til, hvordan han undgår at vågne, når han først er faldet i søvn? Nogen gange vågner han uden en tydelig grund, men ofte vækker han sig selv, fordi han spjætter med arme og ben. Vi har prøvet lidt halvhjertet med at svøbe ham, inden han bliver ammet, men det virker ikke supergodt, for så vækker han bare sig selv, fordi han prøver at få armene fri. Om natten bliver han dog puttet med dynen tæt omkring sig, og det gør ofte, at han ligger mere roligt, men han skal sove rimelig tungt, før vi kan putte den ordentligt om ham, uden han vågner.
- Er der andet ved min beskrivelse, som du tænker, vi kunne prøve at ændre?
På forhånd tak!