Svar: Putning af baby
12. marts 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at jeres dreng er begyndt at sove bedre og faktisk kan tage længere søvnstræk både om dagen og om aftenen - og det lyder som om, at løsningen hos jer har været barnevognen. Det er super godt, og lige nu er det rigtig godt, at I prioriterer, at han får sin søvn - men på sigt kan det være en god idé at trappe lidt ned for trillen i barnevogn, fordi jeres dreng godt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af dette...
Det er sådan, at måden han falder i søvn på, har betydning for hans evne til at komme videre i søvnen, når han sover. Han vil naturligt have mange små opvågninger, og her registrerer han, at alt er, som da han faldt i søvn. Hvis det er det, så sover han trygt videre, hvis det ikke er det, så bliver han urolig og vil vågne mere og mere op - og vil naturligt søge det, som var der, da han faldt i søvn.
Det betyder - sagt på en anden måde - at når jeres dreng puttes i sin barnevogn, trilles og vænnes til at sove, imens barnevognen er i bevægelse, så lærer han, at han netop skal være i bevægelse for at sove. Det betyder, at I ender med at skulle gå med ham igen og igen og igen og igen både for at få ham til at sove og også for at holde ham sovende. Og det lyder for mig som om, at det er derfor han nu begynder at have svært ved at falde i søvn indenfor, selvom du lægger dig med ham, forsøger at amme ham i din seng osv. Der er ingen bevægelse her - og det lyder faktisk også som om, du er klar over, at det er her problemstillingen er, for du spørger "hvor lang tid skal vi forsøge, inden vi kapitulerer og lægger ham i vognen?".
Nu hvor han er 3 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at adskille bryst og søvn. Han skal stadig ammes som en fast del af sit putteritual, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på at lægge ham hyppigt til brystet, så du både holder gang i din mælkeproduktion men også får givet han lidt ekstra, når han har svært ved helt at holde sin vægt. Men - det vil være rigtig godt, at du nu forsøger at putte ham fra din favn, før han sover helt.
Som jeg læser dit brev, så sidder eller ligger du ofte med ham i måske 20 minutter, før du flytter ham fra dig - og det skal du forsøge at komme væk fra. Det vil være rigtig godt, at du ammer ham, og lige før han så sover, så putter du ham fra dig. Så i stedet for at sidde med ham og vente på, at han finder ro og først der flytter ham, så skal han altså flyttes med det samme, når du fornemmer, at han er færdig med at spise - han skal flyttes der, hvor han er døsig. Det vil sige, at han ikke skal være vågen, men heller ikke så sovende, at han ikke registrerer, at du lægger ham fra dig. Du kan evt. gøre det, at du ammer ham, skifter ham, så han vågner lidt op til dåd igen, svøber ham og så ammer ham igen - og derefter flytter ham fra brystet og ned i seng eller barnevogn.
Hvor han normalt holdes i dine arme, vil det være en god idé, at du nu svøber ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være
af et klæde og ikke af dine arme. Samtidig vil skiftet mellem at være i favn og blive lagt ned i sengen ikke virke så stort, som det gør lige nu.
Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og så stiller du dig ved ham, holder dine hænder beroligende på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så tril den evt. lidt, men prøv at minimere behovet for netop at skulle trilles eller gås med...
Når I putter ham i barnevognen, så prøv at holde den stille, når han er stille. Og når han begynder at give lidt lyd fra sig, så triller I vognen lidt, men lige så snart han er stille, så holder I vognen stille igen.
Jeg tænker, at det er super fint at bruge barnevognen, da det fungerer rigtig godt for jer, og det sikrer jeres dreng en rigtig god søvn - men - I skal vænne ham til at barnevognen ikke skal være i bevægelse. Og når han kan sove uden at skulle være i bevægelse, så vil det naturligt også blive lettere at hjælpe ham med at sove indendøre og i en stillestående seng.
Du spørger hvad I skal gøre, hvis han bliver sur eller ked af det, - skal I tage ham op, gå lidt rundt, lege eller... Og hvis han er puttet i barnevognen, så skal I forsøge at lulle ham til ro ved at trille barnevognen, men som sagt holde den stille, når han er rolig. Hvis han er puttet i egen seng eller ligger sammen med dig i dobbeltsengen, så kan du i første omgang forsøge at få ham videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, måske vippe ham lidt hvor han ligger for på den måde at lulle ham ind i søvnen igen med lidt bevægelse, men hvor han trods alt jo stadig ligger i en stille seng :)
Du må også meget gerne forsøge med brystet, hvis han vågner op efter 20-40 minutter og på den måde hjælpe ham videre ind i søvnen, nogle gange vil han så derefter kunne tage et længere søvnstræk, og måske kan du så liste væk fra ham, men naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af dobbeltsengen, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt :)
Hvis han bliver rigtigt ked af det, så skal I naturligvis tage ham op, berolige og betrygge og så putte ham igen, når han atter virker rolig og parat. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt. Derfor er det vigtigt, at han ikke ligger og græder ulykkeligt, og at I reagerer på hans gråd.
Til putteritualet hører: Du ammer ham, skifter hans ble og gør ham klar til at sove med dejlig sovedragt osv. Svøber ham, ammer ham igen og putter ham fra dig med bestemte kærtegn, håndspålæggelse og lidt lullen/let vuggen ind i søvnen, hvor han er puttet, men uden at bevægelsen gør ham afhængig.
Derudover kan sut indføres (det lyder som om, at det ikke dur for ham, og det er okay), så kan I putte med en klud, der f.eks. dufter af mor, så det minder om at være i mors favn, og det føles som at have mor tæt på, selvom du ikke er der.
Beroligende ord som "sshh-sshh" eller det kan være en godnatsang, en musikuro, lidt slumremusik eller måske hvid lyd, som du afspiller. Noget som hjælper ham med at finde ud af, at det er sovetid nu, og som derfor også kan bruges, når han har sine opvågninger undervejs i sin søvn. Så han der netop registrerer, at alt er, som da han faldt i søvn, så han kan roligt sove videre.
Og så er tricket lidt at vænne ham til at falde i søvn der, hvor I ønsker, at han skal sove, så han ved sine opvågninger oplever stadig at ligge der, hvor han faldt i søvn. Hvis han falder i søvn i din favn og flyttes til seng eller barnevogn sovende, så vil han kunne vågne op og blive utryg ved, at han ligger et andet sted og vil derfor ikke kunne sove videre, før I tager ham op i favn igen og igen...
Når han nogle gange vågner op, får vækket sig selv, så er det netop godt, hvis I der kan hjælpe ham videre med lidt beroligende ord som "ssh-ssh" eller beroligende hænder - og uden at I behøver tage ham op. Det kan også være, at han vågner, fordi han har drømt noget, som forskrækker, eller måske vågner han, fordi han har en bøvs, som klemmer. Her er det fint at tage ham op, berolige, måske få bøvset af og så prøve at putte ham igen.
Når alt dette er sagt, så er han jo også stadig en lille dreng, som naturligt har brug for meget nærhed og tryghed, og det er helt naturligt, at han har brug for at føle sig omsluttet, ligesom det at blive vugget stadig er vigtigt for ham og for at give ro. Men I skal naturligt overveje, hvordan de rutiner I indfører nu, vil påvirke hans søvnrutiner fremadrettet :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og søvn". Den er netop udkommet i en ny redigeret udgave og I kan læse meget mere om søvnen i 3-4 måneders alderen, for der sker netop ændringer nu.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske