Brev:
Putning er gået helt skævt
5. januar 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning er gået helt skævt
Hej Helen,
Vi er forældre til en skøn pige på 2 år og 3 måneder. Hun trives, er glad, nysgerrig og kærlig og er bare en fornøjelse - om dagen.
Vi skriver nemlig til dig, fordi vores putning er fuldstændig håbløs, og vi synes, at vi har prøvet alt.
Vi påbegynder putningsritualet kl. 19, hvor hun får et bad og herefter læser den ene af os en bog sammen med hende. Dette accepterer hun, og det må både mor og far gøre.
Klokken 19.30 kommer hun i seng, og her må det kun være far. Hun skriger og skriger på sin far, hvis mor prøver. Vi har forsøgt med at far kører, men må opgive og få ham hjem igen, for hun kan simpelthen ikke falde ned igen (her taler vi timer)
Men selvom det er far, der putter så fungerer det overhovedet ikke. Putningen tager mellem 2,5 og 3 timer. Hver dag. Det har stået på i ca. 3 måneder nu, og vi er ved at være drænet.
Vores datter har aldrig haft nemt ved at falde i søvn til natten, men nu har det nået nye højder.
Hun bliver puttet på eget værelse i en juniorseng, hvor far ligger på gulvet ved siden af. Vores datter tonser rundt, op og ned, ud af sengen, vil have andre bamser, vil ikke have noget i sengen og alt derimellem. Hun nægter konsekvent at have dyne på og kan bare på ingen måder finde ro.
Vi har prøvet at putte både tidligere og senere og det har ingen effekt.
Inspireret af et svar til en anden forældre herinde har vi også forsøgt med at lave noget kedeligt i hendes værelse. Vi har prøvet at læse i lænestolen og lægge vasketøj sammen. Vores datter er tit med til vasketøjet om dagen og tror simpelthen også at det er en invitation til leg.
Forlader far værelset, så bliver hun for det meste dybt ulykkelig og skriger. Andre gange går hun i gang med at lege.
Vi har en skildpaddebamse, der afgiver et dæmpet blåt lys tændt inde ved hende, den har vi altid brugt. Men det har heller ikke nogen effekt at slukke den. Hun virker ligeglad med om der er tændt lys eller ej.
Mormor og morfar passer jævnligt vores datter. De ligger hende i weekendsengen, siger godnat og går. Her sover hun med det samme og ca. 19.15.
Det samme har vi kunnet gøre på en weekendtur i sommerhus. Her lå vi hende i weekendsengen og gik - og der var ingen problemer. Vi forsøgte at tage weekendsengen ind på hendes værelse hjemme, og det havde en effekt, men kun den første nat, så var alt ved det samme igen.
Så det virker til, at vi har kørt det helt i hårdknude herhjemme, og ved ikke, hvad vi skal gøre for at komme ud af det igen.
Vi søger virkelig hjælp til at få styr på putningen. Vi aner ikke vores levende råd. 22.30 er meget sent for både hende og vores tid om aftenen som forældre. Og det er hårdt og drænende for både hende og os.
Hun sover som sagt ca. 22.30, bliver vækket kl. 7 og sover 2-3 timer lur i dagplejen.
Hvad tænker du? Har du nogle gode råd eller tanker til nogle meget frustrerede forældre. Vi kunne også godt bruge et indspark til hvordan mor evt. Kan overtage lidt på putningen.
Hilsen os