Svært ved at slippe brystet

1. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svært ved at slippe brystet

Hej Helen,

Min datter er snart 5 måneder og hun er 66 cm og vejer 6720g. Hun er utrolig smilende og glad barn og ser ud til at trives rigtig godt.

Lige siden hun blev født, har hun haft problemer med at sove alene og tilbragte de første 3 måneder i min favn og har fået den dårlige vane at skulle falde i søvn med brystet i munden når hun skal sove i sengen. I starten generede det mig ikke men nu hvor hun er blevet ældre og begynder at sove i egen seng er det blevet besværligt.

Vi har sat tremmesengen op ad vores seng med den ene side af så jeg kan lægge hende i søvn (med brystet i munden) samt amme hende om natten. Med brystet i munden tager det mig ingen tid at lægge hende til at sove og hun er oftest i søvn på under 15 min og det har derfor været en dejlig let løsning.

Jeg læste i din bog at man skulle blive ved med at fjerne brystet og give hende brystet igen hvis hun beklagede sig og dette trick har jeg forsøgt mig med i snart en måned uden held.

Til tider har det ført til lange kampe om brystet som har varet op til halvanden time før en af os har givet op, dog har det været næsten uden gråd da hun har været mere eller mindre sovende. Hver gang jeg trækker brystet til mig, begynder hun at søge efter det i søvne og hvis hun ikke finder det, kommer gråden.

Hvis jeg derimod ammer hende og lægger hende ned uden brystet i munden, begynder hun enten at fægte rundt i sengen uden at kunne finde ro eller hun begynder at græde. For at hjælpe hende med roen forsøger jeg mig med slumremusik, en hånd på brystet, små klem på kroppen, en lille sang etc. men det hjælper ikke.

Jeg er ved at forsøge at amme hende først og så ...

Annonce

... vugge hende i søvn (uden bryst) men dette synes jeg er så hårdt for hun græder voldsomt og det har indtil videre taget op i mod halvanden time at få en grædende pige til at falde i søvn i favnen og dette er hver gang hun skal falde i søvn efter en amning om natten så trætheden er nu altovervældende.

I løbet af dagen sover hun oftest i barnevognen, - i starten havde hun store problemer med at sove i barnevognen og begyndte altid at græde når hun blev lagt ned men dette er heldigvis gået over - og nu har hun ingen problemer med at jeg bare ammer hende, lægger hende ned og går en tur med hende hvor hun så falder relativt hurtigt i søvn og kan sove i mellem halvanden-tre timer.

Jeg vil gerne være i stand til at kunne lægge min datter i hendes seng uden brystet i munden og uden at skulle igennem flere timers gråd og uden at jeg skal på nattelige gåture med barnevognen.

Jeg vil være så taknemmelig for ethvert forslag du må have der kan hjælpe på mit problem.

En anden ting, så har min datter problemer med at komme fra den første søvnfase til den næste og hun vågner altid efter de første 30-40 min hvorefter jeg skal vugge hende til ro igen - for det meste lykkes det at hun falder i søvn igen efter 15-20 min - andre gange bliver hun utålmodig og begynder at græde og jeg tager hende som regel op og venter til hun bliver træt igen med at lægge hende til at sove. Men problemet er kun mellem den første og anden fase, når hun er faldet i søvn igen kan hun snildt sove uden nogle umiddelbare opvågninger. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende igennem den første søvnfase? Er det noget hun vil vokse fra?

Med venlig hilsen

C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor