Brev:
Svært ved at slippe brystet
1. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Svært ved at slippe brystet
Hej Helen,
Min datter er snart 5 måneder og hun er 66 cm og vejer 6720g. Hun er utrolig smilende og glad barn og ser ud til at trives rigtig godt.
Lige siden hun blev født, har hun haft problemer med at sove alene og tilbragte de første 3 måneder i min favn og har fået den dårlige vane at skulle falde i søvn med brystet i munden når hun skal sove i sengen. I starten generede det mig ikke men nu hvor hun er blevet ældre og begynder at sove i egen seng er det blevet besværligt.
Vi har sat tremmesengen op ad vores seng med den ene side af så jeg kan lægge hende i søvn (med brystet i munden) samt amme hende om natten. Med brystet i munden tager det mig ingen tid at lægge hende til at sove og hun er oftest i søvn på under 15 min og det har derfor været en dejlig let løsning.
Jeg læste i din bog at man skulle blive ved med at fjerne brystet og give hende brystet igen hvis hun beklagede sig og dette trick har jeg forsøgt mig med i snart en måned uden held.
Til tider har det ført til lange kampe om brystet som har varet op til halvanden time før en af os har givet op, dog har det været næsten uden gråd da hun har været mere eller mindre sovende. Hver gang jeg trækker brystet til mig, begynder hun at søge efter det i søvne og hvis hun ikke finder det, kommer gråden.
Hvis jeg derimod ammer hende og lægger hende ned uden brystet i munden, begynder hun enten at fægte rundt i sengen uden at kunne finde ro eller hun begynder at græde. For at hjælpe hende med roen forsøger jeg mig med slumremusik, en hånd på brystet, små klem på kroppen, en lille sang etc. men det hjælper ikke.
Jeg er ved at forsøge at amme hende først og så vugge hende i søvn (uden bryst) men dette synes jeg er så hårdt for hun græder voldsomt og det har indtil videre taget op i mod halvanden time at få en grædende pige til at falde i søvn i favnen og dette er hver gang hun skal falde i søvn efter en amning om natten så trætheden er nu altovervældende.
I løbet af dagen sover hun oftest i barnevognen, - i starten havde hun store problemer med at sove i barnevognen og begyndte altid at græde når hun blev lagt ned men dette er heldigvis gået over - og nu har hun ingen problemer med at jeg bare ammer hende, lægger hende ned og går en tur med hende hvor hun så falder relativt hurtigt i søvn og kan sove i mellem halvanden-tre timer.
Jeg vil gerne være i stand til at kunne lægge min datter i hendes seng uden brystet i munden og uden at skulle igennem flere timers gråd og uden at jeg skal på nattelige gåture med barnevognen.
Jeg vil være så taknemmelig for ethvert forslag du må have der kan hjælpe på mit problem.
En anden ting, så har min datter problemer med at komme fra den første søvnfase til den næste og hun vågner altid efter de første 30-40 min hvorefter jeg skal vugge hende til ro igen - for det meste lykkes det at hun falder i søvn igen efter 15-20 min - andre gange bliver hun utålmodig og begynder at græde og jeg tager hende som regel op og venter til hun bliver træt igen med at lægge hende til at sove. Men problemet er kun mellem den første og anden fase, når hun er faldet i søvn igen kan hun snildt sove uden nogle umiddelbare opvågninger. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende igennem den første søvnfase? Er det noget hun vil vokse fra?
Med venlig hilsen
C.