Svar: Svært ved at slippe brystet
1. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og tillykke med din lille pige - og velkommen til :) Dejligt, at du har min bog om børn og søvn, tak :)
Der er især én vigtig ting, som jeg er nødt til at nævne og det er, at det ikke nødvendigvis er et problem, at din datter falder i søvn med brystet i munden. Der er nogle børn, som ammes, falder i søvn og derefter puttes i egen seng, og så sover de fint videre, tager et fint alderssvarende søvnstræk, vågner op, ammes igen og sover derefter videre igen. Hvis det fungerer sådan hos jer, så er der i princippet ikke grund til at ændre noget, og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer.
Er der derimod tale om, at din datter vågner en gang i timen hele natten og ikke kan komme videre i søvnen, uden at du giver hende brystet i munden igen og igen, så vil det være en god idé at ændre på måden hun falder i søvn på - og altså en god idé at arbejde på at adskille bryst og søvn...
Det lyder for mig som om, at du måske "søvntræner" mere end nødvendigt er, og at dit forsøg på at lære lillepigen at sove alene faktisk gør, at hun søger brystet mere og mere. Det at hun nogle gange ender med at græde og græder i længere tid kan forstærke hendes behov for bryst og favn og det hjælper jer derfor ikke på sigt. Og som jeg læser dit brev, så sover hun faktisk ret godt. Om dagen ammes hun, puttes i barnevognen og sover ofte nogle fine lange lure, om aftenen ammes hun - vågner ofte efter 30-40 minutter og skal her ammes igen, men derefter sover hun rigtig fint videre og tager måske 3-4, måske nogle gange 5 timer uden problemer...
Jeg tænker derfor, at du lige nu skal finde roen i, at du godt kan amme hende, putte hende fra dig og lade hende sove på denne måde, så hun atter bliver tryg ved at sove og forbinder det at skulle overgive sig til søvnen med noget trygt, dejligt og rart :) Og så hen af vejen se, om du ikke gradvist så vil kunne putte hende fra dig, før hun sover helt. Hun skal ikke puttes vågen ned i sin seng, men puttes fra din favn der hvor hun er døsig. Det vil sige der, hvor hun næsten sover, kæmper for at holde øjnene åbne og tydeligt er fyldt med mælk og træt.. men dog stadig er vågen nok til at registrere, at du putter hende fra dig og at hun bliver lagt i sin seng - og så der forsøge at lulle hende det sidste stykke ind i søvnen med dine hænder osv. som du også har forsøgt nu :)
I forhold til putningen om aftenen, så skal du være opmærksom på, at hun med den alder hun har, godt kan have en rytme, hvor hun har brug for at gå sent i seng. Og når det er svært at få hende til at sove om aftenen, kan det derfor være en god idé at se lidt på hele dagens rytme, hvornår hun står op fra sin 3. lur og derudfra vurdere hendes puttetidspunkt.
Du skal også være opmærksom på, at hun er ved at være så stor nu, at hun er langt mere opmærksom på verden. Hun følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer, og hun skelner mere og mere, om hun er hjemme eller ude, om hun er i mors favn, fars favn eller i favn hos bedsteforældre eller andre. Og hun lader sig derfor også let forstyrre, når hun skal spise i løbet af dagen. Hun kan godt få lidt tendens til at slatspise lidt, og når du ammer hende om dagen vil du måske opleve, at hun tager fat, dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper igen, pludrer med dig, tager fat og dier, slipper atter og kikker efter andre ting... Så hendes opvågning om aftenen kan også være et behov for at få lidt ekstra mælk, før hun skal sove.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du om dagen kan forsøge at øge hendes mælkeindtag lidt, og sikre at hun ikke har svært ved at overgive sig til søvnen, fordi hun måske har brug for lidt mere mælk. Og hvis det viser sig, at det ikke er tilstrækkeligt, så vil hun måske stille og roligt have behov for lidt skemad - hun bliver jo 5 måneder nu, så måske vil det være tid til lidt smagsprøver på lidt grød eller mos i løbet af de næste 3 ugers tid. Det vil også hjælpe jer til en anden rytme og være med til at gøre, at hun ammes, begynder at kunne slippe brystet mere og lettere falde i søvn. Tiden arbejder på den måde også lidt for dig :)
Og nogle gange kan det om aftenen også være en idé at du ammer hende af to omgange og gerne lægger en skiftning ind undervejs. Du kan derfor med fordel forsøge at amme hende, skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, amme hende igen og først derefter putte hende til natten. Det kan faktisk være med til at gøre, at den opvågning hun lige nu har efter 30-40 minutter forsvinder...
Et forslag kan også være en sut, bruger hun sut? Det kan være et forsøg værd, også selvom hun har den alder hun har, fordi det at sutte virker beroligende. Og hvis du starter med at amme hende, erstatter brystet med en sut, evt. koblet til en klud, der dufter af dig, så vil hun måske lettere kunne sove på afstand af dig og finde ro og ind i søvnen netop med sut og klud :)
Hvis jeg har læst dit brev forkert, så hun også om dagen altid vågner efter 30-40 minutter og du ofte skal bruge 15-20 minutter på at vugge/trille hende ind i søvnen igen, så vil det her også være en god idé, at du forsøger at amme hende lidt ekstra, da de hyppige opvågninger kan skyldes, at hun måske slatspiser lidt. Samtidig vil hendes søvn også begynde at indeholde flere stadier nu, og nogle børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og de vågner derfor op. Her er det vigtigt, at du forsøger at være i nærheden, så du med det samme kan hjælpe hende videre f.eks. med en sut, håndspålæggelse og lignende - eller du kan med fordel holde barnevognen igang indtil I har passeret det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op. Lige nu er det godt at hjælpe hende videre i søvnen på denne måde, fordi det påvirker hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme, til at fornemme behov for et længere søvnstræk, så hun fremadrettet af sig selv vil kunne komme videre i søvnen.
Så ja, det vil være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen, når hun går fra et søvnstadie til et andet, og det er ikke noget du kan regne med, at hun blot vokser fra. De rutiner og vaner, som du giver hende nu, vil naturligt påvirke hendes søvn fremadrettet. Når det så er sagt, så vil tiden samtidig dog naturligt arbejde for jer - hun bliver ældre, får længere vågne perioder, bliver mere aktiv og vil bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt. Det vil gøre at hendes døgn bliver inddelt mere og mere i vågne aktive perioder og perioder, hvor hun skal sove. Samtidig vil hun begynde med lidt skemad og rytmen vil blive mere og mere tydelig - og alt sammen vil det have positiv påvirkning på søvnen, så tiden arbejder også lidt for jer. Det er altså "både og" :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at høre, hvordan det fortsat går jer :)
Rigtig godt nytår til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske